کتاب‌خانه‌های پستی به کودکان محروم از کتاب خدمت‌رسانی می‌کنند

مربیان کتاب‌خانه‌های پستی کانون دلسوزانه و عاشقانه کتاب را در اختیار کودکان و نوجوانانی قرار می‌دهند که از کم‌ترین امکانات فرهنگی برخوردار نیستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در نشست آموزشی مربیان کتاب‌خانه‌های پستی، تلاش‌های این مربیان را دلسوزانه، عاشقانه و با نگاه به مقصدی متعالی‌تر توصیف و تاکید کرد: این فعالیت شما برای مخاطبانی است که دست‌شان از دیگر منابع فرهنگی کوتاه است و باید قدر این مسولیت را بدانیم حتی اگر فعالیت‌های ما روی یک بچه تاثیر بگذارد.
رضا قمرزاده از برگزاری یک نشست مشترک بین مسولان شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و کانون برای بررسی راه‌های گسترش فعالیت و رفع موانع پیش روی کتاب‌خانه‌های پستی در آینده‌ی نزدیک خبر داد.
سابقه فعالیت‌های مراکز پستی کانون به بیش از 30 سال باز می‌گردد و اکنون 56 کتاب‌خانه پستی کانون کار ارسال امانی کتاب برای بخشی از کودکان و نوجوانان کشور را برعهده دارند.
این کتاب‌خانه‌ها در کنار 787 مرکز ثابت، 150 کتاب‌خانه سیار روستایی و 20 کتاب‌خانه‌ سیار شهری، قطعه‌های پازل 1013 مرکز کانون در سراسر کشور را تشکیل می‌دهند.
کتاب‌خانه‌های پستی وظیفه دارند تا هر بار با ارسال دو کتاب به صورت امانتی - برای کودکان و نوجوانانی که در مناطق تحت پوشش دیگر مراکز کانون، زندگی نمی‌کنند - مسولیت بخشی از ترویج فرهنگ مطالعه در بین مخاطبان را برعهده بگیرند.
این خدمت‌رسانی رایگان است و کودک یا نوجوان پس از مطالعه کتاب‌ها، آن را در پاکت تمبردار دیگری - که برای او ارسال شده است - قرار می‌دهد و بدون صرف هزینه‌ای کتاب را به کانون بازمی‌گرداند.
در سال‌های گذشته افزایش هزینه‌های دریافتی از سوی پست جمهوری اسلامی به یکی از موانع گسترش این نوع خدمت‌رسانی فرهنگی از سوی کانون تبدیل شده بود، اما مسولان کانون و پست قصد دارند به زودی درباره‌ی راه‌کارها و موانع توسعه این کتاب‌خانه‌ها با یکدیگر مذاکره کنند.
بر اساس این گزارش روزهای 18 و 19 مرداد 1396 نزدیک به 56 مربی کتاب‌خانه‌های پستی برای شرکت در یک دوره آموزشی به تهران سفر کردند و درباره‌ی مسایل و مشکلات این مراکز کانون با یک دیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در این نشست معاون فرهنگی کانون از اهمیت این نوع خدمت‌رسانی در راهبردهای آینده مدیران ارشد کانون سخن گفت و تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا بستری را برای انتقال خواسته‌ها و دیدگاه‌های مربیان فراهم کنیم. تجربه‌های این مربیان می‌تواند مانند یک «کتاب کار»، مورد استفاده مربیان کانون قرار بگیرد.
قمر‌زاده دنیای کانون را دنیایی متفاوت دانست که درک و همراهی‌اش مستلزم زندگی در آن است.
او تاکید کرد که سیاست مسولان فعلی کانون فکر کردن و برنامه‌ریزی درباره‌ی آینده با نگاه به گذشته است اما در گذشته باقی نمی‌مانیم و رو به جلو حرکت خواهیم کرد.
وی با اشاره به ارتباط مربیان کتاب‌خانه پستی با کودکان و نوجوانان در مناطق مختلف کشور، یادآور شد: فعالیت‌های این مربیان تنها به امانت دادن کتاب خلاصه نمی‌شود بلکه آن‌ها تلاش می‌کنند از طریق نامه و ارتباط با بچه‌ها و دریافت آثار ادبی و هنری برخی از کمبودها را جبران کنند.
قمرزاده مربیان کتاب‌خانه‌های پستی را به خورشید پشت ابر تشبیه کرد که نور آن‌ها در دل و جان بچه‌ها می‌نشیند.