قصه‌گویی تمرین زندگی است

برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در نشستی با حضور خبرنگاران رسانه‌ها از سوی رییس و دبیر هنری این رویداد تشریح شد.

 به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست ابتدا محمدرضا زمردیان رییس جشنواره و معاون فرهنگی کانون گفت: شعار امسال کانون «تمرین زندگی» است و به تبع آن  شعار جشنواره بیست‌ویکم نیز «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد» با موضوع «قصه‌ی زندگی من» انتخاب شد.

وی افزود: قصه‌گویی به اندازه تاریخ بشر قدمت دارد و ابزاری ارتباطی برای انتقال تجربه‌ها، احساس‌ها، بینش‌ها، فرهنگ‌ها، سنت‌ها و جهان‌بینی اقوام مختلف به شمار می‌رود که امیدواریم با برگزاری جشنواره قصه‌گویی سهم کوچکی در احیای این فرهنگ داشته باشیم.

زمردیان یادآور شد: تفاوت اصلی این دوره با جشنواره‌های قبلی بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای است که عموم مردم می‌توانند قصه‌های خود از غم‌ها و شادی‌های زندگی را در این مدت زمان روایت کنند.

وی هم‌چنین ابراز داشت این جشنواره در چهار مرحله‌­ی استانی­، منطقه­‌ای­، ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد که در بخش استانی‌ پس از بررسی آثار و رقابت قصه‌گویان در این مرحله­، برگزیدگان مجوز لازم برای شرکت در مراحل بعدی را کسب خواهند کرد.

معاون فرهنگی کانون افزود: در بخش منطقه­‌ای ‌­رتبه­‌های اول تا پنجم هر استان به مرحله‌­ی منطقه­‌ای راه یافته و با برگزیدگان دیگر استان­‌های منطقه رقابت می‌کنند و در نهایت رتبههای اول تا پنجم هر منطقه به بخش ملی راه خواهند یافت‌.

وی اضافه کرد در بخش ملی‌ نیز مجموع برگزیدگان مناطق ۵‌گانه ­که در مجموع ۲۵ نفر هستند، در بخش ملی با هم به رقابت پرداخته و رتبه‌­های اول تا سوم معرفی و تجلیل ­خواهند شد.

زمردیان هم‌چنین گفت در بخش بین­‌الملل نیز برگزیدگان جشنواره‌­های گذشته در مراحل ملی­، بین­‌المللی و منطقه­‌ای دوره­‌های اول تا بیستم در دبیرخانه­‌ی مرکزی داوری خواهند شد.

رییس بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در ادامه بیان داشت جشنواره امسال در سه بخش تخصصی، عمومی (‌فیلم ۹۰ ثانیه‌­ای­، قصه­‌گویی فراگیر) و بخش علمی (مقاله‌نویسی) برگزار خواهد شد که در بخش ملی‌ دختران و پسران (۱۴ تا ۱۸ سال)، زنان و مردان (‌۱۸ سال به بالا) و مادربزرگ­‌ها و پدربزرگها می‌توانند شرکت کنند و در بخش بین‌الملل برگزیدگان ۲۰ دوره جشنواره قصه‌گویی در مراحل بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای، قصه‌گویان و مجریان حرفه‌ای دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر کشور و داوطلبان سایر کشورها با هم رقابت خواهند کرد.

وی اظهار داشت علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را در بخش‌های مختلف تا ۲۵ شهریور ۱۳۹۷از طریق سایت جشنواره به نشانی:www.kanoonfest.ir  بارگذاری و ارسال کنند.

زمردیان هم‌چنین از رونمایی مجموعه ۱۶ جلدی قصه‌های عامیانه ایران در آیین پایانی جشنواره - که هم‌زمان با شب یلدا برگزار می‌شود - خبر داد و گفت در این دوره تلاش می‌کنیم ضمن معرفی بیشتر قصه‌گویان کانون به جامعه از طریق رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌ی ملی، کتابی نیز با عنوان «قصه‌زندگی من» که برگرفته از روایت قصه‌های این جشنواره خواهد بود، تدوین و منتشر شود.

رییس جشنواره بیست و یکم در پایان گفت جوایز شرکت کنندگان در هر بخش: نفر اول لوح تقدیر تندیس جشنواره جایزه نقدی به مبلغ سی‌میلیون ریال، نفر دوم لوح تقدیر جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال و نفر سوم لوح تقدیر جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون ریال خواهد بود که هم‌زمان با شب یلدا در آیین پایانی جشنواره اهدا  می‌شود.

سروش صحت: قصه‌گویی هیجان‌انگیز است در هر مکان و هر زمان

سروش صحت دبیر هنری این جشنواره نیز در این نشست گفت: به اعتقاد من جشنواره قصه‌گویی بسیار هیجان‌انگیز است چرا که تمامی افراد در هر زمان و مکانی نیاز به قصه‌گفتن و قصه شنیدن دارند چنان‌که اگر قصه‌ای خوب باشد همه آن را تحسین می‌کنند و اگر بد باشد با آن ارتباط نمی‌گیرند.

وی با اشاره به این‌که قصه‌گویی نیاز به تمرین دارد افزود: اگر می‌بینیم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها قصه‌های شیرین و جذاب روایت می‌کنند به خاطر این است که تمرین کرده‌اند.

دبیر هنری بیست‌ویکمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد هر مسابقه یا جشنواره‌ای که به ما کمک کند بیشتر بخوانیم، بیاندیشیم و تعامل و هم‌فکری گسترش پیدا کند، به یقین با اهمیت است.

وی از خبرنگاران و اهالی رسانه‌ها نیز درخواست کرد به برگزاری این رویداد مهم فرهنگی کمک کنند و در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای این جشنواره شرکت کنند و قصه‌های خود از مشکلات و رخدادهایی را که تجربه‌ کرده‌اند روایت کنند چرا که یک جایزه نیز در این جشنواره به قصه‌های خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اختصاص یافته است.

صحت در باره ملاک‌های انتخاب داوران برای این جشنواره نیز یادآور شد آشنایی با ادبیات و زبان قصه، آشنایی با نمایش و نمایش‌گری و داشتن سابقه کانونی از معیارهای اصلی انتخاب داوران خواهد بود.‌

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی، ایجاد زمینه برای ارتقای دانش نظری و تبادل تجربه‌های مفید و موثر میان قصه‌گویان ایرانی و خارجی، کارشناسان و استادان  این حوزه‌، احیای سنت قصه‌گویی با حضور اقشار مختلف مردم و قصه‌گویان، برنامه‌ریزی برای تبیین و ترویج روش‌های نوین در اجرای قصه‌گویی و مشارکت مردم در ترویج فرهنگ قصه‌گویی به عنوان یک ابزار ارتباطی و فرهنگ‌ساز در جامعه برگزار خواهد شد.

اولین نشست خبری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون صبح روز ۵ شهریور ۱۳۹۷ با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =