برگزاری چهارمین جلسه شورای فرهنگی کانون تهران

در این جلسه مدیرکل کانون استان تهران در جمع نیروهای ستادی در رابطه با عوامل بروز شایعه و اثرات نامطلوب آن در جامعه سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، محمود سلیمانی در چهارمین جلسه شورای فرهنگی، که در آخرین روزهای مرداد ماه 1397 برگزار شد، در جمع نیروهای ستادی کانون استان به بررسی زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی شایعه و عوامل بروز آن در جامعه پرداخت و دراین‌باره گفت؛ شایعه یک پدیده روانی- اجتماعی است که زمینه و خاستگاه آن تمایل برای رفع ابهام و فقدان اطلاعات کافی در جامعه است.

وی کارکرد شایعه‌پراکنی در جوامعی که فرایند اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها به‌درستی صورت نمی‌گیرد را بیش از دیگر جوامع  دانست و افزود؛ زمینه برای رواج شایعه زمانی مهیّا می‌شود که صاحبان خبر به هر دلیلی اطلاعات کافی و دقیق را در اختیار جامعه قرار ندهند.

سلیمانی شایعه‌پراکنی را عملی ناشایست و غیراخلاقی معرفی کرد که هم عملی غیراخلاقی است و هم موجب بروز یأس و ناامیدی در بین افراد و ایجاد تفرقه در جامعه می‌شود.

مدیرکل کانون استان، بابیان اینکه شایعه بااخلاق گرایی منافات دارد اظهار کرد؛ هر چه میزان شایعات در جامعه بیشتر شود به همان اندازه اخلاق‌گرایی کاهش می‌یابد، زیرا رابطه اخلاق و شایعه یک رابطه معکوس است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود؛ شایعات مختلف درباره رجال سیاسی جامعه و وابستگان آن‌ها موجب می‌شود که شهروندان انگیزه « زیست اخلاقی» بر طبق قانون را از دست بدهند، زیرا شایعاتی که درباره قانون‌گریزی مقامات شیوع می‌یابد، باعث کاهش مشروعیت قانون و کم‌توجهی به اهمیت و رعایت قانون در جامعه می‌شود.

این مقام مسئول در جمع‌بندی سخنان خود بهترین راه مقابله با شایعه را از بین بردن کارکرد آن عنوان کرد و یادآور شد؛ از بین رفتن کارکرد شایعه زمانی به وقوع می‌پیوندد که ازیک‌طرف رسانه‌ها اطلاعات کافی را به جامعه منتقل کنند و از طرف دیگر اعتماد عمومی نسبت به رسانه‌ها در مردم ایجاد شود، ضمن آنکه افراد جامعه هم باید خودشان به دنبال منبع درست اطلاعات باشند و هر سخنی را به‌آسانی نپذیرند و عامل شیوع خبرهای غیرواقعی در جامعه نشوند.

در بخش دیگری از این جلسه، نوشین آغاز کارشناس مسئول واحد فرهنگی، گزارشی در رابطه با روند اجرای برنامه‌های تابستانه در مراکز و همچنین در خصوص دستورالعمل شکل‌گیری انجمن‌های فرهنگی، هنری و ادبی توضیحاتی را ارایه داد.

همچنین لیلا شعبانی کارشناس فرهنگی در رابطه با اجرا و کیفیت برگزاری جشنواره قصه‌گویی مرحله حوزه‌ای، نکاتی را بیان داشت و ضمن اعلام مواردی در شیوه‌نامه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، از کاهش سهمیه قصه‌گویان تهرانی خبر داد.

در پایان این جلسه نکاتی در مورد برگزاری اردوی اعضای مراکز کانون که در اولین هفته از شهریورماه به اجرا درخواهد آمد توسط زهرا عبدالحی مطرح شد و کارشناسان واحدهای ادبی و هنری نظراتشان را پیرامون برگزاری کارگاه در این اردو بیان داشتند.

گفتنی است چهارمین جلسه شورای فرهنگی صبح روز یکشنبه 28 مرداد 1397 با حضور مدیرکل، معاون اداری مالی و کارشناسان واحدهای فرهنگی، ادبی، هنری و روابط عمومی در سالن کنفرانس سرو اداره کل کانون استان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =