پیشرفت در ایده‌پردازی انیمیشن‌های ایرانی

غلامحسین کریمی‌دونا، عضو هیأت انتخاب دهمین جشنواره پویانمایی گفت: آثار رسیده به جشنواره دهم از لحاظ تکنیک پیشرفت زیادی داشتند و کارهای خوبی به این جشنواره ارایه شده بود، از لحاظ ایده‌پردازی‌های تکنیکی و هنری نیز می‌توان گفت در سطح نسبتاً خوبی بودند و نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت داشتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وی که قائم‌مقام معاون هنری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نیز است، در خصوص ملاک‌های انتخاب آثار در این جشنواره گفت: برای انتخاب بهترین‌ آثار انیمیشن متغیرهای مختلفی می‌توان در نظر گرفت، در درجه اول بحث تکنیک و نوآوری مهم است، اثر باید از لحاظ جذابیت‌های بصری، روایت قصه و داستان از ضرباهنگ قابل توجهی برخوردار و جذابیت‌های لازم را داشته باشد که بتوان آن را در بخش مسابقه ارایه کرد.
وی افزود: جشنواره از این باب که مورد توجه دست‌اندرکاران حوزه انیمیشن قرار دارد و در آن تبادل افکار و اندیشه صورت می‌گیرد و کار ارزشمندی است. حال با توجه به این‌که هدف اصلی جشنواره نیز همین است یافتن آثار نو و ابتکارها در عین حال شناختن استعدادهای جدید در جشنواره مهم به نظر می‌رسد.
مدیر گروه تکنیک‌های تلفیقی و عضو شوراهای تخصصی و کارشناسی مرکز پویانمایی صبا با بیان این‌که به آثار رسیده نگاهی مخاطب‌محور داشتم، ادامه داد: سعی کردم نگاه من نگاه مخاطب عام باشد، چون اثری که تولید می‌شود باید برای عموم مردم هم قابل توجه باشد. همچنین سعی کردم بیشتر به آثاری توجه کنم که برای مخاطب کودک و نوجوان تهیه شده بود و از این جهت برای خود اولویتی قائل بودم، لذا صرفاً به تکنیک و ویژگی‌های فنی بالا کفایت نمی‌کردم چرا که مضمون و محتوا هم می‌تواند یکی از متغیرهای انتخاب آثار در نظر گرفته شود. کریمی‌دونا در خصوص ارزیابی آثار جشنواره گفت: به طور کلی فیلم‌نامه‌ها و مضامین آثار از نکاتی بودند که باید توجه بیشتری به آن‌ها شود. در زمینه جذابیت‌های بصری هم باید تاکید کنم که گرافیک کار بسیار مهم است و چون تکنیک و حرکت به عنوان مبنای کار عامل مهمی تلقی می‌شود از لحاظ بصری هم -با در نظر گرفتن این‌که در چه ژانری است- باید دلنشین و جذاب باشد.
وی اضافه کرد: برگزاری این جشنواره از نظر آموزشی‌، تبادل اندیشه‌ها و افکار و الگو گرفتن‌ها بسیار مهم‌تر از جشنواره‌های دیگر است چرا که می‌تواند مرجعی برای انیماتورها و دست‌اندرکاران این حوزه باشد. در عین حال دانشکده‌ها و مراکز آموزشی در این زمینه گسترده‌تر شده‌اند. آموزش انیمیشن فرصت‌های خوبی برای علاقهمندان آن ایجاد می‌کند و استعدادهای نابی هم در این زمینه وجود دارد. ولی انسجام و حمایتی نیاز است تا انیمیشن ایران به صنعتی شدن نزدیک شود، صنعت انیمیشن در ایران پا بگیرد و در دنیا بتواند خودش را نشان بدهد و حتی درآمدزایی کند. ما از لحاظ مضامین و موضوع‌ها دستمایه‌های قصه و داستان و منابع ادبی ارزشمند زیادی داریم و این موضوع می‌تواند به باروری جریان صنعتی شدن انیمیشن کمک کند. در نتیجه با در نظر گرفتن این قابلیت‌ها، مسوولان نیز باید به این حوزه بیشتر توجه کنند که کمتر شاهد افت این هنر باشیم. یادمان نرود که  مخاطب بزرگ‌سال هم مخاطب انیمیشن است، انیمیشن این قابلیت را دارد که حتی در زمینه سینمایی هم مفید باشد در عین حال حتی در حوزه سینمای کودک که در حال حاضر مغفول مانده، انیمیشن می‌تواند به سینمای کودک و نوجوان رونق دهد.
گفتنی است؛ دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 تا 19 اسفند در تهران و 32 سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار می‌شود.