برگزاری 76 برنامه در هفته ملی کودک در استان سمنان/ نیازمند معرفی برنامه‌های تخصصی کانون به خانواده‌ها هستیم

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک پرداخت.

به‌ گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری سمنان در این نشست که روز چهارشنبه 12 مهرماه در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان برگزار شد از اجرای 76 عنوان ویژه‌برنامه ‌هفته‌ی ملی کودک در سراسر استان خبر داد و گفت: برنامه‌های این هفته‌ با نگاه به آیین‌های دینی و مذهبی ماه محرم همزمان با سراسر کشور از روز 15 مهر با گشایش نمایشگاه استانی «من از کودکی عاشقت بوده‌ام» با محتوای عاشورایی و تبیین فلسفه قیام امام حسین(ع) در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان در سطح استان آغاز می‌شود.

جمال در ادامه افزود: شورای برنامه‌ریزی هفته‌ی‌ ملی کودک برای روزهای 15 تا 21 مهر به‌ترتیب اسامی «کودک، زیر چتر ایمان»، «کودک، در پناه خانواده»، «کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی»، «کودک، سلامت و ایمنی»، «کودک و فن‌آوری‌های نوین»، «کودک، کتاب و محصولات فرهنگی» و «مفهوم کودکی» را انتخاب کرد. 

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان، هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک را فرصت مغتنمی برای معطوف‌نمودن توجه مسئولان نسبت به مسائل و نیازهای این قشر از جامعه و تأثیر آن در پویایی و بالندگی فکر و اندیشه‌ی آنها عنوان و خاطرنشان کرد: بدون تردید توجه به حقوق شهروندی و اجتماعی، بازاندیشی در قوانین حوزه‌ی کودکان و زمینه‌سازیِ مناسب برای برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی ازجمله دستاوردهای اجرای این برنامه است.

جمال همچنین با اشاره به تقارن هفته‌ی ملی کودک با ماه محرم و ایام سوگواری امام حسین(ع)، بیان داشت: ویژه‌برنامه‌های گرامی‌داشت این هفته به منظور نهادینه‌کردن ارزش‌های تربیتی و انسان‌ساز عاشورا و جهاد در راه خدا در ذهن و روح کودکان و ترویج این فرهنگ در جامعه با رویکردِ آموزه‌های عاشورا، اجرا می‌شود و شعار هفته‌ی ملی کودک نیز با عنوان «هر کودک نشانیِ خداست» انتخاب شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان در بخش دیگر سخنانش، جلب توجه افکار عمومی به‌ویژه پدران و مادران را نسبت به اهمیت دوران کودکی و ویژگی‌ها، نیازها و خواسته‌های کودکان امروز، هم‌گرایی و هم افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک در سراسر کشور، نهادینه‌کردن ارزش‌های تربیتی و انسان‌ساز واقعه‌ی عاشورا در ذهن و روح کودکان و ترویج این فرهنگ در جامعه، معرفی کانون و ظرفیت‌های آن به جامعه به ویژه «خانواده‌ها و اولیای تربیتی»، ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان حوزه‌ی کودک به ویژه «کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» را از مهم‌ترین اهداف گرامی‌داشت این هفته برشمرد.

جمال با تأکید بر اینکه انتقال مفاهیم به نسل چهارم انقلاب اسلامی کار آسانی نیست، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید با تدوین سند «حقوق شهروندی» و اختصاص یک بخش آن به حقوق کودک نشان داده که دغدغه جدی در این حوزه داشته و از همین‌رو همواره رویکردی جدی به کودکان و نوجوانان دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ممکن است در قالب سخنرانی و کتاب‌خوانی، ارزش‌هایی ایجاد شود؛ اما اثر راهبردی چندانی ندارد وکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استفاده از متدهای خاص تربیتی سعی می‌کند این ارزش‌ها را تاحد ممکن انتقال دهد.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان، برگزاری نشست آموزشی «صیانت از کودکان آنلاین»، اجرای طرح «باران مهر» به منظور اهدای نوشت‌افزار به کودکان مناطق محروم و روستایی، اجرای ویژه‌برنامه علمداران کربلا، آغاز به‌کار کتابخانه سیار روستایی سرخه با عنوان «قاصدک مهربانی» در روستای مؤمن‌آباد، اجرای طرح «نسیم مهر» با رویکرد دیدار با کودکان بستری در بخش اطفال بیمارستان‌ها، برگزاری نخستین همایش اعضای مکاتبه‌ای استان با عنوان «حرف‌های کاغذی»، برپایی نمایشگاه تخصصی سفال و نقاشی، تجلیل از کودکان شهدای مدافع حرم، برگزاری نشست‌های تخصصی سلامت کودکان با حضور والدین، برپایی نمایشگاه‌ها و خیمه‌های فرهنگی با عنوان «خیمه کودکان عاشورایی»، پخش رایگان انیمیشن سینمایی «ناسور» در مراکز فرهنگی‌هنری ثابت و سیار کانون پرورش فکری، نشست تخصصی «کودک در پناه خانواده» ویژه مادران، نمایشگاه‌ عکس‌ عاشورایی «شهر در سوگ امام حسین(ع)»، مسابقه عکاسی با موضوع کودکان و... را از مهم‌ترین برنامه‌های هفته‌ی کودک در این استان عنوان کرد.

همایش صیانت از کودکان آنلاین

این همایش آموزشی و توجیهی برای نخستین بار در راستای ایمن‌سازی فضای مجازی به عنوان یکی از برنامه‌های هفته ملی کودک، چهارشنبه نوزدهم مهرماه در تالار همایش مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار می‌شود.

جمال با اشاره به اهمیت توجه به نحوه‌ی حضور کودکان و نوجوانان کشور در فضای مجازی اظهار داشت: امروز فرزندان این مرزوبوم در فضای مجازی ایمن نیستند.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان با بیان اینکه این استان، چهارمین استان کشور است که در آن همایش صیانت از کودکان آنلاین برگزار می‌شود، افزود: امروز مشاهده می‌کنیم که کودکان هفت‌ساله در فضای مجازی تلگرام و اینستاگرام حضور دارند که این حضور بایست به‌صورت جدی، پایش و نظارت شود.

جمال با اشاره به اینکه فضای مجازی در کنار معایب، مزیت‌های زیادی نیز دارد گفت: امروز همه خانواده‌ها باید بدانند که فضای مجازی چه مزایایی داشته و چه آسیب‌هایی از این ناحیه فرزندان ما را تهدید می‌کند.

باران مهر

جمال با اشاره به اجرای طرح باران مهر با هدف خدمات‌رسانی به مناطق محروم روستایی و عشایری گفت: چهار مرکز روستایی سیار در سطح استان برای خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق محروم وجود دارد که تلاش می‌شود یک مرکز دیگر هم در حوزه‌ی میامی به این تعداد افزوده شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان تصریح کرد: ارسال نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با هدف هویت‌بخشی به کودکان روستایی و مناطق محروم از جمله اقدامات کانون در این طرح است.

جمال، حس اعتماد به نفس پایین کودکان را یکی از مشکلات موجود در این قشر عنوان کرد و افزود: با وجود این معضل، استعدادهای کودکان شکوفا نمی‌شود و ما در کانون با استفاده از مربیان متخصص در تقویت این حس تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در سطح استان 22 مرکز در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: 38 هزار و 314 نفر تحت پوشش این مراکز هستند و 6 هزار و 800 کودک روستایی در مراکز مختلف استان عضویت دارند.

خدمات‌دهی ویژه کانون به مناطق روستایی و عشایری

وی از کانون پرورش فکری به‌عنوان یک نهاد که به مناطق روستایی و عشایری نگاه ویژه‌ای دارد نام برد و افزود: کانون پرورش فکری در حال حاضر با چهار مرکز سیار روستایی و یک مرکز سیار شهری به جامعه هدف خود به کودکان محروم و نیازمند به آموزش خدمات ارائه می‌دهد و همچنین در این هفته یک مرکز سیار دیگر به منظور پوشش خدمات‌دهی به کودکان و نوجوانان در شرق استان و در میامی راه‌اندازی می‌شود.

جمال با بیان اینکه این مراکز سیار از 70درصد خدمات آموزشی مورد نیاز برخوردارند اظهار کرد: مراکز سیار کانون عمدتاً در روستاهای دورافتاده و محروم که دسترسی کودکان به خدمات آموزشی سخت‌تر است، انجام می‌شود.

وی از انجام مکاتبات مکاتبه‌ای و ارسال پستی کتب مورد نیاز برای کودکان و نوجوانان استان در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور خبر داد و اضافه کرد: با برنامه‌ریزی که در کانون پرورش فکری انجام شده خدمات مکاتبه‌ای به کودکان روستایی و عشایری در پنج شهرستان شاهرود، دامغان، سمنان، سرخه و گرمسار افزایش می‌یابد. ضمن اینکه در شهرستان‌های کوچک‌تر نیز در همین ارتباط برنامه‌ریزی خوبی انجام شده‌است.

دوستی با طبیعت تصویر اصلی پوستر هفته‌ی ملی کودک

جمال عنصر غالب در پوستر هفته‌ی ملی کودک را طبیعت عنوان و خاطرنشان کرد: دلیل انتخاب این بود که در مذهب، طبیعت یکی از نشانه‌های اصلی وجود خداست و گل و درخت و زندگی دوباره‌ی آن‌ها مفهومی است که کودک با آن آشنایی دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان در پایان اظهار کرد: با توجه به همزمانی این هفته با محرم در طراحی این پوستر از نشانه‌هایی مانند سربند سبز و شال‌گردن سیاه استفاده شده و بکارگیری رنگ آبی که علاوه بر نماد آزادی، مفهوم غم را نیز منتقل می‌کند ارتباط محتوایی با این ایام دارد.

رشد 13درصدی شاخص امانت کتاب در کانون پرورش فکری سمنان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در خصوص تنوع عناوین و تعداد کتب موجود در کتابخانه‌های تخصصی کودک و نوجوان این استان تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 273 هزار جلد کتاب در قالب افزون بر 18 هزار عنوان کتاب برای کودکان استان در مراکز کانون قابل دسترسی است.

وی با ابراز خرسندی از استقبال روزافزون کودکان و نوجوانان استان از خدمات این کانون در سال‌های اخیر افزود: در 6 ماهه نخست امسال شاخص امانت کتاب از مراکز کانون پرورش فکری استان سمنان، رشدی بیش از 13 درصد داشته و کودکان استان در همین مدت 64 هزار جلد کتاب از مراکز کانون و بالغ بر 12 هزار جلد کتاب از کتابخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان امامت گرفته‌اند که این اقبال نشان از هدف‌گذاری‌های مطلوب کانون و ارتقاء کیفی خدمات این نهاد و احساس مسئولیت مربیان دارد.

ارتقای سطح خلاقیت‌ها، مهم‌ترین مأموریت کانون پرورش فکری

جمال در خصوص سطح خلاقیت در بین کودکان و نوجوانان اظهار کرد: مأموریت اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارتقای مهارت های ذهنی و خلاقیت در بین این افراد است و خوشبختانه خروجی این برنامه‌ها نیز در بین جامعه هدف رضایت‌بخش بوده‌است.

وی به وجود کودکان و نوجوانان مستعد در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: خلاقیت به معنای بالفعل‌کردن استعدادهای بالقوه است که این امر جز با آموزش رسمی و مستقیم امکان‌پذیر نیست.

جمال با انتقاد از عدم توجه کافی سند تحول نظام آموزش و پرورش به کانون پرورش فکری گفت: معتقدم فصل نخست سند تحول باید به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص می‌یافت و این موضوع را به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرده‌ایم.

وی در پایان با اشاره به جایگاه رسانه‌ها و مطبوعات در معرفی برنامه‌ها و ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد: کارهای تخصصی کانون پرورش فکری باید به افکار عمومی به‌ویژه خانواده‌ها معرفی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =