کانون در سطح کلان نیاز به پژوهش‌های راهبردی دارد

معاون فرهنگی کانون در نشست با کارشناسان آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مجتمع پردیسان قم نیاز این مجموعه به پژوهش‌های راهبردی برای مشخص‌شدن مسیر درست را با اهمیت دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح در این نشست گفت: ضرورت توجه به حوزه پژوهش در کانون از موضوع‌هایی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و بتوانیم نقطه مطلوب کانون در آینده را مشخص کنیم.

او با اشاره به این‌که در حوزه پژوهش در کانون باید به موضوع‌های، جامع و کامل نگاه کرد افزود؛ باید به افق بالا نگاه داشته باشیم و نظام مسایل مناطق مختلف را استخراج و موانع را رفع کنیم تا وارد فضای پیش برنده شویم و بتوانیم ارتقا و بالندگی ایجاد کنیم و به ‌روزآمدی برسیم.

معاون فرهنگی کانون با بیان این‌که در چند لایه باید پژوهش و همکاری وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به رشد فناوری‌ها، هوش مصنوعی و زیست الگوریتمی باید دید چه برنامه‌ای می‌توان برای پرورش فکر در آینده داشت.

او یادآور شد: به‌نظر می‌رسد آینده‌پژوهی در حال حاضر نمی‌تواند ماندگاری داشته باشد و باید به‌سوی آینده‌نگاری برویم و برای این منظور باید اندیشکده یا مرکز مطالعات کودک و نوجوان داشته باشیم.

کانون در سطح کلان نیاز به پژوهش‌های راهبردی دارد

فلاح با اشاره به این‌که کودکان را نمی‌توان افکارسنجی کرد اظهار داشت: امروزه در دنیا بر اساس رفتارهای کودکان در فضای مجازی پژوهش‌ها انجام می‌شود.

او ادامه داد اگر بخواهیم کودکی را به جلو ببریم باید کار مطالعاتی و پژوهشی انجام دهیم و نیاز به مرکز مطالعات کودک و نوجوان داریم.

معاون فرهنگی کانون یکی دیگر از چالش‌های جدی در کشور را پژوهش در مورد مسایل نوجوانان عنوان کرد و افزود: در کانون نیاز داریم در زمینه مدل مواجهه با هوش مصنوعی در فعالیت‌هایی از قبیل قصه‌گویی پژوهش شود.

او یادآور شد: اگر مجموعه تجربه‌های موجود در کانون قاعده‌مند شود می‌توان از این قاعده‌ها دانش استخراج کرد چرا که مشکلات امروز کانون کمبود تجهیزات و امکانات یا منابع در مراکز نیست بلکه مشکل نبود زمینه گفت‌وگو است که اگر ایجاد شود کودکان و نوجوانان به سوی مراکز کانون خواهند آمد.

کانون در سطح کلان نیاز به پژوهش‌های راهبردی دارد

فلاح با اشاره به نیاز کانون به پژوهش‌های بنیادین ادامه داد: باید مطالعاتی انجام شود که مدل‌های عملیاتی به ما بدهد و بتوانیم برای کودکان و نوجوانان برنامه داشته باشیم و زمینه حضور آن‌ها در مراکز را فراهم کنیم.

او از کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری خواست از کنار برخی موضوع‌هایی که گاهی ممکن است برای‌شان به بدیهیات تبدیل شده به سادگی عبور نکنند و در مورد این مسایل مطالعه و پژوهش داشته باشند.

معاون فرهنگی کانون هم‌چنین با اشاره به این که در کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران مبنا تفکر علمی است، خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه برای آشنایی بچه‌ها با پژوهش نکته مهمی است و باید تلاش کنیم در فضای کانون بچه‌ها پژوهش‌گر بار بیایند.

او تقویت قدرت تحلیل، پرورش تفکر علمی، استفاده از ظرفیت علم برای حل مسایل و ایجاد زمینه ارتباط بچه‌ها با پژوهش و حل مساله را از نکته‌های مهم در کانون عنوان کرد که بخشی از آن در کانون علوم و فناوری‌های نوین باید پی‌گیری شود و بخش دیگر بر عهده مربیان است.

فلاح اضافه کرد مجموعه فرآیندهای کانون باید بچه‌ها را به سمت پژوهش و تفکر هدایت کند و راه رسیدن به محتوا و کشف واقعیت را به آن‌ها بیاموزد.

توجه به پژوهش‌های خرد و بومی مناطق موضوع دیگری بود که معاون فرهنگی کانون بر آن تاکید کرد و گفت: باید متناسب با اقتضاء‌های تربیتی هر بوم پژوهش‌هایی انجام شود.

نشست معاون فرهنگی کانون با مدیرکل و کارشناسان ستادی و استانی آموزش و پژوهش کانون سراسر کشور روز ۲۵ آذر ۱۴۰۴ در مجتمع پردیسان کانون قم برگزار شد.

کانون در سطح کلان نیاز به پژوهش‌های راهبردی دارد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha