نقل نبرد مرد عنکبوتی با آرش کمانگیر

پاییزه طاهری قصه گوی برگزیده مرحله منطقه‌ای بیستمین جشنواره قصه‌گویی کانون عقیده دارد که در امر معرفی و شناخت قهرمانان و پهلوانان ملی و ادبیات اسطوره‌ای کم‌توجهی صورت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مربی مسئول کتابخانه شماره ۲۷ تهران، دومین قصه‌گویی بود که در اولین ساعات افتتاحیه بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با قصه «آرش و مردعنکبوتی»  به روی صحنه رفت.

وی در رابطه با نگارش این داستان گفت: چند سال پیش من به همراه یکی از همکارانم در پی شرکت در یک جشنواره، درگیر مبحثی در رابطه با الگوپذیری کودکان و نوجوانان از قهرمانان و پهلوانان شدیم که منجر به شکل‌گیری چنین داستانی شد. نگارش این داستان توسط همکارم صورت گرفت و من در این چند سال، بارها و بارها آن را در کتابخانه و مدارس قصه‌گویی کردم و در پی این فرایند، تغییرات زیادی در قصه ایجاد شد تا به شکلی که امروز شنیدید درآمد.  

وی شناخت  کودکان و نوجوانان را از پهلوانان و شخصیت‌های ملی- میهنی ناکافی دانست و افزود: من فکر می‌کنم متأسفانه دانسته‌هایمان نسبت به داشته‌هایمان ناکافی است و آن مقداری هم که بچه‌ها می‌دانند از مطالب محدودی است که در کتب درسی به‌صورت جسته‌گریخته و مختصر به آن پرداخته‌شده است.

طاهری ادامه داد؛ مربیان کانون با استفاده از مهارت‌های مختلف همچون قصه‌گویی تلاش می‌کند در معرفی فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی به کودکان و نوجوانان گام‌هایی بردارند اما نیاز هست جامعه با ما همراه شود و اگر مسئولان، هنرمندان، نویسندگان، تولیدکنندگان و ...از قدم‌های کوچک ما حمایت کنند، همه باهم می توانیم قدم‌های مؤثرتری برای اشاعه فرهنگ کشورمان برداریم.

طاهری با اشاره به کم‌توجهی برنامه‌سازان و همچنین متولیان امر آموزش و اشاعه فرهنگ ایرانی به نسل حاضر، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تلویزیون به‌عنوان رسانه‌ای که اکثریت جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوانان، همه‌روزه از آن استفاده می‌کنند، در تولید برنامه‌هایی با محوریت الگوسازی و قهرمان‌پروری برای کودکان و نوجوانان کم‌توجهی داشته است. به‌نحوی‌که امروزه اگر از یک کودک یا نوجوان بخواهید اسم قهرمانانی که می‌شناسد را نام ببرد، او بی‌شک « بتمن و مرد عنکبوتی» را به‌جای  رستم و آرش، در لیست معرفی شخصیت‌های موردعلاقه‌اش قرار می‌دهد.

این مربی مسئول باسابقه یادآور شد؛ من بابیان این قصه نمی‌خواستم به بچه‌ها بگویم که فیلم‌های مرد عنکبوتی یا ... را نگاه نکنند، بلکه معتقدم آن‌ها باید نسبت به داشته‌های سرزمینشان آگاهی کافی داشته باشند تا در انتخاب الگو به‌درستی گام بردارند.

پاییزه طاهری به مدت ۲۰ سال مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران است و تاکنون در جشنواره‌های استانی، ملی و بین‌المللی قصه‌گویی شرکت داشته و موفقیت‌هایی نیز به دست آورده است.

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از روز ۲ بهمن ۱۳۹۶ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در خیابان حجاب تهران آغازشده و تا ۵ بهمن ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =