به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این برنامه که جمعی از مربیان مراکز فرهنگیهنری کانون و فعالان ادبی استان حضور داشتند، در آغاز نشست، طیبه شامانی با اشاره به اهمیت شناخت دنیای ذهنی کودکان گفت: شاعر خردسال باید به جهان کودک وارد شود، او را بشناسد و متناسب با تجربهها و درک سنی او شعر بسراید. کودکان در سنین پایین هنوز خواندن و نوشتن را بهخوبی نیاموختهاند، بنابراین شعر باید طوری سروده شود که شنیدن آن برایشان لذتبخش و قابل فهم باشد.
وی با بیان اینکه شعر کودک نیازمند توجه به گروههای سنی مختلف است، افزود: شاعر بزرگسال در لحظهی آفرینش، مخاطب خاصی در ذهن ندارد، اما شاعر کودک ناگزیر است با شناخت دقیق مقاطع سنی، نیازها و دغدغههای هر گروه، زبان و محتوای شعر را متناسب با آن انتخاب کند.
شامانی در بخش دیگری از سخنانش به پرهیز از آموزشهای مستقیم در شعر کودک تأکید کرد و گفت: پیامهای تربیتی اگر در قالبی غیرمستقیم و هنرمندانه بیان شوند، تأثیر عمیقتری بر کودک خواهند گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: کودک با دنیای جدی بزرگسالان بیگانه است و بیشتر به دنبال شادی و بازی است. بنابراین شاعر باید با فضای خیالانگیز، شعر را برای او جذاب و دلنشین کند.
این شاعر کودک و نوجوان، عنصر خیال را زیربنای خلاقیت در شعر کودک عنوان کرد و افزود: با بهرهگیری از خیالپردازی و جانبخشی به اشیا میتوان پلی میان دنیای واقعی و ذهن پرشور کودک ساخت تا درک مفاهیم برای او آسانتر و لذتبخشتر باشد.
شامانی در پایان، زبان ساده و موسیقی دلانگیز را از ویژگیهای جداییناپذیر شعر کودک دانست و گفت: کلمات شعر باید در محدودهی واژگان آشنای کودک باشند. همچنین ریتم و آهنگ شعر اهمیت زیادی دارد، زیرا موسیقی واژهها نخستین چیزی است که گوش کودک را جذب میکند.
گفتنی است، این نشست با گفتوگوی صمیمی شرکتکنندگان و بررسی تجربههای شاعران و مربیان حوزه کودک به پایان رسید.