کد خبر: 361713
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۳
«کتابال» گامی نو در کنشگری فرهنگی پسران نوجوان

رویداد ملی «کتابال» تابستان ۱۴۰۴ با همکاری جمعیت دختران ایران‌زمین و با هدف توانمندسازی و فعال‌سازی ظرفیت‌های اجتماعی پسران نوجوان ۱۲ تا ۱۸ سال در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی، در مراکز فرهنگی هنری استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، این رویداد پس از گردهمایی مربیان و رابطان طرح در سراسر کشور، طبق شیوه‌نامه‌ی جمعیت دختران ایران‌زمین و با هدایت گروه تسهیلگران، آغاز شد.

روح‌الله واحد، مدیرکل کانون استان گفت: در این طرح، هر گروه از پسران نوجوان با راهنمایی مربی تسهیلگر و پس از دریافت محتوا و مطالعه راه‌نامه، با انتخاب ایده‌هایی از بسته‌های ۶۰ ‌تایی یا بهره‌گیری از طرح‌های یخ‌شکن، اقدام به طراحی و اجرای فعالیت‌های عملی در راستای ترویج کتابخوانی کردند.

مدیرکل کانون با اشاره به اهمیت کتابخوانی مشارکتی گفت: این نوع کتابخوانی، با ایجاد حلقه‌های ارتباطی میان نوجوانان و نهادهای مختلف، زمینه‌ساز علاقه‌مندی بیشتر اعضا به مطالعه شده و با ارائه الگوهای نوین، نقش مؤثری در فرهنگ‌سازی کتابخوانی ایفا کرده است.

روح‌الله واحد با تأکید بر افزایش انگیزه اعضا در طول اجرای طرح افزود: مشارکت فعال نوجوانان در برنامه‌ریزی، تقسیم کار و اجرای فعالیت‌ها، موجب ارتقای چشمگیر علاقه‌مندی آنان به کتابخوانی و بهبود روند اجرای طرح شد.

وی همچنین احترام به نظرات اعضای گروه را یکی از عوامل مؤثر در افزایش انگیزه دانست و گفت: این رویکرد باعث شد نوجوانان بخشی از اوقات فراغت تابستانی خود را با مطالعه کتاب سپری کنند.

در ادامه، زهرا بابادی، معاون فرهنگی کانون استان، از اطلاع‌رسانی گسترده‌ی کانون به مراکز فرهنگی هنری خبر داد و گفت: مراکز بن، مجتمع شهرکرد، شلمزار، شماره سه شهرکرد و فرخ‌شهر با مشورت اعضای نوجوان پسر، به عضویت گروه‌های کتابال پسران درآمده و پس از ثبت‌نام، فعالیت‌های خود را با محوریت کتاب و کتابخوانی آغاز کردند.

وی افزود: پس از اجرای عملی، تمامی ایده‌ها، کلیپ‌ها و مستندات گروه‌ها جهت داوری به اداره‌کل استان ارسال شد و در نهایت با توجه به سهمیه‌ی مراکز، گروه «دستان» از مرکز فرهنگی هنری بن با مربیگری فاطمه آذری و گروه «تندر» از مرکز مجتمع شهرکرد با مربیگری سمیه ویسی، با رعایت کامل معیارهای داوری، به مرحله کشوری راه یافتند.

معاون اداره‌کل کانون، معیارهای داوری را شامل مواردی چون؛ تعریف دقیق مراحل کار، زمان‌بندی مناسب، شناسایی ظرفیت‌های اعضا، نوآوری در اجرا، مشارکت مؤثر، تطابق با شرایط بومی، پایداری و اثرگذاری پروژه، و تحقق اهداف ترویجی کتاب عنوان کرد.

«کتابال» گامی نو در کنشگری فرهنگی پسران نوجوان

«کتابال» گامی نو در کنشگری فرهنگی پسران نوجوان

«کتابال» گامی نو در کنشگری فرهنگی پسران نوجوان

«کتابال» گامی نو در کنشگری فرهنگی پسران نوجوان

«کتابال» گامی نو در کنشگری فرهنگی پسران نوجوان

«کتابال» گامی نو در کنشگری فرهنگی پسران نوجوان

«کتابال» گامی نو در کنشگری فرهنگی پسران نوجوان

«کتابال» گامی نو در کنشگری فرهنگی پسران نوجوان

«کتابال» گامی نو در کنشگری فرهنگی پسران نوجوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha