نشست هماهنگی اجرای طرح کانون و مدرسه در سیستان و بلوچستان برگزار شد

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان: کار در کانون پرورش فکری بر محور قلب و فکر و اندیشه است و از این نظر کانون و آموزش و پرورش همواره رابطه‌ی تنگاتنگی با هم داشته‌اند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان، نشست هماهنگی اجرای طرح کانون و مدرسه با حضور مدیران کل کانون و آموزش و پرورش استان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، که معاون و کارشناسان کانون، مسئولان بخش فروش، معاونان آموزش و پرورش و تعدادی از مدیران مدارس زاهدان حضور داشتند، مدیرکل آموزش و پرورش استان ضمن خیر مقدم به حاضران، فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری امام حسین(ع) و یاران ایشان را تسلیت گفت.

علیرضا نخعی در ادامه با بیان این نکته که: کانون پرورش فکری روح آموزش و پرورش است، عنوان کرد: تمام تلاش ما در آموزش و پرورش این است که فکر را پرورش دهیم و این دقیقا همان چیزی است که در کانون به طور عملی اجرا می‌شود و از این نظر می‌توان کانون و کانونی ها را " غایبان پیدای " آموزش و پرورش نامید.

وی آموزش و پرورش را یک بستر دانست که هر پیشرفتی از طریق آن امکان‌پذیر است و دولت‌ها برای کسب موفقیت باید برنامه‌ریزی صحیح و دقیقی در این زمینه داشته باشند زیرا اتفاق‌های خوب به سادگی به دست نمی‌آید بلکه باید برای آن تلاش و برنامه‌ریزی کرد.

نخعی با اشاره به سابقه‌ی همکاری‌های کانون و آموزش و پرورش، خواستار گسترش این همکاری‌ها شد و گفت: کار در کانون بر محور قلب، روح، فکر و اندیشه است و از این نظر کانون و آموزش و پرورش همواره رابطه‌ی تنگاتنگی با هم داشته‌اند که هر چند قابل توجه است ولی کافی نیست.

وی در ادامه‌ی این بخش از سخنان خود افزود: در مدرسه‌های استان حدود هفتصد و پنجاه هزار نفر از مقطع پیش دبستانی تا دبیرستان مشغول علم آموزی هستند و کانون با توجه به تعداد مراکز و کارکنان خود برای رسیدگی به این جمعیت قابل توجه کافی نیست.

نخعی راه حل این مسئله را استفاده‌ی کانون از ظرفیت مدیران و معلمان مدارس عنوان کرد و پیشنهاد داد: کانون می‌تواند بهترین‌های مدارس را دست چین کند و از طریق آموزش آنان تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان را زیر چتر آموزش‌های خود قرار دهد.

وی در این مورد اعتقاد داشت که اگر معلم راه‌های پرورش خلاقیت را نداند و هیجان‌های بچه‌ها را نشناسد و یا نادیده بگیرد مسیر یادگیری کودک و نوجوان با مشکل روبه‌رو می‌شود زیرا بسیاری از کارکردهای انسان زیر سایه‌ی عواطف پنهان است پس باید این عواطف را شناخت و تربیت کرد و این کارِ کانون است.

نخعی با بیان اینکه آموزش و پرورش با همه‌ی ظرفیت خود در خدمت کانون است، پیشنهاد داد: کانون برای آموزش مدیران و معلمان علاقه‌مند کارگاه‌های تخصصی برگزار کند تا مربیان و معلمان با هم‌افزایی حس خوبی در میان کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها ایجاد کنند.

پس از این سخنان، مدیرکل کانون استان فرارسیدن سالروز شهادت امام حسین(ع) و دیگر شهیدان والا مقام کربلا را به حاضران تسلیت گفت.

معصومه هادی در ادامه لازمه‌ی کار در کانون را دلی پاک، چشمی مهربان و قلبی ساده و بی آلایش دانست و افزود: همکاران ما در کانون نمونه‌ی این صفات پاک انسانی هستند.

وی سپس عنوان کرد: با توجه به رسالتی که برای کانون تعریف شده، کار ما پرورش فکر کودکان و نوجوانان از طریق هنر، فرهنگ، علم و همه‌ی مسایلی است که در این حوزه می‌توان از آن کمک گرفت.

هادی با بیان این نکته که: هر انسانی برای این به دنیا آمده تا راهی برای بهتر شدن زندگی دیگر انسان‌ها فراهم کند و به مفهوم انسانیت عمق ببخشد، گفت: هر یک از ما وظیفه داریم تا رنگی زیبا به انسانیت بدهیم و تفکر را پرورش دهیم تا به سرچشمه‌ی ایمان برسیم زیرا خدا منشا مهربانی، خلاقیت و فکر است و همه‌ی ما در هر کجا فعالیت می‌کنیم وظیفه داریم در این راستا تلاش کنیم تا جهانی بهتر بسازیم.

مدیرکل کانون در ادامه با تشکر از همه‌ی کسانی که برای رساندن کانون به جایگاه واقعی خود تلاش کرده‌اند، گفت: با همکاران در شورای فرهنگی اصولی برای خود تعریف کرده ایم و برای پایبندی به آن هم پیمان شده‌ایم.

هادی در خصوص این اصول اظهار داشت: با توجه به پهناور بودن استان، تفاوت‌های فرهنگی ناشی از این گسترش جغرافیایی و توانایی‌های بچه‌ها، همه‌ی کودکان  از " هامون تا عمان " باید در فضایی مملو از شادی و نشاط از فعالیت‌های کانون بهره‌مند شوند.

وی سپس با اشاره به سابقه‌ی همکاری‌های خوب کانون و آموزش و پرورش و هم‌چنین سخنان نخعی مبنی بر آموزش معلمان و مدیران گفت: این مورد در دستور کار قرار دارد و برای برپایی کارگاه‌های هنری و فرهنگی نیز برنامه‌های جامعی در حال تدوین است.

مدیرکل کانون هم‌چنین افزود: عمق بخشیدن به یادگیری بچه‌ها مسئله‌ایست که همواره مورد توجه ما در کانون قرار داشته زیرا یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که تمام حواس یادگیرنده با آموزش درگیر شود و با مشارکت معلمان آموزش دیده می‌توان جمعیت بیشتری از دانش آموزان را تحت پوشش قرار داد.

" ارتباط موثر با خانواده‌ها " برنامه‌ی دیگری بود که هادی از آن نام برد و از تلاش کانون برای ایجاد این مهارت در خانواده‌ها خبر داد تا کودکان و نوجوانان بتوانند هم در خانه و هم در دیگر مراکز با افراد آموزش دیده سر و کار داشته باشند.

وی در خصوص آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان گفت: اگر بچه‌ها این مهارت‌ها را بیاموزند، فارغ از همه‌ی مشکلاتی که در زندگی خود خواهند داشت، می‌توانند با تصمیم گیری صحیح راه خود را به سمت کمال پیدا کنند.

کشف " استعدادهای هنری " دیگر برنامه‌ی کانون بود که مدیرکل کانون با اشاره به آن گفت: جشنواره‌های استانی، ملی و بین المللی فرصت‌های خوبی است که کانون در اختیار کودکان و نوجوانان هنرمند قرار داده تا این استعدادها بتوانند خود را معرفی کنند.

وی هم‌چنین خاطر نشان کرد: استفاده از همه‌ی ظرفیت‌هایی که در کانون و در خلال فعالیت‌های آن نظیر شعر، کاردستی، سفال و... وجود دارد می‌تواند ما را به کشف شیوه‌های جدید برای پرورش فکر بچه‌ها رهنمون شود و این‌گونه می‌توان هم کودکانی را که دارای نیازهای ویژه هستند، به سلامت نزدیک کرد و هم دیگر کودکان و نوجوانان را در راه رسیدن به مقصود یاری رساند.

هادی در پایان این بخش از سخنان خود کودکان و نوجوانان را سرمایه‌های گرانقدر کشورها دانست که اگر در کودکی مورد توجه ویژه قرار بگیرند و برنامه ریزی همه جانبه‌ای برای رشد و شکوفایی آنان صورت گیرد، بی گمان مسیر ترقی کشورها در آینده هموار خواهد بود.

مدیرکل کانون در بخش دوم سخنان خود با اشاره به فروشگاه‌های کانون عنوان کرد: در کانون همه‌ی جنبه‌های زندگی کودک و نوجوان مورد توجه قرار گرفته و این فروشگاه‌ها تلاشی است برای پاسخگویی به بخش دیگری از نیازهای مخاطبان تا علاوه بر استفاده از محصولاتی که مطابق با فرهنگ ایرانی- اسلامی است، کالاهای با کیفیت در دسترس آنان قرار داشته باشد.

وی در پایان ضمن تشکر از همکاری‌های آموزش و پرورش در جریان اجرای طرح کانون و مدرسه در سال گذشته، اظهار امیدواری کرد در سال جاری بستری فراهم شود تا کودکان و نوجوانان بیشتری از این طرح بهره ببرند.

پس از سخنان مدیرکل کانون استان، کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی کانون گزارشی از برگزاری طرح کانون و مدرسه در سال گذشته ارایه کرد.

پس از این سخنان، مدیرکل آموزش و پرورش ضمن تشکر از فعالیت‌های همکاران کانون خواستار حضور گسترده‌تر کانون در مدارس شد و عنوان کرد: همکاران کانون باید طوری فعالیت کنند تا در اندیشه‌ی مدیران مدرسه جاری شوند و یک همکاری دو جانبه شکل گیرد.

شناسایی آسیب‌ها و ارایه‌ی برنامه‌ها با رنگ و بوی محلی دیگر خواسته‌های نخعی از همکاران کانون بود زیرا معتقد بود این طرح فرصت مناسبی برای اصلاح آسیب‌ها و حرکت به سوی مهارت‌هاست.

وی در خصوص استفاده از محصولات کانون به همکاران خود گفت: ترتیبی اتخاذ شود تا محصولات کانون در مدرسه‌ها و دیگر بخش‌های آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.

نخعی هم‌چنین با اشاره به وجود فروشگاه‌های دست ساخته‌های دانش آموزان در مدرسه‌ها پیشنهاد داد محصولات کانون نیز در این فروشگاه‌ها، برای فروش عرضه شوند.

گفتنی است در بخش پایانی این نشست، از سوی کانون با اهدای لوح و بسته‌ی فرهنگی از تعدادی از معاونان آموزش و پرورش، مدیران و معلمان مدرسه به دلیل همکاری با واحد فروش تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =