به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، دانشآموزان توانیاب پایه ششم مدرسه استثنایی پارسا در این برنامه آموزشی، تفریحی هدفمند که با هدف تحقق عدالت آموزشی، ترویج یادگیری فراگیر تقویت روحیه جستجوگری و فراهمآوردن فضایی شاد و ایمن برای تجربهی مفاهیم علمی متناسب با نیازهای خاص این گروه از دانشآموزان اجرا شد در قالب یک برنامه به کشف دنیای علم در این مرکز پرداختند.
تجربهی علم از قصهگویی تا کهکشان
این برنامه به گونهای طراحی شده بود تا یادگیری از طریق حواس تقویت شود؛ ابتدا، محمدرضا شهابی، مربی مسئول این مرکز علمی کانون، با قصهگویی قصهی «من نگهبان چشمه هستم»، ارتباط عاطفی مؤثری با دانشآموزان برقرار کرد ودر ادامه سفر اکتشافی آغاز شد.
در بخش «آکواریوم» نیز اعضا با هدف تقویت درک بصری و حسی با تنوع حیات آبی و در بخش آینهها، با مشاهدهی تصاویر متحول شدهی خود در آینههای محدب و مقعر، با مفاهیم سادهی نور و انعکاس، از طریق بازی و مشاهده آشنا شدند.
سمیه امانی، مربی کارگاه علوم، مفهوم علمی تشکیل قطرات آب و چرخهی حیات آن را با زبان قصه «ریزه» به شکلی ملموس و کاربردی تشریح کرد.
در نهایت دانشآموزان در کارگاه نجوم، با ساختار منظومه شمسی، شکلگیری شب و روز و تغییر فصلها آشنا شدند و ابزارهای بصری، تجربهای الهامبخش برایشان رقم زد.
محمدرضا شهابی، مسئول مرکز در مورد این بازدید گفت:«هدف ما این است که هر کودک، با هر توانایی، بتواند علم را با تمام وجود لمس کند» و افزود«علم زمانی ماندگار میشود که با احساس و تجربه همراه باشد.»
سمیه امانی، مربی مرکز نیز گفت«دانشآموزان با نیازهای ویژه، ظرفیت بالایی برای یادگیری دارند؛ کافی است ابزار، زبان و محیط متناسب با آنان فراهم شود.»
در پایان به مسئولان مدرسه پیشنهاد شد که اینگونه همکاریها میان مدارس استثنایی و مرکز علوم و فناوریهای نوین کانون سنندج بهصورت مستمر و در قالب تقویم آموزشی سالانه ادامه یابد تا زمینهی حضور فعالتر کودکان با نیازهای ویژه در محیطهای علمی فراهم شود.
مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون سنندج، نزدیک هشت سال تنها به فعالیت نجوم اختصاص داشته و یک سال است - که پس از تاکید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر تاسیس مرکز علوم و فناوریهای نوین در کشور(کافنا) در استانها- به عنوان تنها مرکز علوم و فناوریهای نوین در استان کردستان فعالیت میکند.