برگزاری جشن پاسداشت یلدا در مراکز تهران

اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری شماره 5 ,10, 23, 24, 27, 35 و سولقان کانون استان تهران با برگزاری ویژه‌برنامه‌های شاد و مفرح به اجرای آیین‌ها و سنت‌های یلدایی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، با فرارسیدن یلدا به‌عنوان یکی از سنت قدیمی که از زمان‌های گذشته تا به امروز در میان ایرانیان مرسوم بوده است، اعضا و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان، با برگزاری ویژه‌برنامه‌های شاد و مفرح به ستایش نعمت‌های خداوند پرداختند.

مرکز فراگیر شماره 24

جشن " قصه های یلدا" با حضور 80 نفر از اعضای کودک و نوجوان  و برخی از والدین شورای فرهنگی در کتابخانه فراگیر 24 کانون استان تهران بر پا شد.

در این جشن مربیان به معرفی قصه گویی به عنوان یکی از آئین های فراموش شدۀ یلدا در میان خانواده ها پرداختند و این فعالیت را در فواصل برنامه ها، با اجرای قصه گوهای کودک و نوجوان و مربیان برگزار کرده و قصه گویان با نقل داستان های شیرین پارسی، حاضران را میهمان سرزمین های خیال انگیز قصه ها کردند.

اجرای نمایشی تاریخچه یلدا، تفال بر حافظ، اجرای مسابقه مشاعره و چیستان و پذیرایی از دیگر برنامه های این جشن پر قصه و حکایت بود.

مرکز فرهنگی هنری شماره 23

فرارسیدن شب یلدا بهانه‌ای شد برای دورهمی دوستانه و پر حکایت اعضا، والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در مرکز 23 کانون استان تهران.

در این ویژه‌برنامه، بیش از 120 عضو کودک و نوجوان حضور داشتند که همراه دیگر میهمانان، فلسفه شب یلدا و آداب‌ورسوم شب چله را از زبان پدربزرگ‌ها شنیدند و پای قصه مادربزرگ‌ها نشستند.

در این مراسم، مسابقه، سرود، تفأل بر حافظ و نمایش خلاق توسط اعضای فعال کتابخانه به اجرا در آمد و در پایان میهمانان با خوراکی‌های یلدایی پذیرایی شدند و با گرفتن عکس‌های یادگاری این دورهمی شاد و لذت‌بخش را در خاطرشان ماندگار کردند.

مرکز فرهنگی هنری سولقان

اعضای ارشد و نوجوان مرکز سولقان این بار سکان اجرای برنامه‌ها را به دست گرفتند و40 عضو کودک و نوجوان و مربیان مرکز را میهمان یک جشن شاد و دوستانه کردند.

نمایش عروسکی « کوتوله‌ای که فریاد می‌زد» ، اجرای موسیقی با نوای زیبای سازدهنی توسط "بردیا طاهری" عضو کودک مرکز و اجرای نمایش خلاق ننه سرما و قصه‌گویی « میهمان‌های ناخوانده » توسط مارال عطوفی عضو نوجوان فضای شاد و دل‌نشینی در مرکز ایجاد کرد.

مسابقه پانتومیم و ضرب‌المثل‌ها، تفأل بر حافظ  با همراهی نوای دف که با هنرمندی "محدثه هنرمند" عضو ارشد اجرا شد از دیگر برنامه‌های اجراشده در این جشن بود.

به گفته اکرم سادات رضوی مربی مسئول مرکز، اعضای نوجوان دختر مرکز سولقان در روزی دیگر میزبان تعدادی از دانش آموزان مدرسه شهید احمد مرادی بودند و آئین یلدا را با اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های شاد و خلاق معرفی کردند. 

مرکز فرهنگی هنری شماره 35

بلندترین شب پاییز در این کتابخانه کانون با برگزاری آیین ویژه‌ای با حضور بیش از 50 عضو کودک و نوجوان برگزار شد.

در بخشی از این مراسم که عصر روز سی‌ام آذر برپا شد، مادران با قصه‌های دل‌نشینشان در مسابقه قصه‌گویی شرکت کرده که با رأی اعضای حاضر در جشن، "محبوبه شرفی " با قصه « تکم و چوپان» برگزیده شد.

از دیگر بخش‌های این جشن، اجرای موسیقی سنتی با نوای سنتور "محدثه حبیبی" عضو نوجوان مرکز، مسابقه شعرخوانی و مشاعره دختران نوجوان و تفأل به دیوان لسان‌الغیب حافظ شیرازی توسط لیلا ملت‌دوست مربی مسئول کتابخانه بود.

همچنین این کتابخانه کانون استان با همکاری موسسۀ نهال و روزنامه همشهری محله، برنامه‌ای شاد و مفرح را برای بچه‌های کار تحت پوشش موسسه نهال برگزار کرد. 

مرکز فرهنگی هنری شماره 5

در این مرکز فرهنگی و هنری نیز، اعضا و مربیان با برگزاری ویژه‌برنامه‌ای به استقبال فصل زمستان رفتند.

در این آیین که با حضور بیش از 50 عضو و تعدادی از والدین برگزار شد، ابتدا مربی مسئول مرکز فلسفه و آیین این شب بلند زمستانی را بیان کرد سپس امیرحسین افکاری مربی هنری این کتابخانه با قصه " برادر کوچک و برادر بزرگ"  مهمانان را به شهر قصه‌ها برد .

برگزاری مسابقه مشاعره بین اعضای نوجوان دختر و پسر که با برد اعضای دختر به پایان رسید، تفأل بر حافظ  پخش پویانمایی‌های تولیدی کانون، تقدیر از اعضای کتاب‌خوان و فعالان مرکز و همچنین پذیرایی و گرفتن عکس‌های دسته‌جمعی از برنامه‌های اجراشده در این آیین بود.

مرکز فرهنگی هنری شماره 27

مراسم بزرگداشت شب یلدا در این کتابخانه کانون استان در جمع 50 نفر از اعضای کودک و نوجوان و همراهی تعدادی از والدین برگزار شد.

معرفی آداب‌ورسوم شب بلند یلدا  توسط مربی مسئول مرکز، اجرای قصه‌گویی داستان " گوش‌های اسکندر" توسط  مهری روحی رحیم و تفأل به  دیوان حافظ  با اجرای سارا مستغنی مربیان فرهنگی این کتابخانه از برنامه‌های اجراشده در این مراسم بود.

همچنین علی و سبحان رحمانی اعضا فعال کتابخانه به اجرای موسیقی با سازهای سنتی در فواصل برنامه پرداختند.

برگزاری مسابقات شاد و پرهیجان و خوردن خوراکی‌های یلدایی که با مشارکت و همراهی خانواده‌ها تهیه‌شده بود و گرفتن عکس‌های یادگاری از دیگر برنامه‌های اجراشده در این جشن بود.  

مرکز فرهنگی هنری شماره ۱۰

جشن شب یلدا در این مرکز با عنوان "میلاد خورشید " و با حضور ۵۰ نفر از اعضای فعال برگزار شد.

در این مراسم مربیان به بازخوانی فلسفه شب یلدا پرداختند و حاضران را با آداب‌ورسوم این مناسبت آشنا کردند.

یکی دیگر از برنامه‌های این جشن اجرای نمایش طنز با حضور دو شخصیت "زلزله گسل زاده" و "چله زمستان تبار" با موضوع زلزله اخیر تهران و دیگر مناطق بود که  توسط اعضای ارشد به اجرا درآمد.  

همچنین حافظ خوانی، شعرخوانی گروهی، مسابقه با موضوع شب یلدا و دریافت یادبودهایی به شکل نمادهای شب یلدا از دیگر برنامه‌های جشن بود و در حاشیه این مراسم از پولاد مغانلو خدمات کتابخانه تقدیر شد.

در پایان مراسم از برگزیدگان مسابقات مختلف تقدیر به عمل آمد و کیک "میلاد خورشید " که توسط اعضای ارشد و فعال کتابخانه تزیین‌شده بود پذیرایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =