کد خبر: 270841
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
بازدید 1470
ویژه ‌برنامه‌های کانون استان اردبیل در ایام دهه کرامت

برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در ایام دهه کرامت با محوریت خانواده و عفاف و حجاب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان اردبیل، دهه کرامت،دهه اول ماه ذی‌القعده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه(س) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) نام‌گذاری شده است.
با فرارسیدن دهه کرامت، ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی به همین مناسبت در بسیاری از مراکز کانون پرورش فکری استان به اجرا درآمده است.
-        برگزاری نشست هیئت منتظران قائم(عج) با موضوع عفاف و حجاب در کانون اردبیل
نشست تخصصی عفاف و حجاب در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با حضور سیده نرگس خاتون مجتهدی نجفی رئیس هیئت‌مدیره موسسه قرآن و عترت ثقلین و راه زندگی برگزار شد.
در راستای برنامه‌های پایگاه شهید نوجوان مرحمت بالازاده کانون استان و سالروز قیام مسجد گوهرشاد، نشست تخصصی هیئت منتظران قائم(عج) با موضوع عفاف و حجاب با سخنرانی سیده نرگس خاتون مجتهدی نجفی رئیس هیئت‌مدیره موسسه قرآن و عترت ثقلین و راه زندگی برگزار شد.
در این نشست خاتون مجتهدی ضمن ارائه تحلیلی تاریخی از روند شکل‌گیری قوانین مربوط به حجاب و قیام مسجد گوهرشاد مشهد، با نگاهی آسیب شناسانه به این مسئله پرداخت.
وی با استناد به آیه 59 سوره احزاب در قرآن کریم «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِلکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا» "ای پیغمبر (گرامی) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آن‌ها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند بسیار نزدیک‌تر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است." تأکید کرد: امر حجاب باعث شناخته شدن بیشتر زنان و سعادت حقیقی آن‌ها می‌شود.
سیده نرگس مجتهدی نجفی نوه مرحوم آیت ا... سید یونس مجتهد اردبیلی رهبر قیام مسجد گوهرشاد مشهد است که کودکی خود را در اردبیل گذرانده است. وی هم‌اکنون دارای تحصیلات خارج فقه است.
شایان‌ذکر است، این نشست با حضور هاجر جمادیه مدیرکل و کارکنان کانون شهرستان در سینما تربیت برگزار شد.
-         نخستین جشنواره دختران آفتاب و اختتامیه پانزدهمین جشنواره رضوی کانون استان
به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختران، نخستین جشنواره دختران آفتاب با اختتامیه پانزدهمین جشنواره رضوی در سالن سینما تربیت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل برگزار شد.
هم‌زمان با سالروز ولادت پر خیروبرکت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، نخستین جشنواره دختران آفتاب با موضوع «عروسک من در صدف حجاب» و «دل نوشته مادران به دختران» با مشارکت اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی و جمعیت بانوان فرهیخته‌ی فعال عرصه فرهنگ دینی استان اردبیل و آئین اختتامیه جشنواره رضوی برگزار شد.
در این برنامه هاجر جمادیه مدیرکل کانون استان با تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه (س)، گفت: معارف اهل‌بیت(ع) بهترین مکتب برای درس‌آموزی است و باید به‌صورت گسترده در میان جامعه رواج پیدا کند.
وی به الگوپذیری دختران و مادران از سیره وزندگی حضرت فاطمه معصومه(س) تأکید کرد و افزود: امروز مبارک لحظه‌ای است که با حلاوت ولادت بانوی معصوم و کبیره‌ای به نام معصومه (س) روز دختر نامیده شده است.
جمادیه هدف از برگزاری نخستین جشنواره «دختران آفتاب» را تکریم جایگاه دختران و توجه به احساسات پاک مادران نسبت به دخترانشان عنوان و تصریح کرد: دختران مروارید گران‌بهای هستی و مادران آینده هستند که در پرده عفاف و حجاب جلوه و جمال الهی می‌یابند. 
همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام مهدی ستوده مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در سخنانی دختران را هدیه الهی دانست و خطاب به مادران گفت: ارتباط مؤثر و سازنده در بین دختران و مادران در جهت ترویج و تقویت ارزش‌های فرهنگی و دینی بسیار لازم و ضروری است.
ستوده تأکید کرد: نقش مادران در تربیت صحیح دختران با الگوسازی از سیره زندگانی حضرت معصومه (س) بسیار مهم است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با برشمردن ویژگی‌ها و شاخصه‌های اصلی تقویت روابط دختر و مادر، افزود: تفاهم، دوستی و رازداری، حمایت و مورد تحسین قرار دادن و اختصاص وقت و هم‌صحبتی و اظهار محبت از وظایف اصلی مادران در قبال دختران است.
 در ادامه برنامه، ریحانه فرجی معاون فرهنگی کانون استان ضمن تبریک خجسته میلاد بانوی قدیسه مطهره، فاطمه معصومه و روز دختر افزود: کودکان امروز رهبران آینده اند و دختران مادران آینده اند. پس جامعه ای برای مادران آینده برنامه داشته باشد و هزینه کند بیراهه نخواهد رفت.
فرجی ضمن تشریح اهداف نخستین جشنواره دختران آفتاب تصریح کرد: برگزاری این جشنواره نوید بخش حرکت بسوی نور و پاکی ها است و کودکان و نوجوانان شرکت کننده در این جشنواره با پوشاندن لباس و پوشش مناسب اسلامی به عروسک ها طینت و سرشت پاک خود را به نمایش گذاشتند.
وی پس از قرائت بیانیه پایانی، گزارشی از نحوه برگزاری این جشنواره و دوره پانزدهم جشنواره رضوی ارائه کرد.
بر این اساس، بارأی هیئت‌داوران جشنواره «دختران آفتاب»، در بخش دل نوشته‌های مادران به دختران: زهرا جعفرزاده از اردبیل، عظمت کریمی از پارس‌آباد و حبیبه نعمت پور از جعفرآباد به عنوان نفرات برگزیده و مریم عظیمی، نصیری، سمیه حسین زاده از اردبیل، لیلا صادق لواز کوثر، سودابه سید همتی و اطلس حیاتی از پارس‌آباد به عنوان نفرات تقدیری معرفی شدند.
این در حالی است که در بخش «عروسک‌ من در صدف حجاب» در گروه سنی 7 تا 9 سال: ستایش رحیم زاده، محدثه اکبروند و فاطمه افضل سلطانی از مرکز 5 اردبیل، مینا صادق زاده از کتابخانه سیار شهری، سانیلا ازهری از مرکز یک اردبیل و ملیکا جمشیدزاده از اداره کل تبلیغات اسلامی استان و در گروه سنی 10 تا 12 سال: مهلا حبیب زاده از مرکز 1 اردبیل، ساناز رحیمی از مرکز 4 اردبیل و محنا نادری از اداره کل تبلیغات اسلامی برگزیده شدند.
شایان‌ذکر است، پخش کلیپی از روند اجرای مرحله استانی پانزدهمین جشنواره رضوی، نمایش پویانمایی با عنوان «پناه اشک ها» تقدیر شده کشوری از مرکز دو مشگین شهر، خوانش شعر برگزیده مرحله استانی توسط عضو نوجوان ادبی مرکز شماره پنج اردبیل، اجرای سرود «کبوتر صحن» برگزیده کشوری از مرکز سه مشگین شهر، اجرای گروه سرود روشن دلان و اجرای مسابقه با موضوع بهترین جمله درباره حضرت معصومه (س) از دیگر برنامه های این مراسم بود.
در ادامه با اعطای لوح، تندیس جشنواره و هدایای ویژه از نفرات برگزیده کشوری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی تقدیر به عمل آمد و از برگزیدگان استانی نیز قدردانی شد. در حاشیه این مراسم، با حضور جمعی از مسوولان استانی نمایشگاه آثار «عروسک من در صدف حجاب» افتتاح و مورد بازدید مدعوین، مهمانان و کودکان و نوجوانان قرار گرفت.
نخستین جشنواره دختران آفتاب و اختتامیه جشنواره رضوی با حضور پرشکوه اعضای دختر مراکز کانون استان و والدین آن‌ها، جواد زنجانی فرماندار اردبیل، ماریا موسوی مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری اردبیل و جمعی از مسئولان استانی در سالن سینما تربیت کانون برگزار شد.
گفتنی است، علیرغم اولین دوره برگزاری جشنواره استانی دختران آفتاب، خوشبختانه این جشنواره با استقبال پرشور و چشمگیر مخاطبان مواجه شده و آثار قابل توجهی به لحاظ کمی و کیفی به دبیرخانه ارسال گردید که بر این اساس مقرر شد این جشنواره با موضوعات متنوع و فراگیر به صورت سالانه برگزار گردد.
-        گرامیداشت دهه کرامت در مرکز دو اردبیل
جشن تابستان به‌یادماندنی در روزهای پربرکت دهه کرامت با حضور بیش از 120 نفر از اعضای مرکز و والدین آن‌ها در مرکز شماره 2 اردبیل برگزار شد. در این جشن که همزمانی آن با روز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) حال و هوای دیگری به آن بخشیده بود، برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای اجرا شد که ازجمله آن‌ها می‌توان به اجرای موسیقی و سرود، شعرخوانی، نمایش خلاق، قصه‌گویی و قرائت دل نوشته مادران اشاره کرد.
در این برنامه، لیلا فرید مربی مسئول مرکز، ضمن تبریک ایام فرخنده دهه کرامت و میلاد باسعادت حضرت معصومه (س) و حضرت امام رضا (ع) گزارشی از کلاس‌های تابستانی برای حاضرین در جمع ارائه و از آن‌ها خواست تا با حضور پرشور در کانون، تابستانی به‌یادماندنی و شیرین در خاطرات خود ثبت کنند که این امر با حضور شادمانه و مسئولانه‌شان در فضای زیبا و جذاب کانون و همدلی و مشارکت در فعالیت‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.
پخش کلیپ فعالیت‌های کانون، تقدیر از عضو برگزیده در مسابقه ادبی یاد لاله‌ها، برپایی نمایشگاه فروش کتاب و محصولات کانون و پذیرایی از مهمانان، پایان‌بخش برنامه‌های این جشن بود.
-        همایش خانواده و کودک به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) در مرکز2 پارس‌آباد
اولیاء و اعضای دختر و پسر مرکز 2 پارس‌آباد در روز ولادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه مبارک کرامت با اجرای برنامه‌های متنوع به استقبال این ایام رفتند.
به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز2 پارس‌آباد با همکاری اداره‌ی بهزیستی و کتابخانه عمومی این شهرستان همایش خانواده و کودک امروزی را با حضور تعداد 50 نفر از اعضا و اولیا برگزار کرد.
 منیژه اسوار مربی مسئول مرکز ضمن تبریک این ایام و ضرورت الگو گیری از سیره و روش زندگی حضرت معصومه (س) و نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی گفت: دهه کرامت فرصت مناسبی برای نشان دادن ارادت ما به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) است تا با بهره‌گیری از اندیشه‌های معنوی آن بزرگواران، سبک زندگی خویش را در راستای اهداف دینی و اسلامی قرار دهیم.
اسوار هدف از برگزاری همایش خانواده و کودک را یادگیری زندگی ایرانی اسلامی عنوان کرد و افزود: این همایش از هفته سوم تیرماه هر هفته سه‌شنبه‌ها تا آخر مردادماه با موضوعات متنوع برای اولیا با حضور فاطمه آزادی روانشناس و مشاور امور خانواده و امین پور محمد کارشناس مسائل دینی و امام‌جمعه موقت شهرستان برگزار خواهد شد تا در راستای آشنایی والدین با شیوه‌های ارتباط صحیح با کودک، اهمیت شناخت ویژگی‌های کودک، تربیت کودک با سبک زندگی ایرانی اسلامی و آشنایی با آسیب‌های اجتماعی روابط همسران جهت بهبود الگوهای رفتاری زندگی بهتر فرزندان بحث و گفتگو کنند.
همچنین، برگزاری همایش دختران آفتاب با حضور والدین اعضای ادبی از دیگر برنامه‌های این ایام بود که از عظمت کریمی(برگزیده) و اطلس حضرتی در بخش (تقدیری) جشنواره استانی طی مراسمی قدردانی شد.
برپایی نمایشگاه هنرهای دستی و تجسمی، ویژه‌برنامه ادبی عطر خراسان، معرفی شخصیت حضرت معصومه (س) و حضرت امام رضا(ع)، شرکت اعضا در فراخوان‌های رضوی از دیگر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی مرکز 2 پارس‌آباد به مناسبت دهه کرامت بود.
-        گرامیداشت دهه کرامت در مرکز 1 پارس‌آباد
هم‌زمان دهه کرامت، دهه اول ماه ذی‌القعده که با ولادت حضرت معصومه (علیهالسلام) آغاز می‌شود و با ولادت علی ابن موسی‌الرضا (ع) پایان می‌پذیرد در مرکز یک پارس‌آباد گرامی داشته شد.
علی برادران مسئول کانون پرورش فکری شهرستان پارس‌آباد گفت: این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است، بر اساس رسالتی که ما بر دوش داریم تلاش می‌کنیم در زمینه تربیت دینی کودکان و نوجوانان و شناسایی سیره اهل‌بیت علیه‌السلام گام‌های مؤثری برداریم.
جشن‌ دخترانه "دختران آفتاب" با موضوع معرفی شخصیت حضرت معصومه‌(س) در ولادت آن بانوی بزرگوار اجرا شد که در این جشن مادران اعضا دل نوشته‌ها و احساسات خود را نسبت به دختران خود ابراز کردند و بر روی کاغذ نوشتند.
این جشن در گستره استانی و در قالب مسابقه برگزار شد که تعدادی از مادران اعضای مرکز به‌عنوان برگزیده انتخاب شدند، شعرخوانی و مشاعره در وصف حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) از دیگر برنامه‌های این جشن بود.
خوانش دل نوشته‌های رضوی اعضا، مسابقه، شعرخوانی و تقدیر از اعضا برگزیده رضوی در مرحله‌ی استانی از دیگر برنامه‌های این ایام بود. معرفی ایام و وقایع، کارگاه نقاشی، معرفی کتاب زندگانی حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، آشنایی با احادیث رضوی باهدف شناخت بیشتر کرامت رضوی اجرا شد. قصه‌گویی از زندگانی و معجزات حضرت امام رضا(ع) از دیگر فعالیت‌هایی بود که مورد استقبال اعضا در این ایام قرار گرفت. در همین مضمون مربی فرهنگی مرکز به قصه‌گویی از قصه‌ای با عنوان «هدیه ضامن آهو» پرداخت که توسط خود مربی نگارش یافته بود. معرفی سرزمین‌های مقدس مشهد و قم، معرفی کتاب‌های دینی مرکز باهدف پرورش حس دینی اجرا شد و در ادامه اعضا بازندگانی و مکارم و فضایل اخلاقی آن دو بزرگوار آشنا شدند.
-        مرکز 1 کوثر
مرکز یک کوثر در دهه‌ی مبارک کرامت برنامه‌های متنوعی برگزار کرد.
شخصیت بزرگوار حضرت معصومه(س) و امام رضا (ع) برای اعضا معرفی‌شده و داستان‌هایی از زندگانی این دو بزرگوار قصه‌گویی شد.
نمایشگاهی از آثار اعضای کانون در زمینه نشریه دیواری و کتاب سازی رضوی در این دهه برگزارشده و مورد بازدید اولیا و اعضا قرار گرفت. همچنین نمایشگاه کتاب و محصولات کانون نیز برپا شد که اولیاء و اعضای کارگاه‌های تابستان استقبال خوبی داشتند.
اعضای گروه سرود مرکز یک کوثر در ویژه‌ برنامه‌های شهرستانی امور بانوان فرمانداری و اداره‌ی بهزیستی که به‌طور جداگانه در پارک ازناو و سالن اندیشه برگزارشده بود، سرود «امام رضا(ع)» را اجرا کردند و در پایان جوایزی به اعضای گروه سرود اهداء شد.
«زهره اسمعیل نیا» به‌عنوان دختر نمونه‌ی مرکز معرفی‌شده و در جشن (دختران آفتاب) تقدیر شد. در این جشن در بخش «دل نوشته مادران به دختران» دل نوشته‌ی لیلا صادق لو مادر «سحر راضی» عضو کانون لوح تقدیر دریافت کرد.
-        مرکز 2 کوثر
به مناسبت دهه کرامت مربیان و اعضای مرکز دو کوثر با حضور 45 نفر جشن ولادت برگزار کردند.
در ابتدای برنامه، زهرا نوروزی مربی مسئول مرکز به مناسبت ولادت باسعادت خواهر و برادر معصوم، به معرفی شخصیت ایشان پرداخت و سپس داستان «ماهک و پرنده‌ها» را برای اعضا قصه‌گویی کرد.
اعضای شرکت‌کننده در جشنواره،  سرود «کبوتر حرم» را اجرا کردند و همچنین اعضایی که در فراخوان رضوی بخش داستان‌نویسی و نامه‌ای به امام رضا (ع) شرکت کرده بودند آثارشان را برای اعضا قرائت کردند. آثار کتاب سازی، نقاشی، خوشنویسی، کاردستی، و نشریه دیواری رضوی نیز به‌صورت نمایشگاهی در معرض دید اعضا قرار گرفت که از بین آن‌ها به 5 اثر جوایزی اهدا شد.
-        مرکز 4 اردبیل
با فرارسیدن دهه مبارک کرامت و تولد حضرت معصومه(س) و برادر گرامی‌شان حضرت امام رضا (ع) برنامه‌های ویژه‌ای در مرکز شماره 4 اجرا شد.
همکاری و شرکت در جشن دختران آفتاب به مناسبت تولد حضرت معصومه (س) و روز دختر، معرفی شخصیت حضرت معصومه (س) با معرفی و خوانش کتاب حرم فاطمیون، ساخت نقش برجسته با موضوع حرم و گنبد در کارگاه سفال، برگزاری کارگاه ادبی با موضوع زیارت امام رضا (ع) در قالب دل نوشته، بازدید از آستان مقدس امامزاده سید صدرالدین (علیه‌السلام) از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (ع) با برگزاری سفره  کرامت و خواندن دعای زیارت، زیارت مجازی از حرم امام رضا (ع) که هم‌زمان با پخش صلوات خاصه امام رضا (ع) اعضا چشمان خود را بسته و به‌صورت غیرمستقیم امام مهربانی‌ها را زیارت کرده و ارادت خود را نسبت به آن بزرگوار ابراز و آرزوهای قلبی خود را طلب نمودند، بحث آزاد با اعضا نوجوان پسر با موضوع الگو گرفتن از زندگی امام رضا (ع)، برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع دختر آفتاب با استفاده از فن گواش.
-        مرکز 5 اردبیل
برنامه‌های ویژه‌ی گرامیداشت دهه‌ی کرامت در مرکز شماره‌ی 5 اردبیل برگزار شد.
برپایی نمایشگاه عروسک من در صدف حجاب:
در این نمایشگاه عروسک‌های اعضا که در قالب عروسک‌های محجبه ارائه‌شده بود جهت فرهنگ‌سازی مقوله‌ی حجاب و عفاف و گرامیداشت روز دختر و میلاد باسعادت حضرت معصومه (س) در معرض دید عموم قرار گرفت.
برپایی جشن میلاد(امام مهربانی‌ها):
جشن امام مهربانی‌ها با حضور اعضای پسر مرکز برگزار شد. در این جشن با معرفی شخصیت حضرت امام رضا (ع) به آداب زیارات و معجزات و کرامات آن حضرت اشاره شد. قصه‌گویی، قرائت دکلمه توسط اعضا، پخش صلوات خاصه و اجرای برنامه‌های شاد از بخش‌های دیگر این برنامه بود.
حضور در امامزاده صالح و سخنرانی حجت‌الاسلام محمدی امام جماعت امامزاده:
مربیان به همراه اعضای نوجوان دختر قبل از نماز ظهر در مکان متبرکه‌ی امامزاده صالح حضور یافته و پس از زیارت در مراسم پرفیض دعای توسل شرکت کردند و در ادامه پس از قرائت دعای پرفیض توسل، نماز را به جماعت اقامه کردند.
زیارت مجازی:
از دیگر برنامه‌های بسیار جالب‌توجه زیارت مجازی از طریق سایت زیارت توسط اعضا بود، اعضا در این برنامه دل‌های خود را راهی زیارت امام مهربانی‌ها کرده و صلوات خاصه را به‌صورت دسته‌جمعی قرائت و برای حضور در حرم مطهر دعا کردند.
حدیث خوانی:
مربی در این فعالیت احادیثی از امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را روی پانل و پیش‌خوان مرکز نصب‌کرده از اعضا خواست تا قبل از حضور در فعالیت‌های تابستانی و کتابخانه‌ای این سخنان را قرائت و سرلوحه‌ی اعمال و رفتارشان قرار دهند.
برگزاری مسابقه‌ی دارت:
مسابقه دارت با محوریت دهه کرامت بین اعضا برگزار شد.
برپایی تکیه‌ی میلاد:
در این تکیه که با فضاسازی ماکت گنبد و کبوتران حرم امام رضا (ع) برپاشده بود؛ برنامه با پخش سرودها و مولودی‌خوانی‌های ویژه‌ی دهه کرامت اجرا شد.
تجلیل از اعضا و مربیان برگزیده‌ی جشنواره‌ی رضوی:
در این مراسم که با حضور فرماندار اردبیل، مدیرکل تبلیغات اسلامی و مدیرکل کانون استان برگزارشده از اعضای برگزیده‌ی استانی و کشوری تجلیل به عمل آمد.
-        مرکز اصلاندوز
به مناسبت آغاز دهه‌ی کرامت و تولد حضرت معصومه (س) و روز دختر، ویژه ‌برنامه‌ای برای اعضا در مرکز اصلاندوز برگزار شد.
در این برنامه که اعضای دختر حضور داشتند، مربی مسئول مرکز ضمن خوشامدگویی و تبریک ایام دهه کرامت، هدف از برگزاری این برنامه را تقدیر از اعضای دختر مرکز و پیوند عقاید آنان با ائمه اطهار(ع) و حضرت معصومه(س) عنوان کرد.
در این ویژه ‌برنامه، اعضا خاطرات و آرزوهای خود را با استفاده از عروسک‌های نمایشی که درست کرده بودند به نمایش گذاشتند.
همچنین اعضا در کارگاه گل‌سازی، گل‌های متنوعی را با استفاده از مقوا درست کردند و بر روی گلبرگ‌ها جملاتی زیبایی در وصف حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (ص) نوشتند.
نمایشنامه خوانی و تقدیم هدایا به دختران نمونه مرکز ازجمله برنامه‌های اجراشده به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر بود.
-        مرکز بیله سوار
به مناسبت دهه کرامت برنامه‌هایی به شرح ذیل در کانون پرورش فکری مرکز بیله سوار اجرا شد.
برگزاری جشن دهه کرامت، تجلیل از دختران نمونه، معرفی وقایع و ایام، قصه‌گویی، شعرخوانی، مسابقه و  برگزاری کارگاه آموزشی فرزند پروری و آموزش زندگی خانوادگی برای اولیای اعضا از اهم برنامه ها بود.
-        مرکز جعفرآباد
در مرکز فرهنگی و هنری جعفرآباد برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی هم‌زمان با دهه کرامت برگزار شد.
در ابتدای برنامه‌ها مربی مسئول مرکز در مورد دهه کرامت و ولادت حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) مطالبی را برای اعضا بیان کرد.
گفتنی است، اهم فعالیت‌های اجراشده در این دهه شامل برنامه‌های ذیل است:
*اجرای فعالیت‌های فرهنگی مثل: قصه‌گویی و معرفی شخصیت با موضوع امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در قالب جشن ولادت.
*اجرای فعالیت‌های هنری شامل: برگزاری مسابقه کارت‌پستال سازی و درست کردن کاردستی با کاغذهای رنگی و دورریختنی ها.
*اجرای فعالیت‌ها و مسابقه‌های ادبی با عنوان دست‌نوشته‌های خلاق که بین اعضا ادبی مرکز برگزار شد.
*بازدید از نمایشگاه فعالیت‌های هنری، ادبی و فرهنگی مثل نقاشی و نشریه دیوار با موضوع دهه کرامت.
-        مرکز خلخال
مرکز فرهنگی هنری خلخال به مناسبت دهه‌ی خجسته‌ی کرامت، جشنواره‌ای را با حضور کودکان و نوجوانان برگزار کرد.
فضاسازی: قبل از شروع برنامه، فضاسازی مرکز مناسب با این ایام صورت گرفت.
قرائت صلوات خاصه‌ی امام رضا(ع): در شروع برنامه، حاضران صلوات خاصه امام رضا(ع) را همخوانی کرده و دعای فرج را خواندند. 
ایستگاه نقاشی: در این فعالیت، مربی با قصه گویی کرامات حضرت امام رضا(ع) آنها را دعوت به کشیدن نقاشی با این موضوع کرد.
پرده خوانی: داستان گنجشک و امام رضا(ع) به‌صورت پرده‌خوانی برای اعضا اجرا شد.
شعرخوانی: در این فعالیت یکی از اعضای بااستعداد مرکز، شعری را با شورونشاط برای بچه‌ها قرائت کرد.
معرفی شخصیت حضرت امام رضا(ع): در این فعالیت مربی به روش پرسش و پاسخ، امام مهربانی‌ها را به بچه‌ها معرفی نمود.
مسابقه‌ی سؤال و جواب معکوس: در این مسابقه‌ی جذاب، 4 گروه از اعضا شرکت کردند. آن‌ها در جواب سؤالات باید جواب معکوس می‌دادند. کسی که اشتباه جواب داده یا بیش‌از حد مکث می‌کرد، از دور بازی خارج می‌شد. در پایان 2 عضو که بیشترین امتیاز را داشتند، به‌عنوان برنده معرفی‌شده و مورد تشویق قرار گرفتند.
تقدیر از عضو برگزیده‌ی استانی درزمینه داستان‌نویسی رضوی: در این فعالیت از «مریم بختیاری»، نوجوان برگزیده در بخش داستان‌نویسی رضوی تقدیر شد و جایزه و تقدیرنامه‌ی وی، اهدا شد که قبل از اهدای هدیه، این نوجوان داستان خود را برای بچه‌ها قرائت کرد.
مسابقه‌ی مشاعره با محوریت رضوی: در این مسابقه‌ی جذاب، اعضای نوجوان مرکز در یک رقابت تنگاتنگ با یکدیگر مشاعره کردند. در پایان «راضیه جعفری» به‌عنوان برگزیده‌ی این مسابقه معرفی شد.
مسابقه‌ی آب‌خوری: در این فعالیت، چند نفر از داوطلبان روی سن آمدند و شروع به خوردن آب کردند. این مسابقه درنهایت شورونشاط و هیجان برگزار شد. در پایان2 نفر از شرکت‌کنندگان با امتیاز مساوی، برنده شدند.
-        مرکز دولت آباد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز دولت‌آباد هم‌زمان با فرارسیدن ایام ولادت باسعادت کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه سلام‌الله علیها و امام علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام و آغاز دهه کرامت ویژه‌برنامه‌ی با حضور اعضای مرکز در سالن سینما برگزار کرد.
کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری دولت‌آباد اردبیل با تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) گفت: این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است.
وی تصریح کرد: تمام مفاهیم سازنده‌ای که ما در فرهنگ اسلامی داریم در این دهه تداعی می‌شوند، چراکه حرم حضرت معصومه و امام رضا (ع) کانون دعا و قرآن و نیایش و … است.
معرفی شخصیت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، قصه‌ی یا ضامن آهو، مولودی‌خوانی، شعرخوانی، مسابقه نقاشی و تقدیر از اعضای فعال از دیگر برنامه‌های مرکز بود که می‌توان به آن اشاره کرد. 
-        مرکز گرمی
مرکز فرهنگی هنری گرمی به مناسبت دهه کرامت، از ولادت حضرت معصومه (س) تا ولادت حضرت امام رضا(ع) برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی را اجرا کرد.
برگزاری فعالیت معرفی کتاب، پخش فیلم، مسابقه، معرفی وقایع و ایام، قصه‌گویی از زندگانی حضرت معصومه(س) و امام رضا (ع)،،سرود، تقدیر از دختران فعال و کتاب‌خوان مرکز، برگزاری جشن ویژه روز دختر، برگزاری نیایش و قرائت زیارت‌نامه حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) از اهم برنامه‌های اجراشده در این ایام بود.
-        مرکز نمین
مربیان مرکز نمین به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) و نام‌گذاری آن به‌عنوان روز دختر،
جشنی را به‌عنوان (خواهر خورشید) با همکاری و مسئولیت دختران نوجوان برگزار کرد.
تلاوت قرآن، شعرخوانی طنز، برپایی کارگاه کارت تبریک سازی و مسابقه‌ی نقاشی با عنوان(فرشته‌های آسمانی)، از برنامه‌های این جشن بود. در پایان این جشن از اعضای فعال و دختران نمونه‌ی مرکز با اهدای جوایز قدردانی شد. این ویژه‌برنامه‌ باهدف پرورش حس دینی و به‌منظور آشنایی افزون‌تر اعضا باشخصیت ‌و ویژگی‌های اخلاقی حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، همچنین انتقال آموزه‌های اسلامی به کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در همین راستا، در مورخه‌ی 05/05/96، روز پنجشنبه، 65 عضو دختر و اولیای آنان با حضور در کارگاه ادبی، دل نوشته‌های خود را با موضوع «دختران دیروز و امروز» به رشته‌ی تحریر درآوردند. در این مسابقه که با حضور اعضای دختر و والدین آن‌ها برگزار شد، مادران دل نوشته‌های خود را برای دخترانشان نوشتند.
نصب بنر، معرفی شخصیت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، آشنایی با حدیث، معرفی وقایع و ایام، روخوانی کتاب، شعرخوانی اعضای کارگاه ادبی، مسابقه‌ی تهیه‌ی پوشش مناسب برای عروسک‌ها، برگزاری ایستگاه نقاشی و پخش فیلم، از دیگر فعالیت‌هایی بود که در این ایام برای اعضای کودک و نوجوان مرکز اجرا شد.  
-        مرکز نیر
در مورخه 09/05/96 ویژه ‌برنامه‌ای با حضور 25 نفر از اعضای دختر مرکز به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت برگزار شد.
در این ویژه‌برنامه، ابتدا اعضا باراهنمایی مربیان مرکز، کارت‌پستال‌های زیبایی با موضوع رضوی ساختند. در ادامه احادیثی از امام رضا (ع) نقل گردید و دو کتاب «صبح روز عید» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی و «کاش تو را می‌دیدم» فرازهایی از زندگانی حضرت معصومه سلام‌الله علیها نوشته مژگان شیخی برای اعضا معرفی شد. تجلیل از اعضای شرکت‌کننده  و اهدای جوایز از سوی جمعیت هلال‌احمر شهرستان پایان‌بخش این ویژه‌برنامه فرهنگی، هنری و دینی بود.
-        مرکز 1 اردبیل
در دهه کرامت مرکز یک اردبیل هم‌زمان با دیگر مراکز استان به اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری متنوع پرداخت. معرفی دهه کرامت به اعضا و معرفی بزرگان دینی به‌عنوان الگو در این دهه و آشنایی بهتر و بیشتر اعضا با ویژگی‌های و خصوصیات رفتاری و اخلاقی امامان معصوم از اهداف برنامه‌های اجرایی در این ایام است.
 فضاسازی مرکز:
 به مناسبت دهه کرامت اعضا و مربیان در کنار هم به فضاسازی مرکز و ساخت یادگاری برای اعضا فعال دختر مرکز کردند.
جشن دهه کرامت: 
در این برنامه، شخصیت برجسته حضرت معصومه(س) و امام رضا (ع) معرفی شد. برگزاری مسابقه، قرائت دکلمه، برش کیک و اهدای یادگاری از برنامه‌های اجرا شده این جشن بود. 
قصه‌خوانی:
کتاب «ماهک و پرنده‌ها» داستانی است که اعضا را با زندگی حضرت امام رضا(ع) آشنا می‌کند که در ادامه، مربی فرهنگی پس از صحبت درباره زندگی امام رضا (ع) این کتاب را برای اعضا قصه‌خوانی کرد.
شرکت در فراخوان دختران آفتاب:
مرکز یک اردبیل هم‌زمان با دیگر مراکز استان اردبیل، با ساخت 16 عروسک در بخش «عروسک من در صدف حجاب» در فراخوان دختران آفتاب شرکت کرد.
معرفی ایام و کتاب:
دهه کرامت از میلاد حضرت معصومه شروع و با میلاد امام رضا (ع) پایان می‌یابد.
مربی فرهنگی مرکز این ایام را با روایت خاطراتی از زیارت حرم مطهر به اعضا معرفی کرد.  
خوشنویسی القاب امام رضا (ع): در این کارگاه، مربی پس از معرفی میلاد امام رضا(ع) و اشاره به خصوصیات رفتاری این بزرگوار و صحبت درباره القاب ایشان و معنای آن‌ها از اعضا خواست تا آن‌ها را با خط‌های زیبا خوشنویسی کنند.