طرح شعر نوجوان در کانون کلید خورد

اجرای طرح جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای انتشار شعر نوجوان با حضور شماری از شاعران مطرح این حوزه به صورت رسمی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در حالی که دو طرح رمان نوجوان امروز و نمایشنامه‌نویسی برای نوجوانان در کانون با استقبال صاحب‌نظران عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان و نویسندگان کتاب‌های این گروه‌های سنی روبرو شده است طرح جدید کانون نیز در صدد است به گفته‌ی مدیرعامل کانون قفسه‌های کتاب‌خانه‌های ایران را پر از آثار فاخر و خواندنی برای نوجوانان کند.
سید صادق رضایی در حالی که ترکیبی از چند نسل شاعران کودک ونوجوان را دور یک میز جمع کرده بود یک بار دیگر نوجوانان کتاب‌خوان ایرانی و اعضای مراکز کانون را ستود و تصریح کرد که در کتاب‌خانه‌ای ۴۵۰ متر مربعی نزدیک به ۷ هزار جلد کتاب وجود دارد که همه‌ی آن را اعضای ما خوانده‌اند و اکنون به دنبال مطالعه‌ی آثار جدید هستند.
او یادآور شد که طرح رمان نوجوان امروز نیز که از سال ۱۳۸۸ و تنها یک ماه پس از انتصابش به مدیرعاملی کانون آغاز شده بود اکنون به جایی رسیده است که ۸۰ نویسنده در حال نگارش اثر برای این مجموعه هستند.
مدیرعامل کانون از شاعران کتاب‌های نوجوانان هم خواست که خوش‌بینانه با این طرح روبرو شوند و دست کانون را که برای انتشار این کتاب‌ها به سوی آنان دراز شده است با صمیمیت بفشارند.
وی تاکید کرد که بچه‌ها کاری ندارند که اسم این طرح‌ها چیست و به شعار دادن‌ها هم توجهی نمی‌کنند اصولا کانون با این سابقه‌ی ۴۷ ساله‌اش جای شعار دادن نیست و هر کسی که با این هدف به کانون آمده باشد اشتباه کرده؛ هم عمر خود و هم عمر و سرمایه‌ی ارزش‌مند کودکان ونوجوانان را بر باد می‌دهد.
رضایی اجرای طرح شعر نوجوان را پس از رمان و نمایشنامه، نشانه‌ی تقدم و تاخر یکی بر دیگری ندانست و گفت که کانون به هنرمندان و نویسندگان به عنوان یکی از اضلاع حذف نشدنی برای ثبات و بقای خود از ابتدای تاسیس تاکنون نگاه می‌کند و تلاش می‌کنیم این ضلع را به مخاطبان و اعضای کانون به عنوان یکی دیگر از اضلاع کانون نزدیک‌تر کنیم.
مدیرعامل کانون به شعرای کودک و نوجوان پیشنهاد کرد که مجموعه اشعار خود را برای انتشار در قالب این طرح در اختیار کانون قرار دهند و گفت که شورای جداگانه‌ای که مورد وثوق تمامی شعرا باشد کار تصویب و بررسی این اشعار را بر عهده می‌گیرد و ما پس از تصویب با صاحب اثر قرارداد می‌ببندیم و بخشی از دستمزد نگارش این آثار را به آن‌ها در همان ابتدای کار پرداخت می‌کنیم.
وی در عین حال وعده کرد که کانون هم متعهد می‌شود پس از تصویب کار ظرف ۶ ماه کتاباین صاحب اثر را منتشر و روانه‌ی بازار نشر کند.
به گفته‌ی رضایی، کانون از انتشار این کتاب‌ها به دنبال فروش و کسب منافع اقتصادی نیست و به همین دلیل بخش زیادی از چاپ نخست این آثار را به مراکز خود اختصاص می‌دهد.
مدیرعامل کانون همچنین با تاکید بر این نکته که انتشار کتاب برای نوجوانان به معنای نادیده گرفتن کودکان نیست توضیح داد که بودجه‌ی انتشار این آثار از طرف مدیرعامل تامین می‌شود و معاونت تولید از این راه می‌تواند بخش بیشتری از منابع خود را به تولید کتاب برای کودکان سوق دهد.
رضایی در پایان با اظهار امیدواری از این که تا پایان سال ۱۳۹۱ از تعدادی از این آثار رونمایی شود وعده کرد به کتاب‌هایی که از این مجموعه در جشنواره‌ها و مسابقه‌های مختلف در کشور جایزه تعلق می‌گیرد کانون نیز با اهدای جوایزی از صاحبان این آثار قدردانی کند.
در این جلسه علی گنج کریمی معاون تولید کانون توضیح داد که دبیری این طرح بر عهده‌ی بابک نیک‌طلب شاعر کتاب‌های کودکان و نوجوانان گذاشته شده است و کانون وظیفه‌ی خود می‌داند که این طرح را همچون دو طرح رمان و نمایشنامه‌نویسی با جدیت دنبال کند.
وی تاکید کرد که اجرای این طرح‌ها در کانون باعث شده است که تحرک خوبی در حوزه‌ی نشر کتاب برای نوجوانان و در میان ناشران دیگر نیز ایجاد شود.
معاون تولید کانون با اشاره به این که ۴ هزار ناشر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کشور برای کودکان و نوجوانان کتاب منتشر می‌کنند اظهار تاسف کرد که به کتاب‌های شعر به صورت تخصصی در میان آثار این ناشران توجه نمی‌شود.
این نشست روز ۲ آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران با حضور شاعران مطرح این عرصه برگزار شد.
مصطفی رحماندوست، عرفان نظر آهاری، اسدالله شعبانی، حدیث لزرغلامی، جعفر ابراهیمی، شراره وظیفه شناس، افشین اعلا، هدی حدادی، افسانه شعبان‌نژاد، عزت‌الله الوندی، سودابه امینی، بهروز قزلباش، کبری بابایی، علی باباجانی، رودابه حمزه‌ای، فرهاد حسن‌زاده، اکرم کشایی و ناصر کشاورز، یحیی علوی فرد، زیتا ملکی، غلامرضا بکتاش، عباسعلی سپاهی یونسی، محمد حسن حسینی، اصلان قزللو،الهه تاجیک‌زاده، طلیعه شامانی، مریم اسلامی، سعیده موسوی زاده، مریم شهابی شاعرانی بودند که در این نشست حضور داشتند.
 اظهار نظر این چهره‌های شاخص ادبیات کودک در این نشست به صورت عمده به نقد و ارزیابی وضعیت امروز شعر کودک و نوجوان و گلایه از نحوه‌ی تصویب آثار شاعران در شورای شعر کانون اختصاص داشت.
برخی از این شاعران به صراحت انتقادهای خود را  با مدیرعامل کانون در میان گذاشتند و معتقد بودند که در کانون یک نوع سلیقه‌ی شعری حاکم است و به انواع مختلف شعر به ویژه شعر سپید و شعرای مختلف مجالی برای انتشار اثر داده نمی‌شود.
از سوی دیگر تنی چند از این شاعران نیز به دفاع از لزوم سخت‌گیری در تصویب اشعار ویژه کودکان و نوجوانان پرداختند و عنوان کردند که وضعیت شعرهای کودک و تصویرگری کتاب‌های نوجوان در ایران وضعیت مطلوبی ندارد و باید در این زمینه سخت‌گیری‌هایی از سوی ناشران صورت بگیرد.