به کودکان یاد دهیم، چگونه شادی را پیدا کنند

طبیعت سرشار از زیبایی است، حتی در شهرهای شلوغ و پر از دود می‌توان زیبایی‌ها را پیدا کرد، پس به کودکانمان یاد دهیم چگونه شادی را پیدا کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، با برگزاری نشست دو پنجره در بیرجند مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون استان میزبان افسان شعبان نژاد بودند تا یکی از آثار این  شاعر و نویسنده طبیعت گرا  با عنوان « یک شعر بی طاقت » مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

شعبان نژاد در جمع اعضای کانون خراسان جنوبی گفت: کسی که می‌خواهد برای کودکان و نوجوانان شعر بگوید، باید با آنان زندگی کند، زبان کودکانه آنان را بفهمد و نیاز آنان را بشناسد.

وی انتقاد پذیری را از دیگر ویژگی‌های شاعران دانست و گفت: شاعر باید انتقاد پذیر باشد، نگاه دیگران را در ارتباط با شعرش ارزشمند بداند و از اصلاح شعرش با توجه به نگاه و نیاز مخاطب خسته نشود.

شاعر کتاب « یک شعر بی طاقت » تصریح کرد: شعر خردسال، کودک و نوجوان آنقدر سادگی و صمیمیت دارد که حتی بزرگ‌ترها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این زیبایی ادبیات کودک و نوجوان است.

  شعبان نژاد در ادامه گفت: برای شاعر شدن باید ذوق و استعداد شاعری را داشته باشیم و بزرگترها نقش موثری در شناسایی و کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان دارند، زمینه مطالعه بیشتر را باید برای فرزندانمان فراهم کنیم.

این شاعر طبیعت گرا در بخشی دیگر از سخنانش تصریح کرد:  من دوست دارم روح کودکان و نوجوانان لطیف باشد، طبیعت روح انسان را لطیف می‌کند، حتی در شهرهای پر سر و صدا و پر دود می‌توان صدای پرندگان را شنید، تنها باید از همان سال‌های نخست زندگی به کودکان بیاموزیم ، طبیعت سراسر زیبایی است، خوب ببینیم و برای حفظ محیط زیست  تلاش کنیم.

شعبان نژاد در پنجره اول شنونده نظرات اعضای کانون خراسان جنوبی در ارتباط با کتاب « یک شعر بی طاقت» بود و در پنجره دوم اعضا شنونده نظرات و پیشنهادات این شاعر محبوب کودکان و نوجوانان در ارتباط با اشعار و آثارشان بودند.

طاهره حمیدی مدیر کل کانون خراسان جنوبی نیز در ابتدای این برنامه ضمن خوشامدگویی به افسانه شعبان نژاد شاعر دوست‌دار کودکان گفت: آن‌چه در ادبیات کودک و نوجوان بسیار مهم است، داشتن نگاه تازه با مضمون جدید است که زمینه ارتباط با کودکان را فراهم می‌کند و شعر این شاعر توان‌مند به دلیل داشتن همین ویژگی‌ها بسیار مورد توجه کودکان و نوجوانان است.

حمیدی در ادامه به معرفی کاملی از شاعر میهمان کانون خراسان جنوبی پرداخت و برگزاری ادبی دو پنجره را فرصت مناسبی برای تشویق اعضای کانون به مطالعه بیشتر و بروز استعدادهای ادبی آنان دانست.

اجرای نمایش طنز، اجرای سرود و معرفی کتاب‌های افسانه شعبان نژاد از دیگر بخش‌های ویژه برنامه نشست ادبی دوپنجره بود که صبح چهارشنبه در مرکز فرهنگی هنری شماره یک و فراگیر بیرجند برگزار شد.

دومین برنامه پیش بینی شده ویژه برنامه دو پنجره، نشست صمیمی شعبان نژاد با جمعی از مربیان ادبی و مربیان فرهنگی بود که در مرکز فرهنگی هنری شماره سه بیرجند برگزار شد و کاشت نهال سرو پایان بخش سفر این شاعر محبوب کودکان و نوجوانان به خراسان جنوبی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =