قنات‌نورد اعضای کانون یزد در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ

اعضای مراکز فرهنگی‌‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در قالب دو تیم رباتیک در دوازدهمین دوره از مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران(Iran open 2017) شرکت کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ربات نمایشی «قنات نورد» عنوان یکی از ربات‌هایی است که در لیگ مسابقات بین‌المللی ربوکاپ نمایش دانش‌آموزی در بخش آزاد شرکت کرده است.
به گفته نوجوانان عضو کانون یزد دلیل شکل‌گیری ایده ساخت این ربات شرایط اقلیمی استان یزد و وجود قنات‌هایی که اصلی‌ترین منابع تامین آب مردم این منطقه از گذشته تاکنون بوده انتخاب شده است.
ربات قنات‌نورد این توانایی و قابلیت را دارد که به درون قنات‌هایی که امکان رفت‌و‌آمد انسان وجود ندارد یا خطرآفرین است فرستاده شود از آن‌جا فیلم برداری کند و این تصویرها را در اختیار کاربر خود قرار دهد.
لیگ ربات‌های امدادگر پیشرفته بخش دیگری از این دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران است که به همت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است و نوجوانان عضو کانون در این لیگ نیز رقابت می‌کنند.
ربات امدادگر نیز قادر است با شناسایی موقعیت‌هایی مانند سطوح شیب‌دار، تشخیص رنگ‌های مختلف به مسیر خود ادامه دهد و با شناخت موانع مختلف آن‌ها را جابجا کند.
علی سبیلی و محمدعرفان سعیدی‌فرد دو عضو تیم ربات امدادگر اظهار داشتند بیش از 9 سال عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد بوده و این فعالیت را در مراکز فرهنگی‌هنری کانون دنبال کرده‌اند.
این اعضای کانون ضمن قدردانی از مسوولان و مربیان به خاطر ایجاد شرایط فعالیت‌شان در زمینه رباتیک، از مسوولان ارشد کانون درخواست داشتند تا به شکل جدی‌تر به این حوزه توجه داشته باشند.
عالیه قوامی کارشناس کانون یزد، علیرضا طاهری و علیرضا کارگر مربیان رباتیک و مصطفی حدادی مربی سیار روستایی کانون یزد به همراه دو تیم 5 نفره رباتیک از 16 تا 18 فروردین 96 در دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران شرکت کرده‌اند.
گفتنی است برگزیدگان این دوره از مسابقات ربوکاپ آزاد ایران مجوز ورود به مسابقات جهانی را دریافت خواهند کرد.