علم و تکنولوژی لازمه‌ی پیشرفت جامعه

همایش صیانت از کودکان آنلاین با موضوع «نقش فضای مجازی در خانوداه امن» در کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کوئکان و نوجوانان استان سمنان، برای نخستین‌بار همایش صیانت از کودکان آنلاین به منظور بررسی نقش فضای مجازی در خانواده امن ویژه والدین و مربیان تربیتی با حضور روح‌الله مؤمن‌نسب دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی، پژوهشگر و مبلغ فضای مجازی، صبح چهارشنبه 19 مهرماه سال جاری در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی، نخست ضمن قدردانی از مسئولان برگزاری این همایش به ویژگی‌های مهم اینترنت و فضای مجازی پرداخت و گفت: یکی از شاخصه‌های مهم فضای مجازی تغییرپذیری است که اگر شخصی یک‌سال پیش دکترای آی‌تی گرفته باشد و در این مدت خودش را به روز نکرده باشد بی‌سواد به‌شمار می‌آید.

وی با اشاره به عناوین، شاخه‌ها و رشته‌های مختلف فضای مجازی، اظهار داشت: بیش از دو هزار و 800 عنوان مسأله در فضای مجازی شناسایی شده که هنوز به آن پرداخته نشده است.

مؤمن‌نسب با بیان برخی راهکارها در کاهش آسیب‌های فضای مجازی گفت: خانواده‌ها باید به‌عنوان الگو برای خود و فرزندان‌شان در استفاده از فضای مجازی برنامه داشته باشند و استفاده از این فضا را در حضور فرزندان به حداقل برسانند.

وی همچنین با تأکید بر «تأیید شدن» و «محبت» به‌عنوان دو نیاز اساسی بسیاری از دختران در فضای مجازی، بیان داشت: خانواده باید مکانی برای ابراز محبت، گفتگو و تأیید شدن یکدیگر باشد تا افراد، آن را در فضای مجازی جستجو نکنند.

پژوهشگر فضای مجازی گفت: در برهه‌ای از زمان، نرم‌افزارهای کنترل والدین طراحی کردند تا والدین بتوانند فرزندان خود را کنترل کنند؛ اما اکنون متوجه شدند این کودکان هستند که والدین‌شان را کنترل می‌کنند؛ یعنی این نرم افزار، ابزاری برای کنترل والدین است و فرزند تمام ارتباط والدین را مشاهده می‌کند. 

وی در ادامه افزود: حضور کودکان در فضای مجازی بیش از والدین است و خانواده‌ها باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده و برای شناخت خطرات وقت بگذارند؛ چراکه فضای مجازی آسیب‌های روحی به همراه دارد که درمان آن زمان طولانی می‌طلبد.

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی با اشاره به وجود بیش از 62 میلیون کاربر فضای مجازی در کشور گفت: میانگین استفاده از فضای مجازی در ایران روزانه 8  تا 9 ساعت است.

توجه به چهار مقوله علم، تکنولوژی، محصول و مصرف در مواجه با پدیده‌ها

مؤمن‌نسب با اشاره به اینکه علم و تکنولوژی لازمه‌ی پیشرفت جامعه است، ابراز کرد: ما نمی‌توانیم از تکنولوژی جدا باشیم، تکنولوژی چیز بدی نیست؛ بلکه این محصولات تکنولوژی و نحوه‌ی مصرف محصولات تکنولوژی است که ما را نسبت به خود تکنولوژی‌زده کرده است.

وی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم در مورد هر پدیده‌ای صحبت کنیم باید به این چهار کلمه‌ی «علم، تکنولوژی یا فناوری، محصول تکنولوژی و مصرف» جواب دهیم و آنچه امروزه اهمیت دارد نوع محصول و نحوه‌ی مصرف آن است؛ از این‌رو باید توجه داشت تا محصول مناسب به‌درستی مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی همچنین تصریح کرد: اینترنت از نظر قانون و مصوبه شورای فضای مجازی باید دارای چهار ویژگی سلامت، سرعت، امنیت و ارزان باشد؛ اما متأسفانه هیچ‌یک از این مؤلفه‌ها در کشور ما وجود ندارد.

مؤمن‌نسب با بیان اینکه گوگل نقش دلال در تبادل اطلاعات را ایفا می‌کند، گفت: هر کلیک، یک واحد پول محسوب و باعث خروج ارز از کشور می‌شود، برای همین در برخی کشورها مالیات بر کلیک دارند و پول مجازی موضوعیت پیدا کرده است.

وی با ابراز اینکه گوشی‌های هوشمند، اراده افراد را می‌گیرد، خاطرنشان کرد: امروزه گوشی و تب‌لت به‌عنوان مدرسه کودکان به حساب می‌آید؛ چرا که مدت زمانی که ذهن خود را درگیر این فضا می‌کنند بیش از مباحث درسی است.

مؤمن نسب، فضای مجازی را باعث دوری خویشاوندان و نزدیکی افراد غریبه به کودکان عنوان و اظهار کرد: فضای مجازی، فرهنگ خودمحوری، لذت‌گرایی، سودگرایی و سکولار را در خانواده‌ها و جامعه ترویج داده است.

وی با بیان اینکه اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای و گوشی همراه از اعتیاد به مواد مخدر خطرناک‌تر است، گفت: ارائه خدمات اینترنتی اپراتورها با توجه به طیف سنی افراد، بازی‌های متناسب با محدوده سنی کودکان، انجام تحقیقات درسی دانش‌آموزان از طریق سیستم مدارس و آموزش استفاده از فضای مجازی، راهکارهای پیشگیری از آسیب‌هایی مانند پایین آمدن سن آلزایمر، عقیم‌سازی، سرطان‌ها و محدود شدن رشد کودکان است.

پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی، امنیت گوشی‌های معمولی را 90 درصد بیش از گوشی هوشمند دانست و افزود: افراد باید از انجام امورات بانکی، گرفتن عکس خصوصی و خرید و فروش گوشی‌های هوشنمند دسته دوم خودداری کرده و برای امنیت بیشتراز نرم‌افزارهای امنیتی استفاده کنند.

هویت فضای مجازی، جدی گرفته شود

مؤمن‌نسب با بیان ‌اینکه فضای اینترنت امروز، فضای زندگی‌است بر لزوم توجه ‌هم‌زمان والدین و اولیای مدرسه به عملکرد فرزندان در دنیای حقیقی و مجازی به‌ویژه جدی‌گرفتن هویت فضای مجازی و در نظر گرفتن سن کودکان و نوجوانان برای حضور در این فضاها تأکید ‌کرد.

پژوهشگر فضای مجازی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها معتقدند اگر فردی زیر 18 سال، وارد اینترنت شد و پس از مدت کوتاهی به مسائل غیراخلاقی کشیده نشد یا مریض است یا معجزه شده است و از این دو حالت هم خارج نیست.
وی با بیان اینکه فضای مجازی به قدری آلوده است که اگر ماست را هم در گوگل جستجو کنید، خروجی آن عکس‌های غیراخلاقی است، اظهار داشت: برخی عکس پروفایل یا نام‌شان در فضای مجازی معروف‌تر از خودشان است.
مؤمن‌نسب تصریح کرد: والدین تا هویت حقیقی فرزند خود را نشناسند درباره هویت مجازی آن نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند؛ چراکه فضای مجازی همه ابعاد زندگی را تحت تأثیر خود قرار داده است و باید هویت مجازی را جدی گرفت.

فضای مجازی، سراسر فضایِ آسیب نیست

مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان نیز در این همایش با تأکید بر لزوم آشنایی والدین و مربیان پرورشی با مزایا و معایب فضای مجازی، مأموریت و رسالت اصلی کانون پرورش فکری را بسیار تخصصی عنوان و خاطرنشان کرد: امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، فعالیت‌ها و آموزش‌های کانون پرورش فکری برای مخاطبانِ کودک و نوجوان، دلخواه و صمیمی است.

جمال در ادامه افزود: کانون پرورش فکری برای شش گروه سنی فعالیت دارد که مهم‌ترین آنها، آموزش کودکان و نوجوانان در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و اسلامی است.

جمال در پایان با اشاره به 19 مهر، روز کودک و فناوری‌های نوین تصریح کرد: فضای مجازی، سراسر فضایِ آسیب نیست؛ بلکه فضایی است که امکانات، قابلیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای متعددی را برای انسان امروز فراهم کرده و انسان را به فضای گسترده‌ی ارتباطات جهانی پیوند زده و کانون‌های مختلف اجتماعی مانند خانواده را تحت‌تأثیر شگرفی قرار داده و نفوذ و گسترش این فناوری به‌گونه‌ای است که از آن گریزی نیست و نمی‌توان آن را از صحنه خارج کرد. ازاین‌رو آنچه در رویارویی با این فضا مهم است، ترس از مخاطرات و آسیب‌های آن نیست؛ بلکه مدیریت درست و بهینه‌ی آن و اطلاع‌رسانی و تربیت اعضای خانواده به‌خصوص نسل جوان در استفاده از این ابزار است. امری که لازم است در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی کشور در سطوح مختلف به آن توجه شود.

گفتنی است؛ در این همایش علاوه بر مدیرکل، کارشناسان، کارکنان و مربیان کانون پرورش فکری و کانون زبان سمنان، جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، کارشناسان، مربیان پرورشی آموزش و پرورش و بهزیستی حضور داشتند و مستند «مهمان‌های ناخوانده» که به بررسی حضور بازی‌های ویدویی در زندگی کودکان و نوجوانان و روش‌های برخورد صحیح با این پدیده می‌پردازد، اکران شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =