ضرورت طراحی برنامه‌های فرهنگی هنری برای کودکان با نیازهای ویژه

اداره‌ی آموزش و پرورش استثنایی در استان‌ها آماده‌ی همکاری‌های دوجانبه با مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

دکتر مجید قدمی معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون به بیان  ضرورت گسترش فعالیت‌های کانون در حوزه‌ی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه پرداخت.
بر این اساس، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی سخنان خود را این طور آغاز کرد: «بخشی از جامعه‌ی ما را افرادی با نیازهای خاص تشکیل داده‌اند. این نگاه سبب می‌شود تا ما بعد معلولیت را در آن‌ها کمرنگ ببینیم و به نیازهای آن‌ها بیشتر توجه کنیم. آموزش و پرورش نیز این رویکرد را مد نظر قرار داده تا به تفاوت‌های فردی احترام بگذارد. با این حال نمی‌توان کتمان کرد که در آموزش به این دسته از افراد برخی متغیرها نیازمند تغییر است. گاهی کتاب، گاهی فضای آموزشی و گاهی شیوه‌ی تدریس معلمان تغییر می‌کند. اما آنچه مد نظر است آموزش و کیفیت است.»
دکتر قدمی با تاکید بر عدالت آموزشی؛ کانون و سازمان آموزش و پرورش استثنایی را دو مهره‌ی اساسی دانست که در این جهت گام برمی‌دارند و آموزشی غیررسمی و رسمی را برای افرادی با نیازهای خاص مهیا کرده‌اند: «آنچه مد نظر است فراهم آوردن بستری است که فرد برای زندگی آماده شود. تا مادامی که این قشر از افراد در فضای بسته بمانند یا در مدارس خاص تحصیل کنند نمی‌توان آن‌ها را برای زندگی در جامعه‌ای که در خارج از فضای آموزشی آنها وجود دارد آماده کرد، با این نگاه است که آموزش‌های فراگیر به کمک آموزش رسمی آمده است و باید به مدیران کانون چنین قدم بزرگی را تبریک گفت.»
این مقام مسوول هزینه‌های چنین حرکتی را قابل تامل دانست اما این قدم بزرگ را نجات این قشر از بچه‌ها از زندگی گیاهی و آماده‌سازی بچه‌های عادی جهت تغییر نگرش‌هایشان خواند.
او ضروری دانست که کانون آموزش‌های غیر رسمی خود را گسترش دهد و فضا را به سمت آموزش‌های رسمی نبرد؛ چرا که در فضای غیررسمی علاقه‌مندی و حق انتخاب وجود دارد و بستری شاد را برای افراد فراهم می‌آورد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه‌ی سخنانش به نیازمندی‌های کانون پرداخت و گفت: «ضروری است که کانون فعالیت خود را بر روی همه‌ی قشرهای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه متمرکز کند چراکه این بچه‌ها در هفت گروه قابل طبقه‌بندی و توجه هستند.»
او اگرچه بچه‌های اوتیسم و چند معلولیتی را قابل توجه‌های خاص‌تر دانست اما اشاره کرد که ناشنوایان و معلولان جسمی‌حرکتی نیازمند استفاده از خدمات فرهنگی هنری هستند و گرچه ارتباط با آن‌ها در گام اول سخت است؛ اما قطعا فضای ارتباطی به سمت مناسب پیش خواهد رفت.
قدمی به آن دسته از خانواده‌هایی اشاره کرد که پس از حضور فرزنداشان در فضاهای آموزشی عادی حاضر به حضور مجدد در مدرسه‌های خاص نشده‌اند و ادامه داد: «در همین راستاست که این سازمان نیز قصد دارد با تغییر کلمه‌ی استثنایی نام جدیدی را برگزیند که مراحل تایید آن در حال سپری شدن است. در همین فضاست که کانون نیز بایستی حلقه‌ی فعالیت خود را گسترش بدهد.»
وی ادامه داد که تاکنون همکاری این دو سازمان قابل قبول بوده اما این ارتباط می‌تواند گسترده‌تر شود: «از آنجا که فعالیت کانون در حوزه‌ی فرهنگ و هنر است خوب است که از فرصت‌های سازمان یعنی گروه‌های سرود، دکلمه و برنامه‌های اردویی بهره ببرد. گروه‌های هنری ما می‌تواند در مراکز کانون و در مراسم‌ها حضور داشته باشند و در برنامه‌های مناسبتی زیادی همکاری کنند.»
ساخت فیلم‌های آموزشی و برگزاری جلسه‌های مشاوره برای والدین نیز می‌تواند در مراکز فراگیر کانون صورت بگیرد. قدمی با طرح این پیشنهاد ادامه داد: «فیلم‌های خیلی کوتاه برای والدین این گروه از بچه‌ها و برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای آنان و حتی برگزاری جلسه‌های مشاوره جهت آشنایی آن‌ها با ضرورت حضور فرزندان در برنامه‌های فرهنگی از دیگر نیازهایی است که کانون می تواند به آن جامه عمل بپوشاند.»

گفتنی است کانون جشن‌هایی را در سراسر کشور در روز 13 آذر روز جهانی معلولان و به مناسبت راه‌اندازی مراکز فراگیر در تمامی استان‌ها، برگزار می‌کند.