به گزارش اداره کل روابط عمومی و امو بینالملل کانون، این نشست روز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ با حضور استادان و صاحبنظران حوزه پویانمایی و مدیران کانون در سالن نشستهای مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

مدیرعامل کانون در این نشست گفت: در برگزاری جشنواره بینالمللی پویانمایی از ظرفیت پیشکسوتان و نسل جوان بهره میگیریم تا این رویداد به ارتقای کیفیت و جریانسازی در حوزه پویانمایی منجر شود.
محمدرضا کریمیصارمی، معاون تولید کانون در بخشی این نشست با بیان اینکه فراخوان چهاردهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران چند روز قبل اعلام شد، عنوان کرد: در این چند روز از 12 کشور برای شرکت در جشنواره ثبتنام کردند.
کریمیصارمی با اشاره به اینکه جشنواره پویانمایی تهران در دنیا شناخته شده است، بیان کرد: این جشنواره به زمان و منابع مالی خیلی احتیاج دارد و این دو مکمل هم هستند. دوره قبل این جشنواره با 2هزار فیلم از ۸۴ کشور برگزار شد.

نقش موثر جشنواره پویانمایی در شکوفایی انیمیشن ایران
او داوران بینالمللی را یکی از اعتبارهای جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران دانست و افزود: پایاننامهها و اعتبار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کمک بسیار مهمی به این جشنواره کرده است.
معاون تولید کانون با بیان اینکه در کشور، 50 کتاب در حوزه انیمیشن داریم، گفت: حدود ۱۶ کتاب مربوط به جشنواره پویانمایی تهران است. خانواده نجیب انیمیشن به این مسئله رسیده است که جشنواره پویانمایی در شکوفایی انیمیشن ایران نقش مهم و موثری دارد.
افزوده شدن سه بخش جدید در چهاردهمین جشنواره پویانمایی
کریمیصارمی با اشاره به اینکه اساس آییننامه چهاردهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران فرقی با دوره قبل ندارد، عنوان کرد: به این دوره از جشنواره بخش موشنگرافی و هوش مصنوعی بخشی هم به نام «سرو و زیتون» به خاطر شهدای غزه اختصاص دادیم.
او اظهار داشت: چهاردهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران در ۴ بخش مسابقه، خارج مسابقه، نمایش ویژه و چشمانداز برگزار میشود. ثبتنام برای شرکت در این دوره از جشنواره از ۱۲ آبان شروع شده و تا ۲۰ دی ۱۴۰۴ ادامه دارد و آثار منتخب نیز نیمه اول بهمن امسال اعلام میشود.

انیمیشن «سمپاش» ۲۱۸ بار پرچم ایران را به اهتزاز درآورد
به گفته معاون تولید کانون، فراهمسازی بستر شایسته برای تبادل اندیشه و آموختهها، کشف توانمندیها و تشویق استعدادها، گسترش تواناییها با ایجاد نگرشهای تازه برای دستیابی به کیفیتی افزونترازجمله اهداف مهم و اصلی جشنواره پویانمایی تهران است.
کریمیصارمی صنعت انیمیشن در ایران را صنعت بزرگی دانست و افزود: اهمیت پویانمایی را دستکم نگیریم. انیمیشن ۸ دقیقهای «سمپاش» توانسته است ۲۱۸ بار پرچم ایران را در جشنوارههای مختلف جهان به اهتزاز درآورد.
تولید 25 فیلم سینمایی در ایران برای جهان
او خاطرنشان کرد: امیدواریم، بتوانیم تهیهکننده خارجی پیدا کنیم. در ایران ۲۵ فیلم سینمایی برای دنیا دارد تولید میشود. با افتخار میگویم که ما نیروی متخصص در این حوزه داریم که دیگر در آینده بیکار نخواهد ماند.
کریمیصارمی با بیان اینکه ۲۸ استان کشور هنرستان دارند، عنوان کرد: ایلام و کرمانشاه هنرستان ندارند. 7هزار و 500 شاگرد در هنرستانها مشغول به تحصیل هستند. سرفصلهای کتابهای درسی را توسط مهمانان جشنواره پویانمایی تنظیم کردیم. همچنین یکهزار دقیقه فیلم تولید شد که در شبکه شاد برای هنرستانیها قرار دادیم.
بارگذاری فیلم نشستهای جشنواره پویانمایی در شبکه شاد
معاون تولید کانون ادامه داد: حدود ۷۰ نشست تخصصی در این سالها در جشنواره پویانمایی برگزار شده است که فیلم آنها را ۷۰ روز قبل از برگزاری چهاردهمین جشنواره پویانمایی در شبکه شاد بارگذاری میکنیم.
در ادامه، سعید توکلیان از پیشکسوتان حوزه انیمیشن در این نشست اظهار داشت: در طول مسیر مشخص شد که جشنواره پویانمایی تهران یک جشنواره جامع است که اعتبار آن نه به لحاظ فیلمهای کودک بلکه برای حضور فیلمهایی در تمامی تکنیکها، فرمها و اندازههای جهانی است.

