به گزارش ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، فعالیتهای گسترده فرهنگی،هنری در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور، همزمان با هفته توانیابان(۱۲ تا ۱۸ آذر ۱۴۰۴) به اجرا درآمد.
کانون با هدف ایجاد فرصتهای برابر و تحقق عدالت اجتماعی، میزبان این کودکان و نوجوانان در بسیاری از مراکز خود بهویژه مراکز فراگیر بود و نقشی پیشگام در معرفی ظرفیتهای پنهان آنان ایفا کرد.
این حرکت فرهنگی در همراهی با سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و بر اساس تفاهمنامه منعقدشده بین دو سازمان برگزار شد و این مراکز روز ۱۲ آذر بهعنوان روز جهانی افراد دارای معلولیت نیز در قالب رویداد «ما با هم توانمندیم» این مناسبت را گرامی داشتند و با مشارکت جامعه توانخواهان و حمایت گسترده مسئولان نشان دادند که «حال خوب برای کودکان توانیاب»، فراتر از یک مناسبت نمادین است.
کانون همچنین همزمان با این مناسبت برگزیدگان دومین جشنواره ملی رویش را معرفی کرد که در دو سطح کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه و معلمان مدارس و مربیان کانون برگزار شد و گروههای داوری در دو بخش فیلمهای معرفی کتاب و ساخت کتابهای حسی و لمسی از میان ۱۴۸ اثر معرفی شده از بین ۷۴۰ اثر شرکتدادهشده از سراسر کشور شماری از این آثار را بهعنوان برگزیده و برخی را بهعنوان آثار شایسته قدردانی برگزیدند.

کانون پرورش فکری بیش از ۵۰ مرکز فرهنگی هنری ثابت خود را در همه استانهای کشور طی بیش از ۲۰ سال گذشته مناسبسازی و به مرکز فراگیر تبدیل کرده است، مراکزی که در آن کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه و توانخواه در کنار دیگر اعضای کانون به فعالیت میپردازند و از برنامههای این کتابخانههای کانون بهرهمند میشوند.
گرامیداشت هفته معلولان در «باغملک»
مرکز فرهنگیهنری کانون «باغملک»، در استان خوزستان، روز جهانی معلولان، برنامهای را با همکاری اداره بهزیستی شهرستان برگزار کرد که با استقبال گرم و گسترده مسئولان محلی همراه بود.
حضور فرماندار، دادستان، رئیس آموزش و پرورش، بخشداران و جمعی دیگر از مسئولان نشان از حمایت اجتماعی و فرهنگی مسئولان از این گروه از کودکان و نوجوانان داشت.
نمایشگاهی از آثار هنری و کاردستی کودکان و نوجوانان توانیاب ذهنی و جسمی نیز در این مرکز کانون برپا شد.

زهره فرازمند، مسئول مرکز کانون باغملک، هدف از این برنامه را ایجاد فرصت برابر برای دیدهشدن تواناییهای این عزیزان و تقویت حس اعتمادبهنفس آنان دانست و حضور مسئولان را نشاندهنده حمایت آنان از افراد دارای معلولیت به ویژه کودکان و نوجوانان عنوان کرد.
«با هم توانمندیم»، ویژهبرنامه مرکز فراگیر اصفهان
مربیان مرکز فراگیر کانون اصفهان نیز به مناسبت هفتهی توانخواهان، با حضور در آموزشگاه ناشنوایان و کمتوان ذهنی «شفق»، یک ویژهبرنامهی شاد را اجرا کردند.

این آیین شامل قصهگویی (افسانه هدیه پری)، اجرای نمایش عروسکی «ماهی رنگین کمان» توسط خود توانخواهان، و مسابقههای شاد و اهدای جایزه به اعضا بود.
اجرای برنامهها توسط توانخواهان، به ویژه نمایش عروسکی، بر شعار «با هم توانمندیم» تأکید کرده و فضایی سرشار از اعتمادبهنفس و شادی را برای بچهها رقم زد.
همکاری کانون و فرهنگسرای سادات گچساران
مرکز کانون گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد، با مشارکت فرهنگسرای محله سادات، ویژهبرنامهای شاد را برای کودکان با نیازهای ویژه برگزار کرد.
این همکاری مشترک، فضایی امن و خلاقانه را به وجود آورد تا این کودکان از فعالیتهای فرهنگی، هنری و آموزشی متنوع بهرهمند شوند.

