مدیرعامل کانون بر ایجاد روحیه پژوهشی در کودکان تأکید کرد

مدیرعامل کانون بر ایجاد روحیه پژوهشی و خردورزی در کودکان و نوجوانان تأکید و خاطرنشان کرد از این طریق کودکان‌مان از ابتدا پژوهش‌گر و خلاق بار می‌آیند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در مراسم تجلیل از برگزیدگان ششمین جشنواره هفته پژوهش در روز 27 آذر با بیان این مطلب اضافه کرد: رسیدن به تصمیم درست نیاز به آگاهی، علم، قدرت تحلیل و شناخت موضوع دارد که پشتوانه‌ی همه این موارد پژوهش است.
وی با اشاره به این‌که موفقیت در هر سازمان و مجموعه‌ای مبتنی بر تصمیم و اجرای درست است افزود: پزشک حاذق پزشکی است که درست تشخیص دهد و درمان کند ما نیز باید این‌گونه باشیم.
حاجیان‌زاده خاطرنشان کرد: اگر سازوکار پژوهش را در سیستم اداره‌ی مجموعه خودمان ایجاد کنیم به طور قطع به آگاهی و شناخت کافی خواهیم رسید.
به گفته این مقام مسوول، پژوهش باید مبتنی بر شاخص‌های علمی، کاربردی و نتیجه ‌‌‌بخش باشد. کاربست پژوهش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که اگر آن را درست تشخیص ندهیم به هدف مورد نظر خود دست نخواهیم یافت.
مدیرعامل کانون یادآور شد یکی از آسیب‌هایی که ما در کشور با آن مواجه هستیم این است که پژوهش‌های زیادی صورت می‌گیرد ولی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، بعضی از آن‌ها آنقدر فرایند طولانی را طی می‌کند که موضوع مورد نظر منتفی و نتیجه آن دیگر کمکی به ما نمی‌کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: گاهی نتیجه برخی از پژوهش‌ها آسمانی، غیرکاربردی و غیر قابل اجراست. پژوهش را باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که نتیجه بخش باشد و ما را به هدف برساند.
حاجیان‌زاده گفت تلاش می‌کنیم تا فعالیت‌های کانون به روز شود، حدود 50 سال پیش بنابر نیازهایی کانون شکل گرفته و در این مدت تلاش‌های زیادی هم انجام شده است اما بسیاری از فعالیت‌های کانون همان فعالیت‌های اولیه است.
مدیرعامل کانون تصریح کرد به روز رسانی کانون مبتنی بر پژوهش را دنبال می‌کنیم و این امر باید تداوم داشته باشد و مربوط به مقطع خاصی نباشد. به نحوی باید نیازهای کودکان و نوجوانان را مدام تشخیص دهیم، چراکه دنیا در حال تغییر است.
وی در پایان افزود: وضعیت فرهنگی کشور را باید تحلیل کنیم و آسیب‌ها و هجمه‌های فرهنگی غرب را بشناسیم که شناخت همه این‌ها نیاز به پژوهش دارد.
 
بهمن کاظمی: هدف جشنواره ایجاد انگیزه و ترویج فرهنگ پژوهش است
مدیرکل آموزش و پژوهش نیز در این مراسم، برگزاری جشنواره پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بهانه‌ای برای دیده شدن و تجلیل از پژوهش‌گرانی دانست که بی‌ادعا در خلوت و سکوت تلاش می‌کنند تا راه‌کارهای مناسبی برای تعلیم و تربیت آینده‌سازان کشور ارایه دهند.
وی افزود: این جشنواره  در سه بخش مقاله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی که توسط دانشجویان و علاقه‌مندان به تحقیق و پژوهش ارایه شده، بخش اقدام‌پژوهی که توسط مربیان کانون در مراکز فرهنگی‌ هنری آسیب‌شناسی و ارایه راه‌کار مناسب بوده و مهم‌ترین بخش که پژوهش‌های انجام شده توسط کودکان و نوجوانان است برگزار شد.
کاظمی یادآور شد: در بخش کودک و نوجوان با توجه به این که چند سالی است به این حوزه ورود پیدا کرده‌ایم کارگاه‌های آموزشی تشکیل و جزوه‌هایی نیز تهیه و در اختیار آن‌ها قرار داده‌ایم اما هم‌چنان با کمبود منابع مواجه هستیم که امیدواریم تدابیری اندیشیده و بخشی از این کمبود‌ها جبران شود.
مدیرکل آموزش و پژوهش کانون در پایان ضمن قدردانی از حمایت‌های مدیران کل استان‌های کانون اظهار داشت: پژوهش باید از لایه‌های پایین تقویت شود و پی‌گیری‌ها به‌صورت جدی انجام گیرد تا بتوانیم در کانون به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.