رویکرد انتشارات کانون؛ ارزیابی کتاب‌ از نظر مخاطب و موضوع

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون از انتشار کتاب بر اساس ارزیابی‌های موضوعی و مخاطب و تمرکز بر چاپ آثاری با موضوع‌های محیط زیست، اخلاق اجتماعی، کارهای سرگرمی، علمی و طنز در سه ‌سال اخیر خبر داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نورا حق‌پرست، با ارایه‌ی گزارشی از روند برنامه‌های بخش انتشارات کانون، گفت: خوشبختانه طی این چند سال برای انتشار کتاب ارزیابی‌های لازم صورت گرفت تا کتاب‌ها متناسب با نیاز مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف منتشر شوند. ارزیابی کتاب‌ها هم از نظر مخاطب و هم از نظر موضوعی انجام شد، و بر همین اساس کتاب‌های کانون را از سال 90 تا 94 بررسی کردیم.
به گفته‌ی او در این ارزیابی علاوه بر اعضای کتا‌ب‌خانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، مخاطبان غیر عضو در مراکز کانون هم که به صورت آزاد کتاب‌های انتشارات این مجموعه را تهیه می‌کنند در نظر گرفته شدند.
حق‌پرست معتقد است این ارزیابی‌ها کمک می‌کند تعداد آثار منتشر شده با موضوع‌های مختلف برای همه‌ی گروه‌های سنی متعادل باشند و برنامه‌ریزی‌ برای انتشار کتاب دقیقا بر اساس برآورده کردن نیاز مخاطبان باشد.
وی درباره‌ی موضوع‌های اولویت‌بندی شده برای چاپ کتاب در سال 96-95 توضیح داد: از نظر موضوعی به آثاری در زمینه‌ی محیط زیست، اخلاق اجتماعی، کارهای سرگرمی، علمی و طنز نیاز داریم. از همین روی سال گذشته نیز دو عنوان کتاب محیط زیستی منتشر شد و امسال نیز آثار بیشتری با این موضوع منتشر می‌شود.
این مسوول به کتاب‌های ویژه‌ی گروه سنی خردسال (الف) اشاره کرد و گفت: گروه سنی الف جزو اعضای کتاب‌خانه‌های کانون نیستند و برای این گروه سنی بیشتر مخاطبان آزاد داریم که کتاب‌های ما را می‌خرند و به دلیل مراجعه‌ی مکرر والدین یا مراکز پیش‌دبستانی این کتاب‌ها تهیه می‌شوند.
به گفته‌ی او «کتاب- بازی‌«ها با تاکید بر آموزش مهارت‌های مختلف به کودکان مانند مهارت زبان‌آموزی، ارتباط با طبیعت، روابط اجتماعی و... منتشر می‌شوند و بیشتر متکی بر تصویر هستند تا متن.
در سال 95-94 برای گروه سنی الف 14 عنوان کتاب و در سه سال گذشته 11 عنوان کتاب – بازی منتشر شده است.
حق‌پرست به طرح کتاب‌های دوزبانه (زبان اقوام ایرانی) اشاره کرد که از سال گذشته آغاز شده و قرار است ادامه پیدا کند. به گفته‌ی او تاکنون 17 کتاب در این طرح منتشر شده است. با توجه به این‌که هر کتاب به یک استان اختصاص دارد آثار این طرح در قالب 31 عنوان کتاب منتشر می‌شوند.
مدیرکل نظارت بر امور انتشارات کانون توضیح داد: تمامی این کتاب‌ها هم به زبان فارسی و هم به زبان گویش هر استان و همراه با لوح فشرده دو زبانه هستند. از همین روی هم برای بچه‌های آن استان و هم برای بچه‌های سراسر کشور مناسب است.
به گفته‌ی او تمامی این کتاب‌ها تصویرسازی شده‌اند و در تصویرسازی آن‌ها نشانه‌های بومی و فرهنگی هر قوم ایرانی در نظر گرفته شده است.
 
رشد انتشار کتاب بریل
حق‌پرست با اشاره به مراکز فراگیر کانون و اعضای این مراکز و نیاز کودکان نابینا به کتاب‌های بریل، توضیح داد: کتاب‌های موفق کانون طبق نظر مربیان و خود بچه‌ها به خطر بریل منتشر شده و در سه سال گذشته 10 عنوان کتاب بریل برای کودکان منتشر شده اما در سال 95-94 این کتاب‌ها به 42 عنوان رسیده است.
وی در ادامه درباره‌ی طرح انتشار مجدد کتاب‌های قدیمی کانون گفت: خوشبختانه سال گذشته به مناسبت 50 سالگی کانون این طرح با عزم جمعی مسوولان کانون اجرایی شد. تمامی آثار قدیمی منتشر شده در این طرح با لگوی «پنجاه سال مهر و هم‌گامی با کودکان و نوجوانان» چاپ شده‌اند و آثار قدیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال 1344 را در برمی‌گیرد.
بر اساس این گزارش، تاکنون 82 عنوان کتاب در این طرح منتشر شده و در حال حاضر چهار عنوان دیگر از کتاب‌های قدیمی باقی مانده است که امسال در همین مجموعه منتشر می‌شود.
مدیرکل انتشارات کانون در پایان با تاکید بر اولویت انتشار آثار تالیفی بر ترجمه از سوی این انتشارات، توضیح داد: سال‌های گذشته درصد آثار تالیفی به ترجمه 50 به 50 بود و به تدریج این نسبت تغییر کرد و اولویت به آثار تالیفی داده شد تا اکنون که سهم آثار تالیفی 65 درصد به 35 درصد آثار ترجمه است. البته آثار ترجمه‌ای در صورتی که دارای ویژگی خاصی باشند حتما منتشر می‌شوند.