این اقدام که در راستای تحقق عدالت فرهنگی و اجتماعی صورت گرفت، با استقبال گرم کودکان و خانوادههای آنان روبه رو شد.
مربیان و کارشناسان کانون، در این ویژهبرنامه کارگاههای خلاقانهای را برگزار کردند.
این فعالیتها فضایی سرشار از نشاط، همدلی و یادگیری برای کودکان ایجاد کرد.
مسئولان هر دو نهاد در حاشیه این مراسم بر تداوم و توسعه همکاریهای مشترک در آینده و این که هیچ کودکی نباید از برنامههای فرهنگی و آموزشی محروم بماند، تاکید کردند.
سفر کتابهای حسی،لمسی به مهاباد
کتابهای حسی، لمسی که در هفتمین ویژه برنامه «سفر کتاب» به آذربایجان غربی سفر کرده بودند در هفته توانیابان، مهمان مرکز کانون مهاباد شدند.
مرکز شماره ۲ کانون مهاباد با هدف تقویت تجربه مطالعه و ارتقای مهارتهای ادراکی کودکان نابینا و کمبینا، فعالیت ویژهای را با مشارکت کارشناسان آموزشوپرورش، نمایندگان صدا و سیمای مرکز مهاباد، هنرجویان هنرستان رازی، کودکان با نیازهای ویژه و گروهی از نوجوانان نابینا و کمبینا، هنرجویان، کارشناسان و کودکان دارای نیازهای ویژه اجرا کرد.

همزمان با بازدید از این نمایشگاه، کارگاه آموزش «خط بریل» توسط کارشناس این حوزه و کارگاه «ساخت کتاب حسی، لمسی» با هدایت شیدا نصرتی مربی مسئول کانون برگزار شد.
هنرجویان پایه دوازدهم هنرستان رازی پس از آشنایی با مراحل تولید کتابهای حسی، در یک فعالیت عملی، ساخت نخستین نمونه کتاب خود را آغاز کردند و قرار شد ۱۵ جلد کتاب حسی، لمسی ویژه کودکان نابینا و کمبینا از سوی هنرجویان بازدیدکننده تولید شود.
روز جهانی معلولان در پاوه
مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پاوه استان کرمانشاه، نیز با همکاری اداره بهزیستی این شهرستان، ویژهبرنامهای شاد و خلاقانه را به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار کرد؛ این برنامه با هدف تقویت روحیه کودکان کمتوان و معلول جسمی حرکتی و تاکید بر توانمندیهای آنان، با فعالیتهای شعرخوانی، کاردستی و مسابقه همراه بود.

سیدفرزاد مجیدی مربی مسئول این مرکز توجه به توانمندیها و استعدادهای این کودکان، ارتقای آگاهی عمومی و ایجاد فضایی بانشاط و امیدبخش را دلیل طراحی این برنامه دانست.
به رنگ مهربانی در مرکز شماره ۱۰ کانون کرمانشاه
برنامه به رنگ مهربانی از دیگر برنامههای کانون کرمانشاه به این مناسبت بود که در مرکز شماره ۱۰ کانون این شهر در محل خانه جلیلی، برای کودکان با نیازهای ویژه اجرا شد.
مربیان مرکز با میزبانی از دانشآموزان مدرسه استثنایی ارشاد ۲، روزی سرشار از نشاط، خلاقیت و مشارکت را برای کودکان با نیازهای ویژه و کمتوان ذهنی، حرکتی فراهم کردند تا گامی عملی در مسیر ایجاد جامعهای فراگیر و عادلانه برداشته شود.
کودکان حاضر در برنامه در کارگاههای گوناگونی مانند بازی و سرگرمی گروهی، مسابقه، قصهگویی، کاردستی خلاقانه و نقاشی آزاد حضور یافتند.

منیژهالسادات حسینی سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در مورد این برنامهها گفت: روز جهانی معلولان نباید فقط به عنوان یک مناسبت نمادین در نظر گرفته شود، بلکه باید فرصتی برای بازنگری و تقویت برنامههای مستمر در جهت توانمندسازی و فراگیرسازی اجتماعی کودکان و نوجوانان دارای معلولیت باشد.
او نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نهادی فرهنگی هنری، در طراحی و اجرای برنامههای فراگیر را بسیار مهم دانست.
دو ویژهبرنامه برای کودکان ونوجوانان با نیازهای ویژه در گلستان
همکاران کانون استان گلستان نیز دو برنامه را با حضور دانشآموزان کمتوان ذهنی و دارای نیازهای ویژه در مراکز کانون پرورش فکری «مینودشت» و «آققلا» برگزار کردند.
ویژهبرنامه «من میتوانم» با حضور دانشآموزان کمتوان ذهنی و معلولان جسمی دبستان استثنایی روستای عطاآباد آققلا در کانون این شهرستان برگزار شد. در این برنامه فعالیتهایی همچون قصهگویی، کارگاه سفال و بازیهای فکری اجرا شد.

همچنین به همین مناسبت و با هدف تقویت مشارکت فرهنگی و اجتماعی، دانشآموزان با نیازهای ویژه مدرسه باغچهبان مینودشت از کانون بازدید کردند. در این بازدید شماری از دانشآموزان مقاطع متوسطه اول و دوم با فعالیتهای مختلف هنری و خلاقانه آشنا شدند.

آنها در کارگاه نقاشی با موضوع چهره شرکت کرده و اصول طراحی اولیه را فرا گرفتند. سپس فیلم «ربات و کشاورز» برای آنان نمایش داده شد و مربیان توضیحهایی درباره سیر ساخت پویانمایی و عروسکهای نمایشی دادند که با استقبال نوجوانان همراه بود.
در بخش پایانی نیز بازیهای گروهی، فضایی شاد و با نشاط را در بین این بازدیدکنندگان ایجاد کرد.
هفته توان یابان در فارس
در کانون قیروکارزین استان فارس با همکاری بهزیستی، کارگاه «استعدادیابی و پرورش توانمندیهای افراد دارای معلولیت» برگزارشد.
هدف از برگزاری این کارگاه،آشنایی خانوادهها و مربیان با روشهای توانمحور در پرورش استعدادهای این گروه از کودکان و نوجوانان بود.
فرماندار شهرستان، معاون عمرانی فرمانداری، شماری از مسئولان دستگاههای اجرایی و خانوادههای دارای افراد معلول در این کارگاه حضور داشتند.
در بخش آموزشی این کارگاه، فریدفر، از مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی فیروزآباد و متخصص روانشناسی کودکان استثنایی، اصول استعدادیابی و اهمیت تغییر نگرش جامعه نسبت به مفهوم معلولیت را تشریح کرد.

او بر این نکته تأکید کرد که نگاه توانمحور، پایه و اساس فرآیند توانمندسازی پایدار محسوب میشود.
این مدرس نقش خانوادهها، مدارس و مراکز توانبخشی را در کشف و هدایت استعدادها توضیح داد؛ و هماهنگی میان این سه نهاد را شرط موفقیت برنامههای حمایتی معرفی کرد.
فریدفر افزود: ایجاد فرصتهای برابر برای رشد اجتماعی و آموزشی افراد دارای معلولیت تنها در صورت همکاری مستمر نهادها و مراکز مرتبط امکانپذیر خواهد بود.
در پایان کارگاه، مدرس مجموعهای از راهکارهای عملی از جمله توسعه دورههای تخصصی مهارتمحور برای خانوادهها و مربیان، ایجاد بانک جامع اطلاعات استعدادهای افراد دارای معلولیت برای برنامهریزی هدفمندتر و تقویت همکاری میان نهادهای آموزشی و مراکز توانبخشی برای تشکیل شبکهای یکپارچه از حمایت و هدایت را برای تداوم روند آموزشی و تقویت برنامههای توانمندسازی ارائه کرد.
مرادی لیفریجانی، مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز قیروکارزین، نیز آموزش خانوادهها و مربیان در زمینه استعدادیابی و پرورش توانمندیها، مسیر توسعه فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان دارای معلولیت را راه ایجاد تعامل سازنده میان خانواده، مدرسه و مراکز توانبخشی به عنوان پایههای یک فرآیند توانمندسازی پایدار خواند.
دیگر فعالیت کانون فارس در شهر آباده انجام شد و دیوار ۴۷ در آباده به بستر خلاقیت و مشارکت کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه تبدیل شد.

در این برنامه کودکان دارای نیازهای ویژه، آرزوهای خود را روی «دیوار ۴۷» نقاشی کردند.
ویژهبرنامه دیگری با همکاری بهزیستی و مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صفاشهر در استان فارس، برگزار شد. قصهگویی، بازیهای گروهی و فعالیتهای فرهنگی فرصتی برای دیدهشدن توانمندیهای کودکان دارای نیازهای ویژه فراهم کرد.
این برنامه با همکاری اداره بهزیستی و مرکز شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صفاشهر و در سالن اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان، اجرا شد.

معصومه نظیف، مربی مسئول مرکز شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صفاشهر در مورد این ویژه برنامه گفت: این فعالیتها کمک میکند استعدادها، علائق و تواناییهای کودکان دارای نیازهای ویژه دیده شده و حضور آنان در عرصههای فرهنگی جدیتر دنبال شود.
او همچنین افزود که همکاری مشترک کانون و بهزیستی طی سالهای اخیر شرایط را برای اجرای برنامههای هدفمندتر و خدمات مناسبتر فراهم کرده است.
ویژه برنامههای هفته معلولان در تهران
مرکز کانون در دماوند با همکاری مرکز نجوم این شهرستان، میزبان ۴۰ دانشآموز مدرسه استثنایی شهید طهماسبی بود.

این برنامه با هدف ایجاد فضایی شاد، آموزنده و صمیمی برای آشنایی اعضای با نیازهای ویژه با کتابخانههای کانون برگزار شد.
در جریان این ویژهبرنامه، دانشآموزان از فعالیتهای متنوع فرهنگی، هنری و علمی همچون معرفی کتابخانه، پخش پویانمایی، مسابقات شاد، قصهگویی، کارگاه سفال، کارگاه نجوم، بازدید از آسماننما و پذیرایی بهرهمند شدند.
مرکز ۴۰ کانون استان تهران نیز در برنامهای با عنوان «جشن ستارهها»، میزبان این گروه از کودکان بود.
این رویداد نیز با حضور پرشور بیش از ۱۰۰ عضو با نیازهای ویژه از مراکز ۱۱، ۲۴ و ۴۰ و خانوادههای آنان همراه بود.

در جریان این رویداد فرهنگی و آموزشی، مجموعهای از برنامههای هنری و نمایشی از سوی اعضای با نیازهای ویژه اجرا شد که نشاندهنده توانمندی، خلاقیت و شایستگی آنان بود.
بازارچه خیریهای نیز با حضور اعضا و والدین در حاشیه این جشن در مرکز میزبان برگزار شد و آثار هنری، صنایعدستی، محصولات غذایی و دستسازههای اعضای دارای نیازهای ویژه با هدف حمایت از تواناییها، افزایش اعتماد به نفس و فراهمسازی فرصت کسب درآمد برای این عزیزان به فروش رسید.
پروانههای امید در نیر
ویژهبرنامه بزرگداشت روز جهانی معلولان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز نیر کانون استان اردبیل و اداره بهزیستی این شهرستان، با حضور اعضای کانون، خانوادههای آنان و شماری از مسئولان برگزار شد.
حسن قبادی، فرماندار شهرستان در این ویژه برنامه که با عنوان «پروانههای امید» برگزار شده بود، با تأکید بر اینکه معلولیت محدودیت نیست؛ گفت این روز فرصتی است تا بار دیگر یادآوری کنیم که جامعه ما نیازمند نگاه برابر به همه افراد است.

قبادی با بیان اینکه توانمندیهای کودکان و نوجوانان دارای معلولیت سرمایهای ارزشمند برای آینده شهرستان و کشور محسوب میشود، افزود: دستگاههای اجرایی و نهادهای فرهنگی، برای فراهم شدن زمینه شکوفایی استعدادهای این عزیزان بیش از پیش تلاش کنند.
او حضور خانوادهها و مشارکت فعال آنان در کنار فرزندانشان را نشاندهنده اهمیت همدلی و همراهی اجتماعی دانست و افزود ما باید با ایجاد فرصتهای برابر، مسیر حضور این افراد در عرصههای علمی، فرهنگی و اجتماعی را هموار کنیم.
در ادامه، اعضای مرکز سرود «نسل آرمانی» را اجرا کرده و هلن آهنی، کانونیار فعال مرکز، کتاب «من ناشنوا هستم» را برای شرکتکنندگان معرفی کرد.
همچنین اعضای کانون با ساخت کاردستی پروانه با روش کاغذ و تا و نصب آن بر ویلچر، نمادی از پرواز تواناییها و زیبایی در دل محدودیتها، به نمایش گذاشتند.
مریم شکیبایی، مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون نیر، هدف از اجرای این برنامه را تقویت اعتمادبهنفس، فراهمکردن بستری برای دیدهشدن تواناییها و ایجاد فضای همدلی و پذیرش برای کودکان و نوجوانان دارای معلولیت عنوان کرد.
همچنین آیین گرامیداشت روز و هفته معلولان، با حضور توانیابان و اعضای مرکز فراگیر کانون، فرماندار، معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری و شماری از مسئولان دستگاههای اجرایی شهرستان خلخال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این شهر برگزار شد.حسین وطندوست، فرماندار شهرستان خلخال در این آیین با تأکید بر ضرورت حمایت از توانیابان گفت:«رفع موانع موجود در مسیر زندگی معلولان یک ضرورت اجتماعی است و باید مناسبسازی فضاهای شهری از سوی دستگاههای اجرایی مرتبط با جدیت دنبال شود.»او در ادامه افراد دارای نیازهای ویژه را سرمایههای ارزنده جامعه دانسته و تقویت خدمات آموزشی، درمانی و توانبخشی برای آنان را از اولویتهای مدیریتی شهرستان عنوان کرده و گفت پشتیبانی از برنامههای مراکز توانیابی و توسعه خدمات حمایتی، از سیاستهای اصلی ما در حوزه اجتماعی است.این رویداد با خوانش شعر از سوی مربیان کانون، اجرای مسابقه و اهدای جوایز به شرکتکنندگان ادامه یافت.در حاشیه این برنامه، نمایشگاه آثار هنری توانیابان شامل نقاشی، صنایعدستی و دستسازههای هنری برگزار شد.

گرامیداشت روز جهانی معلولان در سنندج
مرکز فرهنگیهنری شماره ۳ کانون سنندج نیز با هدف ارتقای آگاهی عمومی نسبت به حقوق و توانمندیهای افراد دارای معلولیت و همچنین ایجاد فرصت برابر برای مشارکت در فعالیتهای فرهنگی و هنری، برنامهای ویژه و فراگیر برگزار کرد.
این برنامه با حضور ۴۰ نفر از دانشآموزان مدرسه آرتیما و اعضای دارای نیازهای ویژه ذهنی، ناشنوا، کمشنوا، نابینا و کمبینا، به همراه خانوادههای آنان در فضایی صمیمی و آموزشی برگزار شد.

مجموعهای از فعالیتهای متنوع و هدفمند برای تقویت خلاقیت و مشارکت اعضا در این رویداد برگزار شد.
قصهگویی با محوریت ایجاد ارتباط عاطفی و تقویت مهارتهای شنیداری و تخیلی، کارگاه نقاشی برای بیان احساسها و تجربه دنیای رنگها، کارگاه سفالگری برای پرورش مهارتهای حرکتی و هنری، و کارگاه کاردستی برای افزایش تمرکز و خلاقیت، از جمله بخشهای این رویداد بود.
نمایش دو پویانمایی «یکی کم است» و «ربات کشاورز» از دیگر بخشهای این نشست بود که با مشارکت فعال اعضای فراگیر و همراهی والدین، برگزار شد.
آشنایی معلمان مدارس استثنایی زنجان با اصول قصهگویی
کارگاه آموزش دو روزه اصول قصهگویی ویژه ی معلمان مدارس استثنایی استان زنجان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
این کارگاه تخصصی با تدریس مریم تاراسی و عزیزه ریحانی منفرد از کارشناسان کانون زنجان و داور چندین دوره جشنواره قصه گویی برگزار شد.

درروز اول این کارگاه شرکت کنندگان با اصول قصه گویی از جمله انتخاب متن ، ورود به قصه ، پایان بندی قصه ، استفاده از ابزار و ... آشنا شدند .
در روز دوم کارگاه نیز معلمان به صورت عملی قصهگویی کرده و در حین اجرابا تفاوت های قصهگویی برای کودکان با نیازهای ویژه و کودکان عادی آشنا شدند.
اجرای قصه «کلاغ» از سوی هادی رفیعی برگزیدهی چندین دوره جشنواره بخش پایانی این نشست آموزشی بود.
گرامیداشت روز جهانی معلولان در اراک
ویژهبرنامه روز جهانی معلولان در استان مرکزی نیز با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی، با حضور اعضای فراگیر کانون، دانشآموزان مدارس با نیازهای ویژه و جمعی از مسئولان در سالن پیامیر اعظم(ص) استانداری، برگزار شد.
امیر خسرونیا رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، در این آیین ضمن تبریک و گرامیداشت این روز، با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی گفت: «روز جهانی معلولان یادآور این حقیقت است که هیچ دانشآموزی نباید بهدلیل تفاوتهای جسمی، ذهنی یا حسی از مسیر پیشرفت و یادگیری باز بماند. رسالت ما ایجاد فرصتهای برابر و فراهمسازی همه ابزارهای لازم برای رشد شخصیت و توانمندی این دانشآموزان است.»

مربیان کانون نیز با هدف ایجاد شور ونشاط در بین کودکان و نوجوانان به اجرای قصهگویی و فعالیتهای نمایشی پرداختند.
ساره وفا از مرکز شماره هفت اراک، عروسکگردانی عروسک«مخمل خان» را انجام داد.
فاطمه نجفی مهر مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ شهر اراک قصهگویی کرد و دانشآموزان سرود خواندند.
اجرای نمایش عروسکی کار اعضا و مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره ۶ شهر اراک و اجرای مسابقه از سوی فاطمه نجفی مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره ۸ کانون نیز یک روز به یادماندنی را در دفتر خاطرات کودکان و نوجوانان فراگیر رقم زد.
مربیان مرکز فرهنگی هنری کانون شازند نیز به رسم هر سال، در بین دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در مدرسه بشارت حضور یافته و برای دانشآموزان فعالیتهای قصهگویی، شعرخوانی، عروسکگردانی، بازی و مسابقه همراه با اهدای جایزه اجرا کردند و از همه دانشآموزان با ناهار پذیرایی شد.
فعالیتهای ویژه کودکان توانیاب در مشهد
مربیان مرکز فرهنگی شماره ۳ کانون مشهد در ویژه برنامهای به این مناسبت، با حضور در مدرسه حضرت خدیجه(س)، به اجرای فعالیتهای فرهنگی، هنری ساخت از جمله ساخت کاردستی و نمایش فیلم «ربات و کشاورز» و قصهگویی قصه «مرد تقدیرنویس» پرداختند.
زهرا اسکیل مسئول مرکز فرهنگی، هنری شماره ۳ کانون مشهد در مورد این برنامه گفت: روز جهانی توانیابان فرصتی است تا با درک درست و شناخت نیازهای توان یابان، زمینهساز مشارکت هر چه بیشتر این قشر از جامعه باشیم.

