-
حسین دهلوی، شاعر برگزیده کتاب سال؛
«کوچه» فریدون مشیری، مرا به شعر علاقهمند کرد
حسین دهلوی شاعر و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری سال گذشته موفق به دریافت جایزه برگزیده کتاب سال در گروه شعر کلاسیک و برگزیده هجدهمین جشنواره شعر فجر شد.
-
سعید توکلیان: هرگز خسته نشدم!
سعید توکلیان از آن نامهای ماندگار انیمیشن ایران است که نمیتوانید تاریخ انیمیشن را بدون آوردن نام او و مراکزی که راهاندازی کرده و کارهایی که انجام داده است، درست روایت کنید.
-
محمدرضا عابدی: به زندگی که در آن هنر جریان دارد چنگ میزنم
گفتوگو با محمدرضا عابدی هنرمند پیشکسوت و پدر دو هنرمند نامآشنای جوان فرنوش و کیانوش عابدی که این روزها در شمال کشور در شهر زیبای لاهیجان سکونت دارد، تبدیل شد به گذری کوتاه به تاریخ سینمای انیمیشن در ایران، اینکه چطور نسل دهه چهل ایران با سینما آشنا میشدند و راهی برای حضور در این هنر پیدا میکردند و همچنین گذری زدیم به اینکه اصلاً علاقه به انیمیشن در آقای عابدی از کجا شروع شد و چهطور انیمیشن میساخت.
-
پروین تجوید:
با اولین برفِ انیمیشنیام اشک ریختم
پروین تجوید از کارگردانان زن پیشکسوت انیمیشن ایران است. او پس از تکمیل پایاننامه تحصیلی در سال ۱۳۷۲ در کانون با امور سینمایی این نهاد به همکاری پرداخت. کارنامه کاریاش پر از عنوانهای متفاوت انیمیشن است، اما بعد از این همه سال، او گلایههایی دارد که اگر یک هنرمند باشید برایتان قابل درک است. تجوید از نبود مکانی مشخص برای نمایش آثار انیمیشن به ویژه انیمیشنهای کوتاه صحبت میکند؛ چالش چندین ساله انیمیشن ایران! انیمیشنهایی که بعد از گذراندن تور جشنوارهای و گرفتن جوایز متعدد به آرشیو سازمانها برمیگردند.
-
اسماعیل شرعی:
کار انیمیشن مثل پرورش باغ گردوست
اسماعیل شرعی از جمله فعالان انیمیشن است که از دهه ۷۰ وارد این حوزه شده است. او تجربههای بسیاری در انیمیشن دارد و تقریباً موقعیتی در انیمیشن یا به قول خودش در عالم هنر نمانده است که تجربه نکرده باشد، ولی خودش میگوید بیشتر در حوزه تهیهکنندگی و مدیریت تولید موفق بوده است و کارنامه کاریاش هم این موضوع را تأیید میکند.
-
حمید بهرامی؛
از جشنواره پویانمایی تهران تا کارتون نتورک و والت دیزنی
حمید بهرامی کاریکاتوریست، طراح و انیماتور ایرانی است که ۱۵ سال پیش در سال ۱۳۸۷ پس از کسب تجربه و فعالیتهای متعدد هنری، به آمریکا مهاجرت کرد و همکاری خود را با شرکت کارتون نتورک و استودیو انیمیشن والت دیزنی آغاز کرد. آثار حمید بهرامی همواره آمیخته به نوعی نگاه طنزآمیز و کمیک است و حضور شخصیتهای کمیک در میان انسانها و وقایع روزمره از ویژگیهای مشترک نقاشیهای این هنرمند است که فضایی رمزآلود و متناقض بهوجود میآورد.
-
محمدرضا کریمیصارمی: در دنیا سربلندیم
جشنواره پویانمایی تهران در حالی سیزدهمین دوره خود را از روز ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ کلید زد که محمدرضا کریمیصارمی از اولین دوره تاکنون مسئولیت دبیری آن را برعهده داشته است؛ دبیری که صرفا دبیری نمیکند بلکه برای جشنوارهاش پدری میکند. طبق رسم هر دوره گپی با او زدیم تا نگاهی کلی به این دوره از جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران داشته باشیم.
-
هدی اثنیعشری مطرح کرد؛
نسبت به سالهای گذشته شاهد روایتهای پختهتری در آثار انیمیشن هستیم/ آثار جشنواره پویانمایی در طول سال هم نقد و بررسی شوند
داور بخش ملی سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران با اشاره به اینکه سینمای انیمیشن در ایران طی سالهای اخیر با پیشرفت خوبی همراه بوده است، آثار جشنواره پویانمایی امسال را دارای روایتهای پختهتر دانست.
-
مجاوریآگاه داور جشنواره ملی نقاشی:
معیار ما برای داوری آثار کودک ذهنیت بود نه تکنیک/ مربیان کانون در این جشنواره ملی تشویق شوند
داور دومین جشنواره ملی نقاشی کودکان و نوجوانان میگوید هم تعداد آثار در این دوره قابل توجه است و هم شباهت بسیار زیادی بین آثار بعضی از گروههای سنی وجود دارد که برهمین اساس پیشنهاد افزایش جوایز را ارائه دادیم.
-
بهنود نکویی:
آثار بخش دانشجویی از نقاط قوت جشنواره پویانمایی امسال است/ تولیدکنندگان انیمیشن به بلوغی در فیلمسازی و روایتگری رسیدهاند
بهنود نکویی با اشاره به اینکه در بخش دانشجویی جشنواره پویانمایی امسال آثاری باکیفیت، متنوع و خلاقانه حضور دارد، تأکید کرد: بالا بودن سطح کیفی آثار بخش دانشجویی نشان میدهد که در دنیا به مباحث آکادمیک به شکلی کاملاً علمی و دقیق توجه میشود و ما در آینده فیلمسازان مهمی در سینمای انیمیشن خواهیم داشت.
-
امیرحسین صالحی:
سینمای انیمیشن ایران به صنعتیشدن نزدیکتر شده است/ روند انتخاب آثار بسیار دقیق و منظم بود
امیرحسین صالحی با اشاره به اینکه برای اولین بار تجربه حضور در هیئت انتخاب جشنواره پویانمایی را کسب کرده است، روند انتخاب آثار را بسیار دقیق و منظم عنوان کرد.
-
صحبتهای حسین عامری، کارگردان فیلم «ظاهر»؛
به کیارستمی، مجیدی و فرهادی علاقه دارم، اما فیلم من شبیه هیچکس نیست
حسین عامری در نخستین فیلم بلندش، «ظاهر» که از محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، سودای این را داشته که فیلمی بسازد که از فیلم بودن فرار کند و بیشتر به زندگی واقعی شبیه باشد.
-
ناهید صمدیامین:
آثار کوتاه رسیده به جشنواره پویانمایی تهران بسیار باکیفیت بودند
ناهید صمدیامین معتقد است که تمرکز کارهای رسیده به سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران بر بخش آثار کوتاه بود و فیلمهای این بخش بسیار با کیفیتتر و بهتر از آثار بخشهای دیگر بودند.
-
حمیدرضا حافظی مطرح کرد؛
سینمای انیمیشن میتواند به اندازه نفت برای کشور درآمدزایی داشته باشد/ باید اقتباسها را علمیتر کرد/ انیمیشن ایران به زودی در جهان مطرح میشود
حمیدرضا حافظی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر اقداماتی برای ارتقای سطح کیفی سینمای انیمیشن صورت گرفته، تأکید کرد: سینمای انیمیشن میتواند به اندازه نفت برای کشور درآمدزایی داشته باشد.
-
مجید قناد؛
باید با شگردهای جدید و زیبا کودکان را به سمت قصه و قصهگویی هدایت کنیم
مجید قناد گفت: باید با شگردهای خاص و استادانهای از طریق کارشناسان عزیز و نویسندگان خوبی که میتوانند قصهها را به شکل امروزی برای آنها بگویند، کودکان را جذب کرد؛ چرا که بچهها خیلی از ما جلوتر هستند.
-
مرشد چایانی؛
روح انسانسازی و تربیت در قصههای ایرانی نهفته است
داور بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی قصهگویی از جمله مزیتهای قصههای ایرانی را جنبه انسانسازی، تربیتی و آموزشی آن دانست و گفت: هدف اصلی از گفتن قصه تربیت آدمی و سوق دادن به سمت کمال انسانی است.
-
در کارگاه «طراحی پوستر با موضوع کودکانِ غزه» مطرح شد؛
همصدایی هنرمندان ایرانی در حمایت از مردم فلسطین
کارگاه طراحی پوستر با موضوع کودکانِ غزه به همت جمعی از هنرمندان در مرکز تجربیات هنری و ایدههای نو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
-
جمالالدین اکرمی؛
میخواهم در آثارم تعلق به سرزمین را زنده نگه دارم
جمالالدین اکرمی از نویسندگان قدیمی و سرشناس ادبیات کودک و نوجوان با حضور در غرفه کانون پرورش فکری در مراسم جشن امضای آثار خود شرکت کرد.
-
کارگردان فیلم «در آغوش درخت»؛
فروپاشی خانواده آسیبزا و سینما فرهنگساز است
فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و از محصولات کانون پرورش فکری در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده میشود.
-
مرشد پیشکسوت مهدی چایانی: قصهگویی نیاز جامعه بشری است
پیشکسوت عرصه نقالی و پردهخوانی ایران با بیان اینکه خداوند بهترین قصهگو است گفت: بیشتر سورههای قرآن کریم به صورت قصه نازل شده است و خداوند بیشتر با زبان قصه با پیامبرش سخن میگوید لذا قصهگویی نیاز هر جامعه بشری است.
-
انصافی: قصههای کهن و عامیانه را باید بهروزرسانی کرد
جواد انصافی میگوید نسل امروزِ کودک و نوجوان، به دنبال قصههای کوتاه و مختصر است، بنابراین باید قصههای کهن و عامیانه را بهروزرسانی کرد تا با مخاطبانش ارتباط برقرار کند.
-
گفتوگو با محمد میرکیانی، نویسنده کودک و نوجوان
قصهگویی ایرانیها، برای مهمانان خارجی شگفتانگیز است
محمد میرکیانی میگوید همیشه شاهد بوده که قصهگویی هنرمندان ایرانی، تا چه اندازه برای مخاطبان و مهمانان خارجی شگفتانگیز بوده است.
-
افشین علا: باید پرچمدار قصهگویی در جهان باشیم
افشین علا میگوید جشنواره قصهگویی باید به عنوان یک دستاورد مدرن به دیگر کشورها معرفی شود و سرآمد و پرچمدار قصهگویی در جهان باشیم.
-
وزیر آموزش و پرورش در پیامی به جشنواره قصه و قصه گویی؛
با قصهگویی، کودکان با سرمایههای تمدن و میراث فرهنگی، آداب و رسوم و سنتهای جامعه و جهان آشنا میشوند
وزیر آموزش و پرورش در پیامی به جشنواره قصه و قصهگویی گفت: با قصهگویی، کودکان با سرمایههای تمدن و میراث فرهنگی، آداب و رسوم و سنتهای جامعه و جهان آشنا میشوند.
-
محمود مروج، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:
جشنواره «قصهگویی»، الگویی فرهنگی برای جامعه است
محمود مروج از مدیران باسابقه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران است که پیشتر به عنوان مدیرکل این نهاد در استانهای زنجان و البرز، مدیرکل آفرینشهای فرهنگی و مشاور عالی مدیرعامل کانون فعالیت داشته است.
-
ناصر آویژه، هنرمند عرصه تئاتر کودک و نوجوان:
قصهها، جلوهگر تقدس کلمات برای کودکان هستند
ناصر آویژه بازیگر و کارگردان تئاتر میگوید قصهها تقدس کلمه را برای کودکانی که تازه لب به سخن میگشایند، جلوهگر میکنند.
-
رضا فیاضی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون:
خانواده، مهمترین کانون قصهگویی برای کودکان و نوجوانان است
رضا فیاضی میگوید اولین و مهمترین جایی که قصهگویی را برای کودکان و نوجوانان ارزشمند و جذاب میکند، کانون خانواده است.
-
در آستانه برگزاری بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی قصهگویی؛
رسول نجفیان: با فراموشی سنتهایی چون قصهگویی، دچار سوءتغذیه فرهنگی میشویم
رسول نجفیان معتقد است، پایههای فرهنگِ کشور باید تقویت شود تا جامعه، سوءتغذیه فرهنگی پیدا نکند. این بازیگر، قصهگویی را یکی از سنتهای ایرانی میداند که باید از آن حمایت کرد.
-
به بهانه برگزاری بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی قصهگویی؛
آذرینژاد: کودکی ثروتمند است که پدر و مادر قصهگو داشته باشد
اسماعیل آذرینژاد مروج کتابخوانی، اعتقاد دارد «کودک»ی ثروتمند است که معلم یا پدر و مادر قصهگویی داشته باشد.
-
مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده:
کانون یکتنه، چراغ قصهگویی را در ایران زنده نگه داشته است
مصطفی رحماندوست با اشاره به اینکه قصهگویی و قصهخوانی تاثیری زیاد در علاقهمند کردن جامعه به مطالعه دارد، از تلاش ۲۴ ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برگزاری جشنواره قصهگویی میگوید.