تاکید مدیرعامل کانون بر تقویت جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر تقویت و ادامه‌ی فعالیت‌های جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون در نشست ارایه گزارش تحقیق "ارزش‌یابی هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران" با بیان این مطلب یادآور شد که برپایی این نشست‌ها، نقد و ارزیابی جشنواره به نوعی نشان دهنده‌ی تأیید، تقویت و ادامه جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران است که کانون به آن ورود کرده است.  
این در حالی است که هشتمین دوره‌ی جشنواره دوسالانه‌ی بین‌المللی پویانمایی امسال در اسفند ماه در تهران برگزار می شود.
مدیرعامل کانون در این نشست انیمیشن را زبان هنریِ جذاب و تأثیرگذاری برای کودکان و نوجوانان دانست که کانون از آن به عنوان یک واسطه و ابزار تربیتی در مراکز فرهنگی و هنری خود استفاده می‌کند.
وی اضافه کرد: کانون با داشتن 40 فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی و دینی به دنبال این هدف است که بتواند بخشی از نیازهای کودکان و نوجوانان را کشف و برابر با علاقه و نیاز آن‌ها فعالیت کند.
رضایی اظهار داشت علاقه و میل کودکان و نوجوانان به انیمیشن، باعث استمرار این هنر شده است، بنابراین هنرمندان کانونی و غیرکانونی و برنامه‌ریزان باید به محتوای پیام‌هایی که از طریق این هنر القا و تلقین می‌شود، توجه بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به این مطلب که برابر با نیاز مخاطبان‌مان فیلم تولید نشده، اضافه کرد بسترها و منابع خوبی در کانون وجود دارد و دست نیازمان را برای تولید فیلم کوتاه و 3 فیلم بلند سینمایی 90 دقیقه‌ای به همه هنرمندانی که دانش و تجربه کافی دارند، دراز می‌کنیم.
مدیرعامل کانون تصریح کرد: هر هنری که بخواهد تأثیرگذار باشد به فرهنگ مکتوب آن کشور باز می‌گردد و فرهنگ مکتوب ما ایرانیان با هنر و ادبیات‌مان شناخته می‌شود.
رضایی در ادامه گفت اگر از راه داستان، رمان و قصه‌های جذاب به دنیای ساخت فیلم، بازی‌ و سرگرمی راه پیدا کنیم، فیلم‌های انیمیشن‌ ما می‌تواند قصه‌های بومی و ایرانی را در دل خود داشته باشد.
مدیرعامل کانون با بیان این‌که کودکان و نوجوانان در جشنواره دو سالانه فیلم کودکان برای کودکان آثارشان را به نمایش می‌گذارند افزود: در مراکز فرهنگی هنری کانون این امکان برای کودکان و نوجوانان وجود دارد که هنر جذاب انیمیشن را از راه نقاشی، عروسک خمیری و کامپیوتر، تجربه و فیلم تولید کنند.
وی اضافه کرد: کانون با داشتن حدود 1000 مرکز فرهنگی، هنری و آموزشی شبکه گسترده‌ای دارد و هر کتاب، فیلم، عروسک و سرگرمی که تولید می‌کند برای تمامی این مراکز توزیع می‌کند تا کودکان و نوجوانان از آن بهره ببرند و امیدواریم که بتوانیم بهترین‌ آثار را برای آن‌ها تولید کنیم.
در بخشی از این نشست محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر 7 دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی خاطرنشان کرد: مشکل امروز انیمیشن، محتوا و ادبیات است. ما در کانون، گنجینه ارزش‌مندی از 3 هزار جلد کتاب داریم و خودمان هیچ‌وقت از این مسیر منحرف نشدیم، اما فیلم‌های ایرانی ضعیف‌تر از فیلم‌های خارجی مطرح می‌شود.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر تولید فیلم انیمیشن در کشور به مرز 1400 فیلم در سال رسیده است، در صورتی که در جشنواره اول پویانمایی فقط 10 فیلم در سال تولید می‌شد و این آمار نشان می‌دهد هنر پویانمایی مخاطبان زیادی پیدا کرده است.
کریمی صارمی با تاکید بر این که ادبیات ما فاخر است و قدمت زیادی دارد اضافه کرد: متاسفانه در ساخت فیلم‌های انیمیشن از هر نوع ادبیاتی که به دست‌مان می‌رسد بدون توجه به واقعیت استفاده می‌کنیم و تخیل را به طنز و طنز را به لودگی نزدیک می‌کنیم، فانتزی در این نوع فیلم‌ها از شکل خارج شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در حوزه ادبیات راه‌کارهایی را پیش‌رو بگذارد و واحد پژوهش کانون تحقیق‌های مناسبی در این حوزه انجام دهد و منابعی را معرفی کند.
در این نشست که با حضور جمعی از مسوولان کانون در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری برگزار شد نتیجه ارزش‌یابی لادن تفضلی پژوهش‌گر کانون از "هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران" ارایه شد.