به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان کردستان، در این نشست، فضایی آمیخته با یاد و خاطره دفاع مقدس و روایتهای بهجامانده از آن شکل گرفت. روی طاقچه قدیمی، آیینه شمعدان جهاز مادر، چند قاب عکس و قرآنی بر روی پارچهای قرمز و مخملی خودنمایی میکرد؛ یادگاریهایی که سالهای متمادی تنها دارایی پدر و مادری چشمبهراه بودند. نگاهی که بر در خانه دوخته شده، تمام ستارهها را از بر است و حکایت از دلتنگی همسر و فرزندانی دارد که دوست داشتند پدر خانواده در کنارشان باشد، اما قصه رشادتها و پیروزیهایش زمزمه ماندگار آنان شد.
اینها بخشی از خاطرات دفاع مقدس و ثبت لحظههای تاریخی است؛ هنر روایتگری و مستندسازی زندگیهایی که در سختترین و انسانیترین لحظات رقم خوردهاند. هنرِ ثبت زندگی نوجوانی که در گوشه سنگر، با دستان لرزان، برای مادرش نامهای مینویسد؛ خاطرهنگاری همان پلی است میان دیروزِ حماسهآفرین و فردای بازسازی و توسعه. قلم روایتگر است که بار سنگین انتقال این مفاهیم را به دوش میکشد.
چهل و هشتمین محفل ادبی رازاوه در مرکز شماره (۳) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج برگزار شد؛ محفلی که با حضور اعضای فعال ادبی این مرکز و همراهی اعضای مجتمع سنندج رونق گرفت. در این نشست، نادیا حمزهکرمی، قصهگو، پژوهشگر، داور جشنوارههای قصهگویی استانی و برگزیده منطقهای، بهعنوان کارشناس برنامه و میزبان حضور داشت.
او در ابتدای جلسه درباره اهمیت خاطرهنویسی و مستندنویسی سخن گفت و سپس داستانی از آثار خود را برای اعضا خواند. بر پایه همین داستان، مفهوم روایت و روایتگری را برای حاضران تبیین کرد. پس از آن، اعضا داستانهای خود را خواندند و او با دقت آنها را نقد کرده و راهنماییهای لازم را ارائه داد.
حمزهکرمی، تأکید کرد که نوشتن داستان به اعضا کمک میکند تا با دقت و تیزبینی بیشتری به جهان پیرامون خود نگاه کنند، مسائل را عمیقتر درک کنند و از داستانهایی که میخوانند الهام بگیرند؛ الهامی که میتواند در زندگی واقعی نیز راهگشا باشد.
در ادامه، او کتابهایی همچون دختر شینا، فرنگیس و دا ، که نمونههایی شاخص از روایتگری و خاطرهنگاریاند را به اعضا معرفی کرد و تفاوتهای نویسندگی و خاطرهنگاری را برای آنها شرح داد.
این نشست ادبی با حضور مربیان مرکز و کارشناس ادبی استان به کار خود پایان داد و برگ دیگری بر دفتر فعالیتهای ادبی رازاوه افزوده شد.
به قلم هاجر صفابخش