بهگزارش روایطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۲۴ آذر ۱۴۰۴، کودکان علاقهمند به مفاهیم قرآنی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز صدرا گرد هم آمدند؛ تا در جلسهای ویژه با عنوان «دوشنبههای قرآنی» شرکت کنند.
این برنامه با هدف تقویت انس کودکان با قرآن، پرورش خلاقیت و ایجاد فضای مشارکتی و معنوی در دوشنبههای هر هفته برگزار میشود؛ و تجربهای متفاوت از آموزش قرآن رقم میزند.
جلسه با تکرار آیه «بسمالله» آغاز شد؛ و کودکان هر فعالیت را با یاد خدا شروع کردند. این کار علاوه بر نهادینه کردن اهمیت آغاز هر فعالیت با نام خدا، تمرکز معنوی و توجه به نقش خداوند در زندگی روزمره را در ذهن کودکان تقویت نمود.
در ادامه، شعر همراه با حرکت دست راست اجرا شد؛ تا هماهنگی حرکتی و یادگیری ریتمیک در کودکان تقویت شود؛ و حس نشاط جمعی ایجاد گردد. سپس آیه «فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ» آموزش داده شد؛ و کودکان با حرکت دست روی قلب و باز کردن دست به سوی دوستان، احترام به دیگران و مهارتهای اجتماعی خود را تقویت کردند.
قصهای کوتاه و نمادین نیز برای کودکان روایت شد؛ و آنها مفاهیم داستان را با نقاشی به تصویر کشیدند. این فعالیت باعث شد هم تخیل و خلاقیت کودکان پرورش یابد؛ و هم پیوند مفاهیم قرآنی با زندگی روزمره آنان شکل گیرد.
آموزش سوره کوثر نیز با تصویرسازی رودخانهای نمادین و افزودن عناصر طبیعی مانند گل و برگ اجرا شد؛ تا درک تصویری و معنوی آیات قرآن در ذهن کودکان تثبیت شود؛ و یادگیری به شیوهای تعاملی انجام گیرد.
در پایان جلسه، کودکان بهصورت جمعی دعای سلامتی امام زمان (عج) را قرائت کردند؛ و دستهای خود را به سوی آسمان بلند نمودند. این حرکت حس همدلی، انتظار و معنویت را در آنان ایجاد کرد؛ و تجربهای روحانی و جمعی رقم زد.
زهرا کاظمی، مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز صدرا در گفتوگو با ما گفت: هدف ما از برگزاری جلسات «دوشنبههای قرآنی» این است؛ که کودکان با یادگیری تعاملی و بازیمحور، انس عمیقتری با قرآن پیدا کنند؛ و همزمان خلاقیت و مهارتهای اجتماعیشان پرورش یابد. مشاهده میکنیم که کودکان با شعر، نقاشی و قصه مفاهیم قرآنی را بهتر درک میکنند؛ و لذت میبرند.
وی افزود: در کنار آموزش، فعالیتهای هنری و گروهی نیز اجرا شد؛ تا کودکان بتوانند از طریق ترکیب شعر و حرکت نشاط و هماهنگی ایجاد کنند، از طریق نقاشی گروهی خلاقیت و بیان فردی خود را بروز دهند؛ و از طریق قصهگویی نمادین مفاهیم قرآنی را با تخیل و تفکر خلاق پیوند دهند.
نتایج این جلسه نشان داد که ارتباط کودکان با آیات قرآن از طریق تکرار و بازی تقویت شده، فضای مشارکتی و شاد ایجاد گردیده است؛ و روحیه همدلی و معنویت در آنان ارتقاء یافته است. همچنین خلاقیت، تخیل و بیان فردی کودکان از طریق نقاشی و قصهگویی پرورش یافته و تجربهای متفاوت و جذاب از آموزش قرآن با رویکردی تعاملی رقم خورده است.
کاظمی در پایان گفت جلسه «دوشنبههای قرآنی» بهعنوان الگویی موفق برای فعالیتهای تربیتی و قرآنی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس شناخته شده است؛ و ادامه آن با هدف گسترش فرهنگ قرآنی و پرورش کودکان با رویکردی خلاقانه و تعاملی در دستور کار قرار دارد.
