نشست ادبی دو پنجره در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

طاهره شهابی با کتاب " شبیه صبح خرداد " مهمان اعضای نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان در نشست ادبی دو پنجره بود

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان، طاهره شهابی با کتاب " شبیه صبح خرداد " مهمان اعضای نوجوان مراکز فرهنگی هنری زاهدان در نشست ادبی دو پنجره بود.

در ابتدای این نشست، که با اثرخوانی اعضای مراکز فرهنگی هنری آغاز شد، مدیرکل کانون استان ضمن خیرمقدم به حاضران، در توصیف نگاه هنرمند سیستان و بلوچستانی‌ها گفت: استان ما گنجینه‌ای است که هنرمندانش از بادها و غبارهای رقصان سیستان تا ماسه‌ها و صدف‌های ساحل زیبای چابهار الهام می‌گیرند.

معصومه هادی در ادامه با تشکر از تلاش‌های همکاران در بخش‌های گوناگون کانون استان، به فعالیت‌های بخش ادبی اشاره کرد و گفت: در این حوزه کارهای ارزنده‌ای در زمینه‌ی شعر و داستان صورت گرفته و حضور شاعران و نویسندگان توانمند کشور در برنامه‌های داخلی نشانه‌ای است از تکاپو برای بهتر و بهتر شدن.

وی سپس هدف از برگزاری چنین برنامه‌هایی را داشتن کودکانی پرنشاط، خلاق، پویا و متهد عنوان کرد و افزود: جامعه در صورتی به سوی روشنی حرکت می‌کند که کودکان و نوجوانان فرصت داشته باشند آنچه در دل دارند به زبان بیاورند و " دو پنجره " فرصتی است برای این کار.

هادی هم‌چنین به واکنش‌های منفی نسبت به " نقد " اشاره و در ادامه عنوان کرد: ممکن است بسیاری این واژه را معادل ایراد گرفتن بدانند و چنین برداشتی ناشی از عدم شناخت صحیح نسبت به بحث نقد است که برگزاری چنین نشست‌هایی، فرصتی است برای اینکه این گونه باورها را از ذهن خود پاک و برای ایجاد ظرفیت نقد پذیری در خود تلاش کنیم.

" رسیدن به افق‌های تازه " یکی دیگر از امتیازهای برپایی دو پنجره بود که مدیرکل کانون در این خصوص گفت: در چنین نشست‌هایی ممکن است حاضران صحبت‌هایی را مطرح کنند که شاید از دید پدید آورنده‌ی اثر مخفی مانده یا به ذهن او نرسیده باشد.

وی در پایان سخنان خود ضمن تشویق اعضای خوب کانون به تلاش بیشتر گفت: برای موفقیت باید از سنگلاخ‌های مسیر عبور کنیم تا به قله‌ها برسیم و در این راه هرچند ممکن است آذیت شویم اما نور انتظارمان را خواهد کشید.

پس از سخنان مدیرکل کانون استان، اعضا به بیان دیدگاه‌های خود در مورد شعرهای کتاب " شبیه صبح خرداد " پرداختند و طاهره شهابی به این نقدها پاسخ گفت.

شهابی در بخشی از پاسخ خود به برداشت‌های متفاوت از یک شعر، با اشاره به سخنی از عین القضات، گفت: هر شعری می‌تواند به تعداد خوانندگانش تفسیر شود و هر تفسیری با تفسیر دیگر متفاوت باشد.

شاعر " کتاب کلاغ و عینک من " در ادامه با ذکر خاطراتی از دوران نوجوانی خود و آغاز سرایش شعر، راز موفقیت خود را به کار بستن راهنمایی‌های استادان و حضور در انجمن‌های شعر عنوان کرد.

شهابی سپس بچه‌ها را به تلاش بیشتر تشویق کرد و به آنان گفت: برای اینکه پیشرفت کنید باید ایمان داشته باشید که موفق خواهید شد و برای رسیدن به این باور مطالعه و تمرین دو رکن اساسی هستند.

سراینده‌ی " یادداشتی برای ماه " هم‌چنین " خوب دیدن "، " خوب فکر کردن " و " تحمل دشواری‌های مسیر " را دیگر مصالح مورد نیاز برای موفقیت در هنر شاعری معرفی کرد و در ادامه افزود: یک هنرمند با استفاده از اتفاق‌هایی، که برای دیگران کم اهمیت است می‌تواند اثری خلق کند.

شهابی در پایان و در توضیح الهام گرفتن از اتفاق‌های کوچک برای سرودن شعر این سروده‌ی خود را برای بچه‌ها خواند که پس از شکستن یک لیوان آن را سروده است: دست مرا ول کرد/ تا بشکند آن روز/ او خسته بود انگار/ از تکه‌های یخ/ از داغی یک لیوان بعدازظهر/ از سرفه‌های تند تقویم/ بر مستطیل در هم میز/ دنبال طرح تازه‌ای از زندگی بود/ دنبال طعم مبهم بعد از شکستن/ لیوان من/ دست مرا ول کرد/ تا بشکند آن روز.

قابل ذکر است پس از این نشست ادبی، شهابی به همراه اعضا و دیگر همکاران در محوطه‌ی مجتمع نهالی به یاد برپایی نشست دو پنجره کاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =