مدیرعامل کانون: پژوهش و تحقیق فعالیت‌های دینی را تقویت می‌کند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: تربیت دینی را نباید سرسری گرفت و پژوهش می‌تواند فعالیت‌های دینی را تقویت کند.

به گزارش روابط عمومی کانون، سیدصادق رضایی در آیین معرفی برگزیدگان سومین جشنواره پژوهش کانون با اشاره به تلاش دشمنان برای ترویج بی‌دینی با استفاده از روش‌های کاملاً مستقیم خاطرنشان کرد که بن مایه‌ی تمامی فعالیت‌ها و پژوهش‌های کانون باید دین و دین‌مداری باشد و کانون با توجه به اساسنامه‌اش موظف است که به کشف استعدادهای فکری و پرورش آن بر اساس مبانی تعلیم و تربیت دینی بپردازد.
وی با تاکید بر این نکته که اجازه نداریم ذره‌ای از این مواضع عدول کنیم در عین حال یادآور شد فعالیت‌های دینی بدان معنی نیست که در تمامی برنامه‌ها و پژوهش‌ها به صورت مستقیم به دین بپردازیم بلکه دارا بودن کارشناسان، مربیان و کارکنانی که در دین‌داری سرآمد باشند ـ‌‌با توجه به نقش آن‌ها در تربیت دینی کودکان‌ـ از اهمیت بیشتری برخوردار است و در یک جامعه و حیانی، قرآنی، نبوی و علوی باید خدا محوری در نگاه ما وجود داشته باشد.
رییس هیات مدیره کانون ادامه داد: خانواده‌ها به همین نگاه و زاویه‌ی دید ما در کانون اعتماد و فرزندانشان را راهی مراکز کانون می‌کنند و انتظار دارند بچه‌هایشان در فضای جمهوری اسلامی یک گام به انسانیت نزدیک‌تر شوند.
رضایی با اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیق در تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌ها افزود: هر چه در دین اسلام بیان شده به صورت عمده بر محور تعقل، تفکر و تدبر قرار گرفته است و ما اگر به دنبال "کانون"ی دینی، مذهبی و اسلامی هستیم باید با انجام پژوهش به فکر آباد کردن مراکز کانون در شهرستان‌ها و کتابخانه‌های سیار روستایی آن باشیم.
مدیرعامل کانون کاربردی بودن پژوهش‌ها را در بخش دیگری از سخنانش مورد توجه قرار داد و گفت: جای پژوهش و تحقیق در تاقچه‌ها نیست و پژوهش باید گره‌ای را از گره‌ها و مشکلات ما باز کند و همه‌ی مراکز کانون باید بر مدار تحقیق و پژوهش کار کنند حتی دیدگاه‌های مدیرعامل هم می‌تواند مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد.
وی توضیح داد که یکی از مسایل مورد توجه ما این است که چرا اعضای نوجوان پسر از فعالیت‌های کانون کمتر استقبال می کنند؟ در حالی که بیش از 60 درصد اعضای کانون را دختران تشکیل می‌دهند.
رضایی در عین حال یادآور شد که استقبال دختران از برنامه‌های کانون برای ما یک سرمایه است و به آن افتخار می‌کنیم اما دنبال این هستیم که پسرها نیز بیشتر به مراکز کانون روی بیاورند.
مدیرعامل کانون با تاکید بر این امر که "از این پس نباید هیچ فعالیتی در کانون بدون تحقیق و پژوهش اجرا شود" اظهار امیدواری کرد بیشتر تصمیم گیران و مدیران ارشد جامعه در سال‌های آینده از درون مراکز کانون به جامعه معرفی شوند.
در آیین معرفی برگزیدگان جشنواره پژوهش کانون همچنین محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون در سخنانی پرسش‌گری را اولین زمینه‌ی تربیت خواند و گفت: آشنا کردن بچه‌ها با امر پژوهش باعث گسترش پرسش‌گری و ایجاد فضای مناسب در جامعه خواهد شد.
به اعتقاد وی جدی گرفتن پژوهش در سازمان‌ها باعث ایجاد اعتماد به نفس در میان کارکنان، و افزایش لذت شغلی و حرفه‌ای آنان می‌شود و این خود مشارکت آنان را در برنامه‌ها و فعالیت‌ها افزایش می‌دهد.
آدوسی در عین حال توجه به پژوهش را باعث بالارفتن اعتبار و ایجاد اعتماد بیشتر در میان مخاطبان سازمان‌ها دانست و گفت: مردم وقتی می‌بینند فعالیت‌های یک سازمان بر اساس تعقل صورت می‌گیرد نگرش‌شان به آن تغییر می‌کند و اعتمادشان افزایش می‌یابد.
بر اساس این گزارش در این نشست که صبح روز 6 دی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و ‌هنری کانون برپا شد همچنین بهمن کاظمی مدیر آموزش و پژوهش کانون ترویج فرهنگ پژوهش در میان مربیان و اعضای کانون را واجد اهمیت دانست و خاطرنشان کرد که این مدیریت درصدد افزایش توانایی‌های حرفه‌ای کارشناسان و مربیان کانون در این حوزه است.
وی توجه به آموزش مربیان کانون متناسب با الگوهای علمی اقدام‌پژوهی وارزشیابی فعالیت‌های آنان پس از دوره‌های آموزشی به صورت دایم در استان‌ها را از جمله فعالیت‌های دیگر این مدیریت برشمرد.
به گفته‌ی وی 48 طرح پژوهشی در کانون تصویب شده است که بیشتر آن‌ها به مربیان و کارشناسان کانون واگذار می‌شود در عین حال 3 طرح پژوهشی توسط مراکز دانشگاهی و 5 طرح نیز در مدیریت آموزش و پژوهش کانون انجام خواهد شد.
کاظمی در پایان از حمایت کانون از پایان نامه‌های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا متناسب با موضوع‌های مورد نظر و مرتبط با فعالیت‌های کانون خبر داد.
گفتنی است در این آیین از 7 اثر برگزیده با اهدای جوایزی قدردانی شد و 8 اثر دیگر نیز شایسته تشویق شناخته شدند.