کد خبر: 276836
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰
چهارمین انجمن ادبی مهتاب در قوچان

چهارمین انجمن ادبی مهتاب در روز چهارشنبه ۴ بهمن‌ماه با حضور ۱۸ عضور نوجوان کارگاه‌های شعر و داستان در مرکز فرهنگی هنری قوچان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، علی‌اکبر مروجان، شاعر و پژوهشگر میهمان این انجمن بود و درباره شعر و زبان شعر از سبک خراسانی تا دوره‌ی معاصر مطالبی را بیان کرد.

الهام فلاح یساولی مربی ادبی و دبیر انجمن ادبی مهتاب شهرستان قوچان درباره زبان و کاربرد آن در شعر برای اعضای نوجوان توضیحاتی داد و گفت: نوجوانان از طریق مطالعه شعر و داستان، گفت‌وگو، تماشای فیلم و ... می‌توانند زبان خویش را غنی کرده و متناسب با آن نوشته‌هایشان کامل‌تر و پخته‌تر خواهد شد. همچنین وی به گرایش برخی از اعضای کارگاه شعر به زبان کهن اشاره کرد و دلایلی را برای این گرایش برشمرد.

مروجان شاعر و پژوهشگر میهمان نیز در خصوص سبک خراسانی گفت: اشعار سبک خراسانی از حیث نوع بیشتر قصیده است و از لحاظ لفظ ساده، روان و عاری از ترکیبات دشوار است که لغات عربی به ندرت در آن به چشم می‌خورد.

او همچنین به وجود  آرایه‌هایی چون تشبیه و استعاره و ایهام در سبک خراسانی اشاره کرد و در ادامه گفت: از ویژگی‌های مهم این سبک صداقت و صراحت لهجه، تعبیرات و تشبیهات ساده و ملموس و محسوس است. به عبارت دیگر در سبک خراسانی اصل بر ساده‌گویی است و هر کلمه درست برای همان معنی وضع می‌شود که شاعر اراده کرده و همه از آن یک معنی دریافت می‌کنند.

خوانش و نقد آثار ۸ عضو از اعضای کارگاه شعر و تقدیر از احمد رشید ـ به سبب برگزیده شدن داستان کوتاهش در ماهنامه داستان همشهری ـ  از دیگر بخش‌های برنامه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =