به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، حامد علامتی، مدیرعامل کانون در آیین رونمایی از «کارتنمایش «آش ترب» که سهشنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۴ در سالن احمدرضا احمدی کتابخانه مرجع برگزار شد، گفت: هر چهقدر تعداد این نشستها بیشتر باشد به همان اندازه حال کانون بهتر است. دیروز آقای قطبالدین صادقی در کتابخانه مرجع کانون نشست داشت و آقایان جواد رضویان و رضا کریمی هنرمندان سینما و تئاتر در دفتر بنده بودند. رفت و آمد افراد بزرگ در کانون، نشاندهنده حال خوب کانون است.
الگوهای مختلف یادگیری در ساختار نظام آموزش
علامتی دقت به جایگاه الگوی تولیدات جدید را ضروری دانست و بیان کرد: اخیرا این مسئله در شورای عالی کتاب مطرح شد. در اینباره سوالهایی همچون «چه بهرهبرداری باید از این الگوها و فرایندها کنیم؟» وجود دارد. در دنیا این الگوی تولیدات مثل ایران، جدید نیست بلکه مرسوم است.
او با اشاره به الگوهای گوناگون یادگیری در ساختار نظام آموزش و تربیت عنوان کرد: یک الگو، یادگیری فعال است که بیشتر برای کودکان است. الگوی یادگیری «خود رهبر» نیز بیشتر برای نوجوانان استفاده میشود. یادگیری فعال، مخاطب را در مسیر یادگیری قرار میدهد و نقش فعالی برای او ایجاد میکند. این یادگیری، یکی از ارکان شخصیسازی آموزش است.
مدیرعامل کانون یادگیری «خود رهبر» را مختص نوجوانان دانست و تصریح کرد: فرایند یادگیری کودک با نوجوان متفاوت است. اگر نوجوان در آموزش مشارکت نداشته باشد، فرایند یادگیری به خوبی صورت نمیگیرد.
شخصیسازی آموزش یکی از سختترین و پیچیدهترین روشهای آموزش است
علامتی با بیان اینکه امروز در دنیا شخصیسازی آموزش یکی از سختترین، مهمترین و پیچیدهترین روشهای آموزش است، گفت: در این روش، مربی و معلم با توجه به اقتضاءهای شخصی، استعداد را پرورش و کودک و نوجوان را در مسیر تربیت قرار دهد. کانون چند دهه است که این روش را به کار گرفته است.
او با اشاره به اینکه در یادگیری فعال، مربی و معلم نقش راهنما را دارند، اظهار داشت: در یادگیری فعال کودک با عمل، فکر کردن و صحبتکردن پیش میرود و ذهنش درگیر میشود. به عبارتی در خوانش کتاب، فقط خواندن و شنیدن اتفاق نمیافتد بلکه ذهن هم درگیر میشود و مخاطب، کنشگر هم هست.
«کتاب نمایش»؛ مصداق یادگیری فعال در نظام شخصیسازی آموزش
علامتی «کتاب نمایش» را یکی از مصداقهای یادگیری فعال در نظام شخصیسازی آموزش بیان کرد و افزود: کتاب نمایش از ابزارهایی است که مربی و والدین در یادگیری فعال میتوانند به کار گیرند. خوشبختانه کانون با تلاش نویسنده و تصویرگر اثر کارت نمایش «آش ترب»، به تولید «کتابنمایش» دست پیدا کرد.
مدیرعامل کانون به کتابخانه مرجع و اداره کل انتشارات کانون پیشنهاد کرد همکاریهای مشترک خود را بیشتر کنند و در این زمینه گفت: اولین درخواستم این است که مراسم رونمایی بیشتر و در کنارش مراسم نقد و بررسی هم داشته باشید. تولیدات ما زیاد است و هر ۸ ساعت یک کتاب تولید میکنیم، بر این اساس باید نشستهای رونمایی افزایش یابد.
کتابخانه مرجع کانون بورسیه در نظر بگیرد
علامتی اظهار داشت: پیشنهاد دومم این است که کتابخانه مرجع، دانشجویان دکتری که پایاننامهشان در حوزه ادبیات کودک ایران است را بورسیه کند و یک دوره ۴۵ روزه برای آنها بگذارد. میتوانید ابتدا از کشورهای اسلامی شروع کنید و بعد به پنج قاره برسید و در سال، ۱۰ تا ۳۰ نفر را بورسیه کنید.
در پایان این مراسم از کارتنمایش «آش ترب» به نویسندگی فائزه فیض شیخالاسلام و تصویرگری زینب عبدالوهابی که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری برای گروه سنی بالای ۴ سال (نوباوه) تولید شده است، رونمایی شد.
در مجموعه «آش ترب» با بهرهگیری از فعالیتهایی چون قصهگویی، نقاشی، حجمسازی و نمایش بازی، پیامهای آموزشی از شکل شعارگونه خارج و همراه با بازی و سرگرمی به یک آموزش ماندگار و هنرمندانه تبدیل میشود.