ایده‌پردازی رکن اصلی نگارش فیلم‌نامه انیمیشن است

کارگاه آموزشی ایده تا طرح پویانمایی، با حضور حمیدرضا حافظی و جمعی از کارشناسان و مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدرس این کارگاه آموزشی با اشاره به کارکرد آموزش ایده و طرح پویانمایی برای مربیان مراکز کانون، اظهار کرد: با توجه به فرصت کوتاهی که در این کارگاه داریم، درباره هنر داستان‌گویی و فیلم‌نامه صحبت خواهیم کرد.
حمیدرضا حافظی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در انیمیشن‌سازی باید توجه شود، ایده‌پردازی صحیح و مناسب از داستانی است که در پایان کار به مرحله ساخت خواهد رسید.
وی افزود: نکته دیگری که باید در تولید انیمیشن مورد توجه قرار گیرد، ترسیم دنیای فانتزی در اثر است، اما این مسئله به این منظور نیست که هر نوع خیال‌پردازی این کاربرد را دارد. در واقع باید اول ایده مورد تحلیل قرار گیرد تا به نحو درست از آن بهره‌برداری شود.
این مدرس انیمیشن درباره تاثیر فیلم‌نامه بر فهم مخاطب، گفت: فیلم‌نامه انتقال یک تجربه عاطفی به بیننده یا شنونده است، تجربه‌ای که در انتقال مفهوم داستان به مخاطب نقش به‌سزایی ایفا می‌کند، اهمیت این موضوع را در نگارش فیلم‌نانه انیمیشن نباید فراموش کرد.
در بخشی از این کارگاه دو فیلم‌نامه مکتوب به حاضران داده شد تا با خوانش و بحث آن‌ها تفاوت و شباهت فیلم‌نامه رئال با انیمیشن بررسی شود.
حافظی با بیان این‌که یک انیمیشن ساز باید قواعد نوشتن فیلم‌نامه واقعی را بداند، عنوان کرد: هنرمندی که می‌خواهد وارد دنیای انیمیشن‌‌سازی شود باید اول نوشتن اصول فیلم‌نامه رئال را بداند تا با درک شباهت و تفاوت هر دو عنصر، نگارش فیلم‌نامه انیمیشن را شروع کند.
وی با اشاره به شباهت فیلم‌نامه‌نویسی در فضای واقعی و انیمیشن، توضیح داد: نگارش فیلم‌نامه رئال و انیمیشن به هم نزدیک است اما در فیلم‌نامه انیمیشن باید جزئیات و خصوصیات تک تک شخصیت‌ها و فضای محیط را تشریح ‌کنیم تا آن چیزی که در قوه تخیل نویسنده می‌گذرد، به درستی ترسیم شود.
حافظی در ادامه این کارگاه به تعاریف اصطلاحات عامیانه سینما چون «سکانس، پلان، صحنه و...» پرداخت تا مربیان حاضر با اطلاع درست بتوانند کارتن پخش شده را مورد تحلیل قرار دهند.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد و تا 19 اسفند ادامه دارد.