فعالیت قصه گویی در کانون قدمتی دیرینه دارد

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قصه گویی را یکی از بهترین ابزارهای انتقال فرهنگ ایرانی،اسلامی به نسل جدید دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون در نشست خبری حوزه­ی سه کشوری بیستمین جشنواره بین المللی قصه گویی با اشاره به برگزاری 19 دوره جشنواره قصه گویی در کانون گفت: با توجه به این که مبنای قصه گویی در کانون، کتاب و کتاب خوانی است این فعالیت قدمتی دیرینه در کانون پرورش فکری دارد.

وی اظهار کرد: قصه گویی یکی از فعالیت هایی است که در تمامی مراکز کانون در سطح کشور برگزار می شود و این فعالیت توانسته به عنوان یکی از بهترین ابزارهای تربیتی با وجود ظهور ابزارهای جدید فرهنگی، کماکان جایگاه خود را در فرهنگ ملی ما حفظ کند.

رضا قمرزاده، ترویج فرهنگ قصه‌گویی را مهم‌ترین هدف برگزاری این رویداد فرهنگی برشمرد و گفت: قصه گویی در تربیت نسل آینده نقش مهمی دارد و می تواند بسیاری از مفاهیم تربیتی را در روح و ذهن کودک و نوجوان ماندگار سازد.

معاون فرهنگی کانون، حضور نوجوانان به صورت رسمی را یکی از وجوه تمایز میان جشنواره امسال با سال های گذشته عنوان کرد و افزود: در مجموع ۶ هزار و ۷۳۷ قصه‌گو از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند که از این میان ۳ هزار و ۱۷3 قصه گو از نوجوانان می باشند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از وجوه تمایز بیستمین جشنواره قصه گویی با دوره­های قبلی اضافه شدن بخش پدربزرگ و مادربزرگ در جشنواره است که البته سال گذشته به صورت آزمایشی برگزار شد و امسال نیز ۴۷۳ نفر در این بخش شرکت کردند.

قمرزاده گفت: ۳ هزار و ۹۰ نفر از شرکت کنندگان را نیز مربیان مراکز کانون پرورش فکری سراسر کشور تشکیل می‌دهند که با حضور آن ها بیش از 700 جشن قصه گویی در شهرستان ها برپا شد و در حدود 80 هزار کودک و نوجوان شنونده­ی قصه های مربیان کانون بودند.

معاون فرهنگی کانون گفت: بیستمین جشنواره بین المللی قصه گویی در سه بخش آزاد با موضوعات آموزشی و تربیتی، بخش رضوی و بخش قصه‌های کهن با داستان‌های شاهنامه و فولکلور برگزار می گردد.

در ادامه این نشست مهدی قربانی مدیر کل کانون استان اصفهان نیز با تشریح روند برگزاری جشنواره منطقه ای قصه گویی در اصفهان گفت: 39 قصه گو از 20 الی 22 آذرماه از استان های بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان در این جشنواره شرکت می کنند.

وی افزود: برپایی نشست های  تخصصی با عنوان" رمز گشایی قصه های کهن" و " بیان خواسته ها و بایسته های کودک ونوجوان،مبتنی بر آیات و قصص قرآن" از دیگر برنامه های این جشنواره می باشد که با حضور اساتید کشوری برگزار می شود.

مدیر کل کانون ادامه داد: محمد سیمزاری، رضا فیاضی و سید علی کاشفی خوانساری داوران این جشنواره هستند که پس از داوری، قصه گویان برتر این حوزه به همراه قصه گویان برگزیده سایر حوزه ها از یکم تا پنجم بهمن ماه در تهران مرحله نهایی بیستمین جشنواره بین المللی قصه گویی را برگزار می کنند.

قربانی با اشاره به استقبال خوب از جشنواره استانی قصه گویی که روزهای 25 و 26 شهریورماه در مجتمع کانون استان برگزار شد گفت: مرحله سه کشوری جشنواره قصه گویی در دو نوبت صبح و بعدازظهر در خیابان پروین،خیابان معراج،خیابان فجر 3،مرکز آموزشی- رفاهی فرهنگیان شماره 3 برگزار می شود.

وی در پایان گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره با حضور مسوولین استانی روز چهارشنبه 22 آذرماه ساعت 15 برگزار می شود و از برگزیدگان تجلیل به عمل خواهد آمد.








 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =