به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، هم زمان با انتشار فراخوان بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی قصهگویی، دبیرخانههای قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور فعالیتهای خود را آغاز کردهاند.
ین دوره از جشنواره با شعار «جهان، با قصه کودکان را ببین»، در بهمن ۱۴۰۴ در اصفهان برگزار میشود و مراکز کانون تا پایان آذر فرصت دارند مرحله استانی جشنواره را برگزار کرده و برگزیدگان خود را به رقابتهای ملی و بینالمللی معرفی کنند.
دبیرخانههای قصهگویی در ۳۱ استان، با استفاده از ظرفیتهای استانی و دعوت از اساتید و مدرسان شناختهشده، کارگاههای آموزشی، نشستها و ویژهبرنامههای متنوع برگزار میکنند.
این برنامهها با هدف افزایش تعداد قصهگویان و ارتقای کیفیت محتوای جشنواره طراحی شده تا تجربهای پربار و غنی برای شرکتکنندگان و مخاطبان رقم بزند از این رو دبیرخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان اقدام به برگزاری 13 جلسه پاتوق قصه و نقد با حضور اساتید مجرب، دوره آموزش قصهگویی مدرن و برگزاری دورههای آموزش قصهگویی در مدارس و محافل عمومی برای عامه مردم است و همه را تشویق و ترغیب به شرکت در جشنواره میکند.
فریبا عزتی حق، یکی از کارشناسان فرهنگی اداره کل و از قصهگویان مطرح کشوری در جمع بانوان سالمند خانه سالمندان حبیب بن مظاهر برای 60 نفر از بانوان اصول پایه قصهگویی را آموزش داد.

وی در این جمع صمیمی گفت:پیش از هر چیز، باید با روح قصهگویی آشنا شوید و بدانید که قصه "گفتن" نیست، "نشان دادن" است. مانند این مثال که به جای گفتن «او خیلی ترسیده بود»، بگویید: «قلبش به تپش افتاده بود و دستانش عرق کرده بود. نفسش در سینه حبس شده بود.»
عزتی حق با بیان اینکه باید از حواس پنجگانه استفاده کنید، ادامه داد: دقت کنید که چه میبیند؟ چه میشنوید؟ چه بویی به مشامتان میرسد؟ چه مزهای را احساس میکنید؟ چه چیزی را لمس میکنید؟
وی به شخصیتپردازی اشاره و تصریح کرد: مخاطب باید با شخصیت اصلی (قهرمان) قصه شما همزادپنداری کند.

این داور جشنواره قصهگویی افزود: به شخصیتها انگیزه، آرزو و ترس بدهید. حتی در قصههای کوتاه، یک ویژگی کوچک میتواند شخصیت را ملموس کند (مثلاً پیرمردی که عادت داشت همیشه عینکش را تمیز کند).
وی تعارض را موتور محرک قصه خواند و گفت: هیچ قصهای بدون مشکل و مانع جذاب نیست. این تعارض میتواند بین شخصیت و دیگری، جامعه، طبیعت یا حتی با خودش باشد.
عزتی حق با بیان اینکه برای مخاطبتان قصه بگویید، خاطرنشان کرد: سن، علایق و سطح درک مخاطب را در نظر بگیرید. قصهای که برای کودکان میگویید با قصهای برای بزرگسالان بسیار متفاوت است.

وی پیام یا درونمایه قصه را مهم خواند و گفت: قصه شما درباره چیست؟ دوستی، شجاعت، گذشت؟ داشتن یک پیام واحد به قصه شما جهت میدهد.
در ادامه از این بانوان سالمند خواسته شد در مورد توانمندیهای خود صحبت کنند و با خنده و شادی آن را ارائه بدهند و باعث ایجاد انگیزه در دیگران شوند.
در پایان چند نفر از بانوان به نقل قصه و خاطرات خود پرداختند.