با انیمیشن میتوان به اندازه موشک پُز داد
در ادامه، بهرام عظیمی، کارگردان مطرح انیمیشن با بیان اینکه میشود با انیمیشن به اندازه موشک پُز داد، گفت: جشنواره پویانمایی اعتبار ماست و میتوان با آن پُز داد. جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری میتواند افرادی را پرورش دهد که در آینده برای کودکان اثر تولید کنند.
این انیماتور بر ضرورت برگزاری جشن و شادی، مسابقههای طراحی کاریکاتور، دورهمی، خاطرهگویی و مسابقات ایدهیابی در جشنواره پویانمایی و همچنین افزایش میزان دستمزد داوران و مدرسان کارگاهها و جایزههای جشنواره پویانمایی تاکید کرد.

ضرورت تدارک برنامههای ویژه برای مهمانان خارجی در جشنواره پویانمایی
دیگر سخنران این نشست حامد جعفری، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، جشنواره پویانمایی تهران را فرصتی برای جذب استعدادها دانست و افزود: باید استودیوهایی داشته باشیم و وجه تالیف را روی دوش آنها قرار دهیم.
شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما بر ضرورت تدارک برنامه و سخنرانی ویژه برای مهمانان خارجی تاکید کرد.
سخنران بعدی رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی جابجایی زمان چهاردهمین جشنواره پویانمایی را به منظور عدم تداخل آن با جشنواره فیلم کن و شاوشنگ ضروری دانست.

تولید ۱۰ انیمیشن سینمایی در سه سال گذشته
محمد صادق باطنی، مدیر شبکه امید و سرپرست شبکه پویا سیما با بیان اینکه در انیمیشن به یک خودباوری رسیدیم، گفت: اتفاقهای افتخارآمیز در حوزه انیمیشن رخ داده است و صنعت انیمیشن ما به یک بلوغ رسیده است. در سه سال گذشته ۱۰ انیمیشن سینمایی تولید شده است و هفت و نیم میلیون نفر انیمیشن دیدند.
باطنی ادامه داد: در سه سال گذشته، هر یک و نیم ماه یک بار، یک انیمیشن در سینما اکران شده است. عددهای فروش ما به ۶۲میلیارد تومان رسیده است. در تلویزیون سالی 2هزار قسمت انیمیشن ساخته میشود. انیمیشنهای ایرانی به نقطه ۶۴ درصدی از مخاطب رسیدند.
ضرورت معرفی دستاوردهای حوزه انیمیشن کشور در جشنواره پویانمایی
مدیر شبکه امید سیما با اشاره به اینکه شاهد انیمیشنهای مخاطب محور هستیم، بیان کرد: مشخص شدن رویکرد و جنبههای آرتیستیک جشنواره پویانمایی ضروری است. ضمن اینکه باید بخشی هم برای معرفی اتفاقها و دستاوردهای حوزه انیمیشن کشور در جشنواره پویانمایی داشته باشیم.

دیگر سخنران این نشست علی جانباز، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان نیز بر ضرورت دعوت از سازمانهای موثر و مهم برای همکاری با جشنواره پویانمایی تهران تاکید کرد.
در ادامه، ناصر جاهدنیا، تاکید کرد که جشنواره بینالمللی پویانمایی باید به سمت کارهای تجربی و کاربردی برود.
دراین نشست ابوالفضل رازانی استاد حوزه انیمیشن، سعید توکلیان هنرمند پیشکسوت انیمیشن، بهرام عظیمی انیماتور و کارگردان مطرح انیمیشن، حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما، امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشنسازی سوره، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، محمدصادق باطنی مدیر شبکه امید و سرپرست شبکه کودک سیما، علی جانباز رئیس حوزه هنری، ناصر جاهدنیا مدیرعامل بنیاد پویانمایی ایران و فرزانه فخریان پژوهشگر حوزه نوجوان حضور داشتند.

