بخش فراگیر جشنواره نیاز به حمایت دارد

طاهره بشیر قصه گوی بخش فراگیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی عقیده دارد تعداد قصه‌گویان بخش فراگیر انگشت‌شمار است و آموزش تنها راه کمک به مربیان علاقه‌مند به قصه‌گویی برای کودکان با نیازهای ویژه است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، طاهره بشیر مربی فرهنگی مرکز فراگیر شماره ۲۱ کانون تهران، اولین قصه گوی بخش فراگیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بود که قصه « سه تخمه هندوانه» را به زبان اشاره قصه‌گویی کرد.

بشیر مدت ۱۶ سال از خدمت خود را در کتابخانه‌های فراگیر کانون تهران مربی فرهنگی بوده و تاکنون در جشنواره‌های متعدد قصه‌گویی، برای مخاطبان با نیازهای ویژه قصه گفته است. او در رابطه با حضور همیشگی‌اش در بخش فراگیر جشنواره قصه‌گویی گفت؛ من هرساله برای شرکت در جشنواره قصه‌گویی، داستانی را با زبان اشاره قصه‌گویی می‌کنم زیرا معتقدم در این بخش با کمبود قصه‌گو مواجه هستیم و همین مقدار اندک را باید مراقبت کرد و پایدار نگاه داشت.

وی افزود؛ البته قصه‌گویی به زبان اشاره به دلیل فرم بصری – حرکتی آن، نه‌تنها برای کودکان ناشنوا بلکه برای دیگر مخاطبان هم با جذابیت همراه است. به تجربه‌دیده‌ام که کشف علائم و حرکات دست و مطابقت دادن آن با کلماتی که از زبان قصه‌گو می‌شنوند، برای بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها جالب است و من همیشه در پایان قصه‌گویی‌ام، چند حرکت زبان اشارۀ ساده مانند سلام و احوال‌پرسی را نیز آموزش می‌دهم.

بشیر در رابطه با انتخاب قصه برای اجرا به زبان اشاره خاطرنشان کرد؛ ضمن تجربه در این حوزه دریافتم که باید قصه‌هایی انتخاب کنم که قابلیت نمایشی داشته باشد و در انتقال صحنه‌های داستان به مدد واژه‌ها، تصاویر ذهنی به‌راحتی در ذهن این دسته از مخاطبان شکل بگیرد و تا حدودی همراه با رگه‌هایی از طنز باشد. زیرا بچه‌های ناشنوا با قصه‌های شاد و طنزگونه ارتباط خیلی خوبی برقرار می‌کنند.

این مربی قصه‌گو معتقد است آموزش استاندارد زبان اشاره برای همه مربیان کانون لازم است و در این رابطه افزود؛ اگر دقت کرده باشید، هرکدام از ما در مواجه با کودکان ناشنوا به زبان اشارۀ معیار و استاندارد با او حرف نمی‌زنیم و به‌طور خلاقانه حرکاتی به شکل اشاره ابداع کرده و سعی در برقراری ارتباط می‌کنیم که این امر آن‌ها را ناراحت می‌کند. اما وقتی متوجه می‌شوند که مربی‌شان به زبان آن‌ها مسلط است، به‌خوبی با او ارتباط گرفته و نزدیک می‌شوند. ضمن اینکه کانون در تلاش است تعداد مراکز فراگیر خود را افزایش دهد و این تصمیم بسیار ارزشمند است.

بشیر آموزش‌های مستمر زبان اشاره و روانشناسی ارتباط با این طیف از مخاطبان را در استقبال بیشتر مربیان کانون برای  قصه‌گویی برای کودکان با نیازهای ویژه مهم و اثرگذار دانست.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزش دیجیتال و آموزش‌های از راه دور به مربیان علاقه‌مند در حوزه فراگیر از پیشنهادهای این مربی فرهنگی کانون تهران بود.

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از روز ۲ بهمن ۱۳۹۶ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در خیابان حجاب تهران آغازشده و تا ۵ بهمن ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =