کد خبر: 275221
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶
اجرای آیین باران خواهی در چهار محال و بختیاری

اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بن در اجرای آیین دعای باران عروسک بومی این منطقه را احیا کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان: فرزاد رحیمی با تاکید بر احیای فرهنگ غنی بومی محلی در میان کودکان و نوجوانان از برگزاری آیین دعای باران  و احیای عرو سکی بومی چمچه گلین در مرکز فرهنگی هنری بن خبر داد.

وی با اشاره به اینکه عروسک چمچه گلین عروسکی بوده است که برای طلب باران در منطقه بن از آن استفاده می شده است اجرای آیین باران خواهی و طلب باران در مراکز کانون را از برنامه های مرتبط با بخش آداب و رسوم در کانونهای استان دانست و افزود: احیای آیین ها، بازیها، اسباب بازیها و سرگرمی های گذشتگان در میان نسل حاضر از جمله فعالیتهای هدفمند کانون در راستای آگاهی و شناخت فرهنگ بومی استان است.

فرزاد رحیمی انجام کار گروهی و اتحاد رویه در میان اعضا، آشنایی با آیین محلی، آشنایی با اشعار و متون در فرهنگ طبیعت و مردمان گذشته، اهمیت بارش باران و استفاده بهینه از منابع طبیعی و... را از اهداف اجرای این برنامه عنوان کرد.

در این آیین اعضای مرکز به همراه عروسک باران خواه به خانه های همسایگان رفتند و مواد لازم جهت پخت این آش را جمع آوری کردند و قرار است ادامه این آیین با حضور مادربزرگها، خانواده ها و اعضا در کانون با پخت آش دعای باران برگزار شود.

گفتنی است عروسک چمچه گلین یا ملاقه ای از یک ملاقه ی چوبی و پارچه ساخته شده است و از سالین دور به عنوان عروسک باران مورد استفاده قرار می گرفته به طوری که همسایه ها به صورت گروهی ملاقه ای را به شکل یک عروسک تزیین می کردند و و با خوانش شعر به زبان محلی از خانه های مختلف موارد لازم برای پخت آش را جمع آوری می کردند و بعد از پخت آش مقداری از آن را از ناودانی بر زمین می ریختند و طلب باران می کردند.چمچه گلین به نوعی در فرهنگ مردمان بن نمادی از برآورده شدن آرزوها و آمال افراد بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =