نشست ادبی دو پنجره با موضوع نقد رمان «هیچ‌کس جرئتش را نداشت»

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در نشست ادبی دو پنجره، میزبان حمیدرضا شاه‌آبادی پژوهشگر تاریخ، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس معاصر کشور در حوزه ادبیات نوجوان و بزرگ‌سال شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان اردبیل، حمیدرضا شاه‌آبادی در نشست نقد رمان «هیچ‌کس جرئتش را نداشت» گفت: اغلب نقدهای واردشده از سوی نوجوانان کانون برای من در جایگاه نویسنده کتاب جالب و قابل‌تأمل است که در نوشته‌های آینده سعی در اعمال این نظرات خواهم کرد.

شاه‌آبادی بابیان اینکه این کتاب در فضای واقعی اتفاق نیفتاده و علیرغم پرداختن داستان در بخشی از غرب کشور هیچ نقطه مشخصی مدنظر نویسنده نبوده است، افزود: در داستان‌های روایی همانند «هیچ‌کس جرئتش را نداشت» اغلب سعی می‌شود از دید اول‌شخص مفرد داستان روایت شود که بنده نیز چنین کردم و ورود دانای کل به این کتاب را مغایر با محتوای داستان می‌دانستم.

این نویسنده برجسته‌ی کشور، ایجاد فاصله بین موضوع کتاب و خواننده را از دیگر خصوصیات این رمان اعلام و خاطرنشان کرد: در واقع با این کار سعی در وادار کردن خواننده به تفکر در باب موضوع رمان و خروج لحظه ای از آن داشتم که این امر برای اولین بار در تئاتر اتفاق افتاده است و معتقدم وقتی خواننده از موضوع فاصله گرفت خیلی بهتر می‌تواند آن مسئله را تحلیل و درک کند.

وی نقدهای اعضای ادبی کانون استان اردبیل را نشانگر استعداد بالا و نبوغ فکری آن‌ها دانست و ادامه داد: قطعاً مربیانی که پشت این تفکرهای غنی و پر از چالش‌های فکری بودند برای ما ارزشمند هستند و این امیدواری را در ما ایجاد می‌کند که در سال‌های آینده بااستعدادهای بالای نویسندگی در کشور روبرو شویم.

نویسنده‌ی رمان‌های دیلماج و کافه خیابان گوته، برقراری ارتباط مؤثر خوانندگان با کتاب را مهم دانست و بیان کرد: پرداختن به شخصیت‌های داستان «هیچ‌کس جرئتش را نداشت» از دید اول‌شخص مفرد، نقطه عطفی در این داستان بود که خواننده را با بعد جدیدی از داستان دفاع مقدس آشنا کرد.

شاه‌آبادی با وارد دانستن برخی از نقدها گفت: وجود ضعف در رمان «هیچ‌کس جرئتش را نداشت» را قبول دارم، چراکه این داستان با یک وقفه ۱۰ساله و با بازنویسی مجدد در سال۹۰ – ۹۱ به چاپ رسید و نسبت به دیگر داستان‌هایی نظیر دروازه مردگان که به آن پرداخت کرده‌ام تفاوت‌های اساسی دارد.

وی از انتشار کتاب دروازه مردگان در ماه‌های اخیر در کشور خبر داد و تصریح کرد: معتقدم بهترین ژانر برای داستان‌نویسی فضای پلیسی و معمایی است و به نوجوانان علاقه‌مند به رمان‌نویسی نیز توصیه می‌کنم در کنار دیدن فیلم‌های پلیسی به درون‌مایه آن‌ها نیز توجه کرده و ساختار معمایی این‌گونه رمان‌ها و فیلم‌ها را موردبررسی قرار دهند.

این نویسنده واردکردن دانای کل به داستان را قدیمی‌ترین و کلاسیک‌ترین و درعین‌حال سخت‌ترین نوع نویسندگی اعلام و خاطرنشان کرد: هر چه زاویه دید نویسنده گسترده‌تر باشد جمع‌بندی داستان سخت‌تر می‌شود و بهتر است با محدود کردن فضا به‌ویژه در رمان و داستان‌نویسی فرصت تجمیع کامل را به نویسنده داد.

مدیرکل کانون استان اردبیل نیز در این نشست گفت: انس و دوستی با کتاب قدرت اندیشه آزاد را به نوجوانان می‌دهد و ما با ایجاد فضای آزاد کتاب‌خوانی در کانون سعی در جذب بیش‌ازپیش نوجوانان در رده‌های سنی مختلف به این برنامه‌ها داریم.

هاجر جمادیه بابیان اینکه نشست‌های ادبی برگزارشده در کانون اغلب مورد استقبال نوجوانان و اعضا قرار می‌گیرد، اظهار کرد: برگزاری این‌گونه نشست‌ها با حضور نویسندگان صاحب اثر زمینه را برای رشد استعدادها و شکوفایی نبوغ ادبی و فرهنگی نوجوانان ما فراهم می‌کند.

وی استفاده از ظرفیت نویسندگان و هنرمندان برجسته کشوری را مهم ارزیابی کرد و گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این زمینه را فراهم کرده تا در هر موقعیت مناسب از نویسندگان و چهره‌های برتر کشوری دعوت کرده و با حضور نوجوانان کارگاه‌های نقد و بررسی آثار منتشرشده را اجرایی کند که این عمل در واقع زمینه‌ی بیان نظرات آزادانه نوجوانان را در باب آثار تازه نشر یافته فراهم کرده و در کنار آن به ارتقای معلومات آنان می‌انجامد.

شایان‌ذکر است، در این نشست صمیمانه اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل نقدهای خود را در باب کتاب «هیچ‌کس جرئتش را نداشت» ارائه و حمیدرضا شاه‌آبادی به پاسخ گوئی این نقدها پرداخت و در ادامه جلسه‌ی خوانش و نقد داستان اعضای انجمن ادبی برگزار شد.

برگزاری نشست تخصصی مربیان با موضوع طرح در داستان، جشن امضای کتاب و بازدید اعضا از مجموعه‌ی تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از برنامه‌های دیگر این نشست بود.

حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده رمان‌های دایره‌زنگی، لالایی برای دختران مرده، اعترافات غلامان، وقتی مُژی گم شد، هیچ‌کس جرئتش را نداشت، دیلماج و کافه خیابان گوته است که تمامی این آثار به مرحله چاپ رسیده و اغلب آثار در جشنواره‌های متعدد کشوری برگزیده شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =