انقلاب اتفاق بزرگی است و باید از تمام ظرفیت ها برای شناساندن ارزش های آن استفاده کرد

محمود مروج، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز و رییس کمیته کودک ونوجوان ستاد دهه فجر استان البرز در نشست اعضا کمیته بر لزوم استفاده از ظرفیت ها ی موجود برای معرفی ارزش ها ی انقلاب تاکید کرد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز، پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و خوشامد گویی مسوول جلسه ، نشست کمیته کودک ونوجوان دهه فجر با دو دستور جلسه یکی بررسی وضعیت کودکان ونوجوانان و آسیب های این حوزه از نظر نمایندگان سازمان ها و دیگری  اعلام پیش بینی برنامه های دهه فجر برگزار شد .

محمود مروج، با اشاره به فعالیت های شاخص کانون در دو حوزه ی فضای مجازی و معرفی آسیب های آن به مربیان، شناخت این آسیب ها را لازم و ضروری و نتایج آن را مثبت ارزیابی کرد .

هم چنین این مقام مسوول جشنواره ی قصه گویی را به عنوان یک ظرفیت جهت آشنایی خانواده ها با تاثیرات شگرف و تربیتی قصه عنوان کرد و همکاری با مراکز مردم نهاد و برگزاری دوره های آموزش قصه گویی برای مادران در مناطق محروم را از ظرفیت های خوب کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان، عنوان کرد.

آسیه فرزادی ، کارشناس مسوول امور کودکان و نوجوانان بهزیستی استان در سخنانی به شکاف موجود بین خانواده ها ، کودکان وفضاهای آموزشی به عنوان یک آسیب بزرگ اشاره کرد و چاره اندیشی در این خصوص را ضروری دانست،  وی هم چنین مطالبی را در خصوص نیاز به باز نگری و به روز شدن محتوای فعالیت های کودکان ونوجوانان بیان کرد .

نماینده اداره کل بهزیستی هم چنین به برگزاری دوره های آموزشی ویژه ی آسیب های فضای مجازی برای خانواده ها نیز اشاره کرده و تاثیرات آن را مثبت خواند.

عباس زمانیان ، رییس اداره ی فرهنگی اداره کل آوزش و پرورش استان با اشاره به حدیث امام علی ((ع)) و تربیت بچه ها برای زمان خودشان گفت : ما باید از الگوهای دینی و مذهبی خود بهره برده و بچه ها را منطبق با فرهنگ اسلامی خود تربیت کنیم وباید از این مفاهیم برای پرورش بچه ها به نحو احسن بهره ببریم و قبل از آن نیاز داریم که خودماتحلیل و شناخت درستی نسبت به احادیث داشته باشیم تا دچار خطا و اشتباه نشویم .

محمد باقر اعلمی، معاون صدای استان البرز که به عنوان نماینده ی صدا و سیما در این جلسه حضور داشت، با اشاره به کارکرد صدا و سیما در حوزه ی اطلاع رسانی، کودک، نوجوان و خانواده را سه گروهی دانست که نیاز به برنامه ریزی های مفید و تخصصی دنباله دار دارند و افزود :

برنامه ریزی ما برای این گروه ها باید به صورت سالانه باشد .

اعلمی ادامه داد:ما آماده هستیم تا از ظرفیت های صدا و سیما برای بهره گیری از برنامه های سالانه ی آموزشی در حوزه ی کارشناسی و تخصصی بهره بگیریم .

مهتاب امیری، مدیر کانون فرهنگی تربیتی فاطمه الزهرا (س) نیز در سخنانی به برگزاری کارگا های ((کودک و والدین ))و ((معرفی توانمندی های موجود )) به عنوان دو ظرفیت جهت پوشش خلاء موجود بین خانواده ها و مراکز فرهنگی اشاره کرد و افزود :

ما همواره مشارکت خانواده ها را در اجرای برنامه ها داریم و به معرفی افراد توانمند تربیت شده در کانون فرهنگی خود می پردازیم و خوشبختانه شاهد تاثیرات مثبت این امر بوده ایم.

طاهره گرمسیری ، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری البرز نیز به وجود نقاط ضعف بررسی شده در کتاب های درسی دانش آموزان اشاره و ضرورت بازنگری در برخی مطالب را عنوان کرد .

مجتبی یعقوبی، مسوول حراست کانون البرز نیز در سخنانی استفاده از تجربیات مناسب نظیر معرفی توانمندی ها را بسیار به جا خوانده و خواستار برنامه ریزی با محوریت معرفی آسیب های اجتماعی و راه کارهای آن به خانواده ها شد که شاید بتوان با این امر شکاف بین خانواده ها و بین خانواده ها و مراکز فرهنگی، تربیتی را تا حدودی رفع کرد .

وی با اشاره به نمونه های برنامه ریزی غرب برای از بین بردن بنیان خانواده و تمرکز غربی ها بر روی مادر خانواده به ضرورت معرفی هر چه بیشتر نقش این عنصر در خانواده ها اشاره کرد .

محمود مروج، رییس کمیته کودک ونوجوان ستاد دهه فجر استان البرز در بخش دوم از تمامی اعضا خواست که برنامه های پیش بینی شده خود را عنوان کنند و افزود :

توقع داریم که برنامه ها با رویکرد ارزش محور و در بستر معرفی ارزش های انقلاب به نسل جدید باشد ، ارزش هایی که می تواند تا حد زیادی به برطرف شدن آسیب ها و معضلات اجتماعی کمک کند

از جمله عدالت ، آزادی خواهی ، نیکی به پدر و مادر، علاقه مند کردن کودکان ونوجوانان به مطالعه، تقویت حس میهن دوستی و ...

مهری فلاح ، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز در سخنانی ضمن اشاره به رویکرد مرکز محور و عضو محور مربیان کانون در برنامه ریزی ها گفت :

برنامه ها در کانون معمولا به شکل یک فعالیت دنباله دار تعریف می شوند و ما نگاه مقطعی و موقت به برنامه ها نداریم ، لذا برنامه ها با حضور و مشارکت اعضا و بر مبنای توانمندی ها و امکانات هر مرکز به شکل مجزا و برمبنای نیاز سنجی های موجود اجرا خواهند شد .

وی با اشاره به جلسات کارشناسی برگزار شد ه در این حوزه و بررسی فعالیت های دهه فجر مراکز رویکرد های مختلف مراکز و برنامه های آن ها را عنوان کرده و افزود :

برنامه هایی ویژه  اعضا و برنامه هایی برای  دانش آموزان طرح کانون- مدرسه و بازدید کنندگان دانش آموزی خارج از طرح کانون مدرسه با عنوان میهمانی گل ها تدارک دیده شده است .

انتقال مفاهیم ارزشی و در قالب نمایش ، نمایش خلاق ، تاتر، شعر خوانی ، مسابقه و سرگرمی، برگزاری جشن های ویژه و اجرای فعالیت های سرود ، معرفی شخصیت ، کتاب و فعالیت های هنری و ادبی هم سو با این ارزش ها از مواردی بود که توسط معاون فرهنگی کانون البرز تبیین شد .

عباس زمانیان با اشاره به برگزاری برنامه ی ویژه زنگ انقلاب در تمامی مدارس استان، آگاهی بخشی به دانش آموزان و شناساندن انقلاب به آنان را از اهداف اصلی فعالیت های دهه فجر اداره کل آموزش و پرورش عنوان کرد ؛این مقام مسوول برنامه هایی مانند :

ترویج گفتمان انقلاب، دعوت از شخصیت های انقلابی و علمی در مدارس، برگزاری مسابقات علمی ، فرهنگی ، هنری و ادبی  ،برگزاری برنامه های ویژه ی اردویی ، برگزاری برنامه های مشارکتی با خانواده ها و بیان مفاهیم انقلابی به صورت غیر مستقیم در جشنواره های سفره آرایی، میوه آرایی ، خوانش دسته جمعی قرآن مجید در یک روز و حفظ سوره ی فجر توسط دانش آموزان، حضور در منازل شهدا و آشنایی دانش آموزان با نقش شهدا در انقلاب اسلامی ایران، رگزاری مسابقه ی ادبی دل نوشته ی من به شهدا، اجرای برنامه های بحث آزاد با عنوان (0من انقلابی ام )) و مسابقات وبلاگ نویسی ، پیامکی و .. را از برنامه های شاخص آموزش و پرورش استان در این ایام دانست .

اعلمی ، معاون صدای استان نیز با اشاره بهبرنامه ریزی های کلی و سالانه با رویکرد تولید و پخش برنامه هایی با محوریت انقلاب اسلامی ایران و ارزش های آن ،  از سر گیری پخش برنامه ((شاپرک )) از سیمای استان البرز و برنامه های ((کودکانه)) و ((بیست )) رادیو البرز در حوزه ی کودک ونوجوان، محتوای انقلابیاز جمله معرفی شخصیت آیت الله طالقانی،  اغلب برنامه ها ی رادیو وتلویزیون البرز در این ایام، اعلام آمدگی کرد که برنامه های شاخص و ویژه ی دستگاه ها با موضوع انقلاب اعلام و در قالب برنامه های متنوع با کمک برنامه سازان به اطلاع عموم هم استانی ها برسند.

صمد علی نیا، کارشناس آموزش کمیته امداد امام خمینی (ره ) با اشاره به نقش هدایت گر این سازمان در حوزه ی جمعیت تحت پوشش ، ازاجرای برنامه ها و جشنواره های مختلف نظیر سرود های انقلابی، مسابقات تواشیح، کتابخوانی ، مقاله نویسی و نقاشی و برگزاری کارگاه های آموزشی متناسب برای خانواده ها از جمله ((یبک زندگی اسلامی )) به عنوان اهم فعالیت های این نهاد اشاره کرد .

مهتاب امیری ، مدیر کانون فاطمه الزهرا بخشی از برنامه های 123 گانه ی ناحیه ی 3 آموزش و پرورش استان از جمله برگزاری نمایشگاه ها و مسابقات مختلف فرهنگی ، ورزشی ، جشنواره ی بازی های محلی با محوریت ((ایران کوچک)) به برنامه های خاص کانون فرهنگی – تربیتی فاطمه الزهرا اشاره کرده و برگزاری مسابقه خاطره نویسی از نوجوانان آان روزها و گرد آوری خاطرات شفاهی و بازنویسی آن توسط نوجوانان ، اجرای مسابقه ی سرود ملی ، حضور کتابخانه ی سیار در مدارس ناحیه ی 3 و امانت و فروش کتاب به اعضا ، کارگاه ساخت پرچم و آشنایی دانش آموزان با پرچم مقدس ایران و ویژگی های آن ، مسابقه ی نجومی ساخت ساعت آفتابی ، برگزاری همایش گیاهان دارویی، برگزاری کارگاه تخصصی عکاسی با استفاده از نماد های انقلابی ، اجرای نمایش های ویژه ، برگزاری ویژه برنامه یک روز با کانون  و فضا سازی و برگزاری نمایشگاه در اداره کل آموزش و پرورش ناحیه ی 3 را از اهم فعالیت ها می دانست .

آسیه فرزادی ، از نواخته شدن زنگ انقلاب در مهد های کودک ، روستا مهدها و ... با حضور مسولین اداره کل بهزیستی ، برگزاری مسابقات نقاشی ، کاردستی ، کتاب های دست ساز و ... در مهد های کودک ، اجرای طرح ((نیک )) یا نماز یاوران کوچک برای دومین سال متوالی با همکاری ستاد اقامه نماز ویژه آموزش 240 مربی ومسوول مهدهای کودک استان و برگزاری جشنواره غذای سالم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی به عنوان اهم فعالیت های بهزیتس در ایام الله اشاره کرد .

محمود مروج ، رییس کمیته کودک ونوجوان ضمن تشکر از برنامه ریزی های صورت گرفته بر لزوم همکاری تمام دستگاه ها تاکید کرد و گفت : ما باید به دور از شعار زدگی و صادقانه در حوزه های اجتماعی مرتبط با کودکان ونوجوانان آسیب شناسی کنیم و بدانیم که ارزش های انقلاب اسلامی ایران از جمله حق طلبی و تربیت اسلامی ارزش های بین المللی و جهانی است و ارزش هایی است که فطرت و ذات انسان به طور غریزی و طبیعی به دنبال آن است و این موارد است که ما را در دنیا به یک قدرت برتر تبدیل کرده ، بنابراین ما هم از خدا مدد طلبیم که این فرصت برایمان مهیا شود به اندازه توان از امکانات بهره برده و با تمام ظرفیت های موجود در معرفی این ارزش ها و کاهش آسیب های اجتماعی بکوشیم و ارزش های واقعی انقلاب را درک کرده و عظمت آن را با برنامه ریز های دقیق به نسل های آینده انتقال دهیم .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =