حضور کودکان با نیازهای ویژه در تولید تئاتر کانون

مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون از تولید و اجرای تئاتر توسط اعضای مراکز فراگیر کانون (کودکان با نیازهای ویژه) با هدف شناسایی استعدادهای آن‌ها و ایجاد امکان ارتباط با جامعه برای این افراد خبر داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا کریمی صارمی، مدیر‌کل امور سینمایی و تئاتر کانون، هم‌زمان با هفته‌ی دولت با ارایه‌ی گزارشی از روند فعالیت این مرکز گفت: ساخت «پایان رویاها» پس از سه یا چهار سال وقفه در تولید فیلم سینمایی، دوباره از سوی امور سینمایی کانون آغاز شده و تدوین این فیلم سینمایی به کارگردانی محمدعلی طالبی به اتمام رسیده و وارد مرحله صداگذاری شده است.
او گفت که به احتمال زیاد این فیلم به جشنواره‌ی کودک اصفهان می‌رسد و امیدواریم سال آینده کلید یک فیلم سینمایی انیمیشن هم زده شود.
این درحالی‌است که به گفته‌ی کریمی صارمی، اگر تامین اعتبار شود تا پایان سال نیز ساخت فیلم سینمایی دیگری برای کودکان و نوجوانان کلید زده می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که ساخت و تولید انیمیشن همچنان طبق روال خودش ادامه دارد، افزود: ساخت آثار پویانمایی با افراد صاحب‌نظر این حوزه پی‌گیری می‌شود. همچنین به تازگی نماهنگی درباره‌ی زنده‌یاد عباس کیارستمی تهیه شده که مراحل آماده‌سازی نهایی را طی می‌کند.
به گفته‌ی این مقام مسوول، تولید برنامه‌های تلویزیونی نیز همیشه جزو اهداف کانون بوده و به‌زودی ساخت مجموعه‌برنامه‌ای برای تلویزیون آغاز خواهد شد.
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون با تاکید بر این‌که طبق روال هر روز تعدادی فیلم‌نامه فیلم کوتاه، بلند، مستند یا پویانمایی برای بررسی به دست ما می‌رسد، اظهار کرد: امیدواریم از میان این آثار بتوانیم فیلم‌نامه‌های برتر را برای ساخت انتخاب کنیم. سال 94 تعداد 46 فیلم‌نامه زنده و 30 فیلم‌نامه انیمیشن بررسی شد. امسال نیز تاکنون 12 فیلم‌نامه زنده و 6 انیمیشن به دست ما رسیده است.
وی در ادامه درباره‌ی فعالیت‌های آتی این نهاد گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم ساخت تعداد بیشتری انیمیشن را پی‌گیری کنیم. از همین روی تا پایان سال ساخت 15 انیمیشن کلید زده می‌شود. در همین راستا هفته‌ی گذشته تولید انیمیشنی ساخته مریم خلیل‌زاده با نام «مثل یک پروانه روی قلب» به پایان رسید.

تولید فیلم و تئاتر بر اساس کتاب
کریمی صارمی در ادامه به طرح «کتاب- تئاتر» اشاره کرد و توضیح داد: در مرکز تئاتر کانون مقوله‌ی جدیدی که مطرح شد بحث کتاب- تئاتر بود. پیش‌تر هم طرح کتاب- فیلم را راه‌اندازی کرده بودیم که موفق بود. از همین روی از میان کتاب‌های کانون برخی آثار برای تبدیل شدن به فیلم یا تئاتر انتخاب شدند. این طرح به عنوان تولید محتوای جدید برای تریلی نمایش سیار هم به‌کار گرفته شد. برای نمونه تئاتر «کلوچه‌های خدا» یکی از نمایش‌هایی بود که براساس یکی از کتاب‌های کانون ساخته و روی تریلی سیار در شهرهای مختلف ایران اجرا شد.

تئاتر به مدارس رفت
وی ادامه داد: همچنین با همکاری کارشناسان آموزش پرورش سرفصل کتاب‌های دوره‌ی ابتدایی از پایه‌ی اول تا ششم انتخاب و به تئاتر تبدیل شدند. سال گذشته 16 تئاتر به همین شیوه تولید شد و بیش از 300 اجرا در مدارس و مراکز کانون داشتند. این طرح «تئاتر- مدرسه» نام داشت.
این مسوول توضیح داد که از این شیوه برای تفهیم مفاهیم درسی به دانش‌آموزان نیز بهره گرفته شد؛ او گفت: امسال هم این طرح را ادامه می‌دهیم. از طرف دیگر بسیاری از کارگردانان تئاتر تولید تئاتر به این شیوه را پی گرفتند و به نوعی در این زمینه فرهنگ‌سازی شد.

هنر برای کودکان دارای نیازهای ویژه
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون در تشریح فعالیت‌های جدید گفت: در سال 95 مراکز فراگیر کانون را توسعه دادیم و برای این مراکز و نیازهای ویژه‌ی اعضای آن، تئاتر تولید کردیم. این طرح که به زودی اجرایی می‌شود با هدف شناسایی استعدادهای افراد با نیازهای ویژه (کودکان نابینا، ناشنوا و دارای معلولیت‌های جسمی‌حرکتی) و امکان ارتباط بهتر آن‌ها با جامعه صورت می‌گیرد. این تئاترها در نهایت از سوی اعضای مراکز فراگیر کانون به روی صحنه می‌روند.

ایران‌گردی با تریلی سیار تئاتر
همچنین به گفته‌ی کریمی‌صارمی، که هم‌زمان با هفته‌ی دولت گزارش می‌داد، تنها در یک سال گذشته تریلی نمایش سیار کانون توانست طی 210 روز دور ایران را بچرخد و نزدیک به 400 اجرا داشته باشد.
کریمی صارمی امیدوار است امسال سفر این تریلی به دور ایران از مرز 260 روز و 500 اجرا بگذرد: امسال از 25 فروردین تریلی نمایش سیار کانون ماموریت خودش را با 12 گروه نمایشی آغاز کرده و این روزها در استان قزوین است.
عمر تریلی نمایش سیار 50 سال است، استقبال خیلی خوبی هم از این تریلی در نقاط مختلف کشور می‌شود. سفر به سه استان به طور معمول یک مرحله از سفر تریلی به‌حساب می‌آید و برنامه‌ی یک‌ساله سفر برای گروه مشخص است و از قبل به مدیران کانون استان‌ها اعلام می‌شود که چه روز و ساعتی به استان‌ آن‌ها می‌رسد. تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای تبلیغات و مشخص کردن محل اجرای نمایش صورت بگیرد.
کریمی صارمی به یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های ما در حوزه‌ی تئاتر دانشجویی و حمایت از استعدادهای نو است. هر سال از دو پایان‌نامه‌ی دانشجویی در مقطع کارشناسی‌ارشد و همچنین دو جوان دارای استعداد ویژه‌ی درحوزه‌ی تئاتر - که برگزیده جشنواره هستند یا از سوی استادان معرفی شده‌اند - حمایت می‌شود.
وی ادامه داد: البته مرکز تئاتر حرفه‌ای نیز در سال 6 یا 7 تئاتر حرفه‌ای را به روی صحنه می‌برد. اجرای نمایش «ماه پیشانی» به کارگردانی مریم کاظمی از جمله این آثار است که به تازگی روی صحنه رفته است.
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون در پایان یادآور شد: طی روزهای آینده با همکاری مرکز ملی اسیتژ، پیتر مولر، کارگردان صاحب‌نام آلمانی دو نمایش برای کودکان در سینما تئاتر کانون اجرا می‌کند. هم‌چنین پنج‌شنبه و جمعه این هفته نیز دو کارگاه با حضور او برای دست‌اندرکاران تئاتر کودک برگزار می‌شود.