کد خبر: 246059
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
بازدید 5757
اولین کارگاه تبادل تجربه‌ی خوشنویسی اعضا در استان قم

بیش از 50 نفر از اعضای فعال کانون استان قم با شرکت در کارگاه تبادل تجربه‌ی خوشنویسی، با تکنیک‌های مختلف کاغذسازی و خطاطی آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، اعضای شرکت کننده در این کارگاه پس از شنیدن توضیحات کارشناس هنری استان درخصوص روند برگزاری کارگاه و تاریخچه‌ی مختصری از هنر خوشنویسی در ایران از زبان مربی خوش‌نویسی، در قالب 6 گروه فعالیت خود را آغاز کردند.
بر اساس این گزارش اعضای گروه‌ها پس از یادگیری هر یک از تکنیک‌های کاغذسازی به کارگاه بعدی رفته و به صورت عملی با مراحل اماده‌کردن کاغذ برای نگارش خط آشنا شدند.
کاغذسازی با رنگ چای، کاغذ سازی با تکنیک کاغذ چروک و پاستل، ساخت کاغذ ابر و باد با رنگ اکولین، قیر رقیق شده و رنگ روغن و تینر از جمله تکنیک‌های مختلفی بود که در زمینه‌ی کاغذسازی برای اعضا به اجرا در آمد.
در ادامه اعضا با کاغذهای آماده شده‌ی خود در 6 کارگاه بعدی حاضر شده و این‌بار تکنیک‌های مختلف خوش‌نویسی از جمله خوش‌نویسی با چوب، خوش‌نویسی با انگشت، خوش‌نویسی با وایتکس، خوش‌نویسی با اشیاء، خوش‌نویسی با ماژیک و پاستل را روی کاغذها تمرین کردند.
در عین حال با توجه به در پیش بودن جشنواره‌ی هنری "سه نقطه تا سیمرغ"، که قرار است بر اساس کتاب "منطق الطیر" عطار در دهه‌ی فجر سال جاری برگزار شود، اسامی 30 مرغ حاضر در این کتاب به صورت خوشنویسی در فضای کارگاه‌ها نصب شده بود تا اعضای کودک و نوجوان به عنوان سرمشق از آن‌ها استفاده کرده و با تکنیک‌های مختلف این اسامی را بنویسند.
شایان ذکر است کودکان و نوجوانان شرکت کننده، در پایان کارگاه‌ها با به کارگیری تکنیک‌های آموزش داده شده، اسامی پرنده‌ها را به صورت سیاه‌مشق روی پرهای کاغذی بزرگی که در اختیارشان قرار گرفت نوشتند و به عنوان اثر نهایی به مربیان خود تحویل دادند.
اولین کارگاه تبادل تجربه‌ی خوشنویسی اعضای کانون استان قم صبح دیروز با حضور اعضای فعال کارگاه‌های خوشنویسی در مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی 6 برگزار شد.