طرح کانون مدرسه در ایجاد خلاقیت بیشتر در مدارس تاثیر نمایانی داشته است

در پاسخ به این سوال که آیا اشتیاق دانش آموزان برای حضور در فعالیت های کانون، زمینه ای برای استفاده ی شما از روش های خلاقانه تدریس ایجاد کرده است ؟79 معلم پاسخ خیلی زیاد و 8 نفر پاسخ متوسط داده اند و هیچ موردی در مخالفت دیده نشده است

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام ،هم زمان با آغاز دور تازه ی طرح کانون مدرسه در ایلام ، نشست مشترک  نمایندگان آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان در دفتر مدیر کل کانون ایلام برگزار شد. در این نشست که با حضور مدیر کل ، معاون فرهنگی ، کارشناس مسئول فرهنگی، ادبی ، هنری ، روابط عمومی کانون و معاون آموزش ابتدایی و مشاور مدیر کل آموزش و پرورش استان در امور بانوان   برگزار شد، حبیب الله بخشوده مدیر کل  ضمن خیر مقدم به  نمایندگان آموزش و پرورش  از همکاری وهمراهی معلمان و مدیران مدارس و مسئولین آموزش و پرورش قدر دانی کرد و به ارائه نقاط قوت و ضعف های این طرح در سال گذشته پرداخت .پس از آن جلیل صفربیگی معاون فرهنگی کانون  نیز ضمن قدر دانی از تلاش های همکاران کانونی و همراهی مدارس  به ارائه ی گزارشی آماری پرداخت که براساس نظر سنجی واحدارزیابی عملکرد  کانون  اعلام می شد .صفربیگی باارائه حاصل نظر و پیشنهاد مربیان و معلمان و مدیران مجری و همچنین دانش آموزان حاضر در طرح کانون مدرسه 95-96  به نقاط ضعف و قوت طرح در سال گذشته اشاره کرد و گفت : از تعداد 87 معلم مجری طرح در مدارس ایلام در پاسخ به این سوال که آیا اشتیاق دانش آموزان برای حضور در فعالیت های کانون، زمینه ای برای استفاده ی شما از روش های خلاقانه تدریس ایجاد کرده است ؟79 معلم پاسخ خیلی زیاد و 8 نفر پاسخ متوسط داده اند و هیچ موردی در مخالفت دیده نشده و در همین راستا به رغبت در ادامه ی طرح از طرف مدیران و معلمان ایلامی حاضر در آن پاسخ مثبت داده شده ودر مجموع به تداوم و تاثیر آن رای مثبت داده شده اگر چه برای مربیان کانون این کار نقش پررنگی است  است که باید علاوه بر فعالیت های روزانه خود برای اعضای مراکز کانون قبول کنند اما نتایج آن بسیار امید بخش و قابل تقدیر بوده است .پس از آن ملوک هاشمی کارشناس مسئول فرهنگی ، ادبی و هنری کانون به ارائه گزارش کاملی از روند برگزاری طرح کانون مدرسه ، تعداد مدارس شرکت کننده ، موارد انجام گرفته در راستای اجرای طرح ،تعداد معلمان و مربیان شرکت کننده در طرح پرداخت و به انتظارات مربیان کانون از معلمان میزبان و مهمان طرح و هم چنین تعهدات دو طرف اشاره کرد .در ادامه محمدرضا رستم پور مسئول و کارشناس روابط عمومی کانون نیز با اشاره به نتایج نظر سنجی و مستندات حاصل از آن  گفت : باشنیدن نظر مثبت معلمان و مدیران و دانش آموزان مدارس  امیدواری به تداوم و اجرای دوباره ی این طرح پررنگ تر می شود و به ما شوق و ذوق بیشتری می دهد تا با این طرح همراه شویم و تاثیر فعالیت های خلاقانه مراکز کانون و مربیان کانونی در برنامه های مدارس میزان این امید را بیشتر می کند .پس از آن که کانونی ها به ارائه قوت ها و ضعف های طرح از نگاه خود پرداختند مهر انگیز جلیلیان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش نیز با قدر شناسی تلاش های مجریان طرح در کانون و مدارس از فعالیت ها ی کانون به عنوان فعالیت های ویژه و خلاقانه یاد کرد و گفت :اگر چه از نظر اعتباری و مالی ممکن است موانعی در مسیر راه ما باشد اما به ادامه ی این طرح بسیار امیدوارم و اصرار براین هست که طرح تداوم داشته باشد چراکه کارایی آن به تثبیت رسیده است و ما سعی می کنیم در حوزه معاونت آموزش ابتدایی با رایزنی با تهران بتوانیم مسائل اعتباری این طرح را حل کنیم وبا تکیه برتوان استانی خودمان نیز تا آنجا که بتوانیم سعی در رفع موانع و مشکلات ایاب و ذهاب و اعتباری و تشویقی ها و تقدیر ها از معلمان و مربیان داریم .پس­ازآن مریم اسفندیاری مشاورمدیر کل آموزش و پرورش  با شاراه به برنامه ها و فعالیت های چشم گیری که در مراکز کانون برگزار می شود از این مراکز به خوبی یاد کرد و افزود : کانون یک فضای ویژه است با فعالیت هایی ویژه و ما به این فعالیت ها برای پرورش خلاقیت دانش آموزان نیاز داریم و امیدواریم بتوانیم با تدابیری که به کار می بریم و همچنین با استفاده از تجربیات مدیران مدارس مختلف ، در رفع موانع ایاب و ذهاب و مالی این طرح بکوشیم ودور تازه ی آن نیز با موفقیت برگزار شود .فیض الله ناصری معاون اداری مالی کانون نیز با ارائه گزارشی از روند پیشبرد اعتبارات و هزینه های طرح از همراهی با این طرح گفت و ابراز امیدواری کرد که بتواند درکنار سایر مجریان آن نقش موثری در برگزاری طرح داشته باشد .

 در پایان قرار براین شد مسئولین آمزوش و پرورش شهرستان های مجری این طرح نیز بازدیدی از ظرفیت ها و امکانات و تجهیزات و فضاسازی  مراکز کانون در حوزه کاری خود داشته باشند تا تعامل و ارتباط ها در این راستا پررنگ تر شود

کانون مدرسه طرحی است که بر اساس آن از ظرفیت ها و قابلیت های مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مسیر درونی کردن مفاهیم درسی و ترویج کتاب خوانی استفاده  می شود

 این طرح «کانون مدرسه»  فعالیتی مشترک بین کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و آموزش و پرورش بود که در آن برنامه های فرهنگی ،ادبی ، هنری ، علمی و آموزشی کانون در مدارس و مراکز کانون با توجه به محتوای درس های آموزش و پرورش به اجرا در می آمد و از طرف  کانون فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی مانند  کارگاه نشریه‌دیواری، اجرای نمایش عروسکی، پخش فیلم، سرود، عروسک ‌گردانی، نقاشی، قصه‌گویی و ساخت ‌ برای کودکان اجرا می‌شود.

معرفی کتاب و انجام فعالیت علمی برای دانش‌آموزان در زمینه استفاده از تغذیه سالم و خداحافظی با چیپس و پفک، آموزش نماز آیات بر اساس یکی از دروس کتاب هدیه‌های آسمانی، شعرخوانی کتاب آ ، کارگاه ادبی با موضوع نوشتن خلاق و قصه‌گویی از فعالیت‌های این طرح به شمار می رود

کانون مدرسه که در استان ایلام سومین مرحله خود را تجربه می کند  با حضور مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور پوشش دادن سطح وسیع‌تری از جمعیت دانش‌آموزان مدارس، با بهره‌گیری از اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که قابلیت جذب تعداد مخاطب بیشتری را دارند، در مدارس مشمول  طرح اجرا می‌شود تا سایر کلاس‌های مدرسه نیز با فعالیت‌های کانون اشنایی بیشتر و ملموس تری پیدا کنند

این طرح یکی از موفق ترین راهکارها برای نزدیک شدن کانون و مدرسه بوده و با وجود نبودن نیروی کافی از موفقیت چشم گیری برخوردار بوده است

بیست و دو مرکز فرهنگی هنری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام در سراسر استان به صورت ثابت ، سیار و پستی به بچه های ایلامی خدمات فرهنگی ادبی هنری ارائه می دهند که در این بین با آموزش و پرورش نیز تعامل و ارتباط پررنگی برقرار شده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =