برنامه‌های خراسان شمالی برای حرکت در مسیر تئاتر حرفه‌ای کودک

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان شمالی، با هدف افزایش  کیفی هنر نمایش کودک و حرکت به سوی تئاتر حرفه‌ای، برنامه‌های جامعی را اجرا می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون،  با توجه به نامیده‌شدن سال ۱۴۰۴ به عنوان سال تئاتر از سوی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، استان خراسان شمالی فعالیت‌های ویژه‌ای را با هدف آغاز فرآیند تئاتر حرفه‌ای کودک در استان تدارک دیده است.

فرصتی برای نمایش توانمندی‌های هنرمندان بومی

 فرهاد آقابیگی، مدیر کل کانون استان خراسان شمالی،‌ با تأکید بر ظرفیت‌های  هنری موجود در این استان، خبر از تولید چهار اثر نمایشی جدید و تشکیل شورای سیاست‌گذاری تئاتر کودک در سال جاری داده و گفت: « با توجه به این‌که زیرساخت‌های تئاتر حرفه‌ای فراهم است؛ هدف ما فراتر از تولید صرف بوده و ما به دنبال دستیابی به یک جریان تئاتر حرفه‌ای هستیم و تئاتر را به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم فرهنگی استان در نظر گرفته  و بر محتوای فاخر و اجرای استاندارد تمرکز خواهیم کرد تا  سطح کیفی تئاتر کودک در استان به‌طور چشمگیری ارتقا یافته و  این رویداد به فرصتی برای نمایش توانمندی‌های هنرمندان بومی تبدیل شود.»

این مقام مسئول چالش مهم این عرصه را «فرهنگ تماشای تئاتر» در میان خانواده‌ها عنوان کرد و این موضوع را نیازمند تقویت و برنامه‌ریزی منسجم دانست.

حرکت خراسان شمالی به سوی تئاتر حرفه ای

کارگاه آموزشی در فاز نخست اجرای فرآیند حرفه‌ای تئاتر

هم‌زمان با این سیاست‌گذاری‌ها، فاز نخست دوره‌های آموزشی تخصصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز با برگزاری کارگاه دو روزه آموزشی «جادوی دست‌های نامرئی» روزهای ۶ و ۷ آبان۱۴۰۴ در مرکز شماره ۳ کانون بجنورد آغاز شد.

شرکت‌کنندگان در این کارگاه با حضور یلدا منتظری، نویسنده و کارگردان شاخص هنر نمایش، یاد گرفتند چگونه با نگاه، سکوت و حرکت معنا خلق کنند و اشیای بی‌جان را به شخصیت‌هایی زنده و دارای احساس تبدیل کنند؛ جریان یافتن در صحنه و حرکت در نور و صدا، پایه‌ تمرین‌ها را در روز نخست کارگاه تشکیل داد تا شرکت‌کنندگان بتوانند به درکی عمیق‌تر از «حضور» و نقش عروسک در فضا برسند؛‌ هم‌چنین تجربه‌ کارگردانی گروهی و رهبری خلاق در فرآیند تولید نمایش از دیگر محورهای آموزشی این کارگاه در روز نخست بود.

شناخت نور و صدا به عنوان بازیگران زنده‌ صحنه و پرورش نگاه تحلیلی و شاعرانه به فرم، فضا و ریتم اجرا از مباحث آموزشی این کارگاه در روز دوم بود.

مدرس این دوره آموزشی در دیدار با مدیر کل کانون استان نیز بر به‌روز بودن مربیان و استمرار دوره‌های آموزشی ، عدم تکیه بر هیجان رویدادها و نقش کلیدی نمایشنامه‌نویسی و تربیت مربیان آگاه و خلاق، به منظور تقویت زمینه پرورش نسل تازه‌ای از هنرمندان کودک و نوجوان تاکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha