جشنواره قصه‌گویی جایی برای تبادل تجربه‌ها

قصه‌گوی بوشهری در بخش بین‌الملل بیستمین جشنواره‌ی قصه‌گویی معتقد است جشنواره‌ها جایی برای تبادل تجربه‌ها هستند و خانواده‌ی کانون به واسطه‌ی حضور در این برنامه‌ها همه با هم آشنا هستند و تجربه‌هایشان را به یکدیگر منتقل می‌کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، قمر غلامیان، مربی مسوول کانون بندر دیلم از استان بوشهر در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره‌ی قصه‌گویی با اجرای قصه‌ی «بز چاق» حضور داشت.

این مربی در حاشیه‌ی جشنواره‌ی قصه‌گویی با اشاره به این‌که از سال 76 وارد کانون شده و 20 سال مربی و قصه‌گو است گفت: همان سال و هم‌زمان با نخستین دوره‌ی جشنواره‌ی قصه‌گویی در بخش کشوری برگزیده و سال‌های بعد به عنوان مربی نمونه انتخاب شدم.

او ادامه داد: پس از آن در جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای و بین‌المللی قصه‌گویی حضور داشتم و آخرین حضور من در این جشنواره مربوط به سال 93 در جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کرمانشاه است.

غلامیان با تاکید بر این‌که قصه‌گویی بعد از کتاب، اصلی‌ترین فعالیت کانون است توضیح داد: قصه‌ها همگی پیام‌هایی غیرمستقیم هستند. زمانی‌که مخاطب را می‌بینیم و لذتی که از شنیدن قصه می‌برد را حس می‌کنیم به عنوان قصه‌گو انگیزه‌ای برای پیدا کردن قصه‌های بهتر به دست می‌آوریم.  

او افزود: حتی وقتی من به عنوان یک قصه‌گو مادر شدم بهتر درک کردم که قصه چه تاثیری می‌تواند بر بچه‌ها داشته باشد. آن‌ها هر روز و هر شب درخواست شنیدن قصه‌ دارند و وقتی برای‌شان قصه می‌گویم لذت شنیدن را در نگاه‌شان می بینم.

این مربی در گروه‌های مجازی که عضو است نیز هر شب قصه‌ای مکتوب یا صوتی را برای دیگر مادران یا مربیان به اشتراک می‌گذارد.

غلامیان می‌گوید: قصه‌گویی بدون ابزار را بیشتر دوست دارم. ترجیح می‌دهم با حالت چهره و حرکات دست و بدنم قصه را اجرا کنم؛ چراکه به‌نظرم وقتی از ابزار خاصی در اجرای قصه استفاده می‌کنیم ذهن کودک مهار می‌شود و به او اجازه نمی‌دهیم بیشتر فکر و تخیل کند.

او درباره‌ی حضور در جشنواره و تاثیر آن بر کارشان افزود: جشنواره‌ها مکانی برای تبادل تجربه هستند. در هر جشنواره‌ای قصه‌های جدیدی یاد می‌گیرم و بچه‌های من منتظر هستند تا بازگردم و این قصه‌ها را برای آن‌ها بازگو کنم.

این قصه‌گو ادامه داد: از طرف دیگر به‌واسطه‌ی جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلف کانون، خانواده‌ی کانون و مربیان همه همدیگر را می‌شناسند. همین برنامه‌ها سبب می‌شود تجربه‌ها منتقل و در نهایت باعث افزایش آن می‌شود.

بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی با حضور 44 قصه‌گوی ایرانی و هشت قصه‌گوی خارجی در دو بخش ملی و بین‌الملل از دوم تا پنجم بهمن 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =