قصه‌ی اولین کفش‌دار حرم رضوی روایت می‌شود

داوود ریحانی مربی سیار کانون امسال با داستانی از امام رضا(ع) در جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی حضور دارد. قرار است او قصه‌ی اولین کفش‌دار حرم رضوی را برای نوجوانان بازگو کند.

به ‌گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، داوود ریحانی از برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امسال با دو اثر در بخش رضوی و بین‌الملل این دوره جشنواره شرکت می‌کند.
در بخش رضوی او به نقل داستان «ضمانت آقا» می‌پردازد. این مربی درباره‌ی انتخاب داستان خود به تحقیقاتی میدانی اشاره می‌کند: «من طی گفت‌وگوهایی با خادمان حرم و یادآوری داستان‌هایی که خیلی سال قبل نقل می‌شد اتکا کردم. اگرچه منابع مکتوبی در این باره وجود نداشت اما مصاحبه شوندگان صحت این روایت را تایید کرده‌اند.»
این مربی سیار روستایی قرار است در بخش بین‌الملل جشنواره نیز اثری فولکلور را به زبان محلی نقل کند. «بافنده و مار» داستانی است از خراسان که نقل کامل‌تر آن در مرزبان‌نامه آمده است. ریحانی در قالب اثری به نام «تعبیر خواب پادشاه» و در 17 دقیقه این قصه را برای داوران و مخاطبان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بازگو خواهد کرد.
این قصه‌گو در توضیح چگونگی شرکت در این دوره از جشنواره می‌گوید: «من به عنوان مربی سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 700 عضو در روستاهای خراسان رضوی دارم که با حضور در کنار آن‌ها توانسته‌ام به گردآوری داستان‌های فولکلور بپردازم. در سال‌های گذشته نقل این داستان‌ها را آغاز کردم و همیشه داوران اصلی من همین مخاطبان هستند. امسال نیز سه داستان را برای آن‌ها روایت کردم و رای‌گیری آغاز شد. در سفر به این روستاها جعبه‌ای طراحی کرده‌ام به اسم «جعبه‌ی قصه». 550 نفر از اعضا در این رای‌گیری شرکت کردند و بیش از 90 درصدشان همین قصه را انتخاب کردند.»
او با عنوان این مساله که جشنواره‌ی قصه‌گویی می‌تواند ویترین ادبیات و داستان ایران باشد بازتاب نظر مخاطب در قصه را عنصری برای پختگی آن عنوان کرد. او بیان کرد که در روزهای باقی مانده تا جشنواره سعی کرده با روایت چندین باره‌ی قصه برای مخاطبان مختلف و در مواجهه با واکنش‌های آنی این مخاطبان نقاط اوج و فرود و گره‌اندازی کار خود را بشناسد و بدون آسیب به پیکره اصلی آن تغییرهایی را ایجاد کند.
داوود ریحانی که تجربه‌ی حضور در این جشنواره را داشته است از رقابتی شدن بخش بین‌الملل ابراز رضایت می‌کند. اما به این نکته اشاره دارد که قصه‌گویی کانونی و قصه‌گویی بین‌المللی تفاوت‌هایی دارند: «در کانون از نمایشی شدن روایت جلوگیری می‌شود اما در دیگر کشورها نیمی از اثر با بهره‌گیری از حرکات نمایشی خلق می‌‌شود. بنابراین من نیز برای نخستین بار و به دلیل حضور داوران خارجی تلاش کرده‌ام استفاده از زبان بدن را به کار بگیرم چرا که معتقدم بخشی از مفهوم اثر با نمایش قابل انتقال است.»
وی درباره‌ی افزوده شدن بخش جدید «قصه‌گویان نوجوان» به این جشنواره نیز سخن می‌گوید. او ضمن تقدیر از این حرکت که سبب گسترش فرهنگ می‌شود از مدیران خواست که در رقابتی بودن این بخش تجدید نظر کنند. ریحانی با اتکا به تجربیات خود عنوان می‌کند: «از آنجا که این بخش نوپاست و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد شاید برد و باخت سبب دلسرد شدن نوجوانان شود. بنابراین خوب است از این فرصت به نحو احسن استفاده شود.»
نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از 27 بهمن تا اول اسفند 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.