آینده‌ی امیدبخش سینمای کانون با تشکیل انجمن سینماگران نوجوان

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون از تشکیل انجمن سینماگران نوجوان در کانون خبر داد و این اتفاق را آغاز موج جدید فیلم‌سازی و تربیت فیلم‌سازان کانونی دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سودابه امینی هم‌زمان با برگزاری المپیاد فیلم‌سازی نوجوان و جشنواره فیلم قاصدک در اصفهان با اعلام این خبر افزود: آموزش مربیان هنری، برگزاری کارگاه‌های فیلم‌سازی و نقد فیلم و تامین تجهیزات لازم برای این دوره‌ها باعث جذب اعضای نوجوان در کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری می‌شود.

امینی با بیان این‌که انجمن‌ سینماگران نوجوان باید از دل کارگاه‌های فیلم‌سازی و نقد فیلم کانون ریشه بگیرد می‌گوید: لازم است در هر استان دست‌کم یک انجمن از اعضای تربیت‌شده‌ی کارگاه‌ها تشکیل شود و برآیند فعالیت آن‌ها هر سال یا دو سال یک‌بار در جشنواره‌ها منعکس شود.

او در این رابطه یادآور می‌شود که ارتباط با مخاطبان علاقه‌مند باید سازمان‌دهی شود که مرحله‌ی اول آن جذب نوجوانان در کارگاه‌ها، مرحله‌ی دوم معرفی درست فیلم‌سازی و سینما، مرحله‌ی سوم تشکیل بانک اطلاعاتی از اعضای نوجوان کارگاه‌های فیلم‌سازی و مرحله‌ی چهارم حضور اعضا در جشنواره‌ها است.

امینی هم‌چنین در این رابطه می‌گوید: در انجمن‌های فیلم‌سازی که دبیرخانه آن در تهران خواهد بود، یک شورای سیاست‌گذاری هم در حوزه‌ی معاونت فرهنگی و مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون خواهیم داشت. او بیان می‌کند که امیدوار است بعد از شروع به کار این شورای سیاست‌گذاری و ارائه‌ی طراحی دقیقی از انجمن سینماگران نوجوان جمع بزرگی در سطح کشور به این انجمن‌ها بپیوندند و برنامه‌هایی چون برگزاری آموزش‌های تخصصی برای پرورش چهره‌های هنری از میان اعضای بااستعداد و علاقه‌مند اجرا شود.

این مدیرکل کانون در ادامه خاطرنشان کرد که آموزش مربیان، تجهیز امکانات مراکز و تشکیل انجمن سینماگران نوجوان باعث جذب اعضا به کتاب‌خانه‌های کانون می‌شود و موج جدیدی در حوزه‌ی فیلم کودک در کانون به راه می‌اندازد.

امینی با اشاره به این‌که یکی از برنامه‌های اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری برگزاری کارگاه‌های فیلم‌سازی برای اعضای کانون در تمام استان‌ها است می‌گوید: این کارگاه‌ها باید به صورت مستمر در سطوح مقدماتی، پیش‌رفته و عالی کار فیلم‌سازی را به بچه‌ها آموزش بدهند.

او هم‌چنین درباره‌ی سطح علمی انجمن‌های فیلم می‌گوید: ما می‌خواهیم مانند انجمن‌های ادبی در استان‌ها که از حضور شخصیت‌های دانشگاهی و علمی در حوزه‌ی ادبیات خلاق سود می‌برند، در انجمن‌های سینمایی هم از چهره‌های بومی که دانش هنری و تجربه‌ی عملی دارند استفاده کنیم تا کانون هم‌چون گذشته محفلی برای رفت‌وآمد هنرمندان برجسته شود.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون با بیان این‌که این مجموعه فعالیت‌ها برنامه‌ای طولانی مدت است، بیان می‌کند که برای تشکیل انجمن، عضوگیری از میان نوجوانان علاقه‌مند و ارائه‌ی آموزش‌های تخصصی دست‌کم به دو سال زمان نیاز است. او ابراز امیدواری می‌کند که بعد از این زمان، انجمن سینماگران نوجوان کانون به تولید اثر بپردازد.

امینی هم‌چنین خاطر نشان می‌کند که در مرحله‌ی تولید آثار علاوه بر معاونت فرهنگی، معاونت تولید و روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون هم درگیر کار خواهند شد.

مدیرکل آفرینش ادبی و هنری کانون با اشاره به جشنواره‌ی فیلم کودک برای کودک (قاصدک) به عنوان یک رویداد جریان‌ساز در حوزه‌ی سینما در کانون یادآور می‌شود که هدف این جشنواره شرکت آثار حرفه‌ای کودک‌ونوجوان نیست، ولی به‌هرحال مبحث فیلم‌سازی یک کار تخصصی است و انجمن سینماگران نوجوان هم باید با اعضای آموزش‌دیده تشکیل شود. او با بیان ‌این‌که در جشنواره‌ی فیلم کودک برای کودک در سال 1396 هم آثار شاخصی در سطح کیفی فستیوال‌های بین‌المللی حضور داشته‌اند، می‌گوید: به نظر من با تشکیل انجمن سینماگران نوجوان کیفیت فیلم‌های این جشنواره هم افزایش پیدا می‌کند و به‌طور کلی آینده‌ی امیدبخشی در پیش‌روی سینمای کانون خواهد بود.

او هم‌چنین با بیان این‌که انجمن‌های سینمایی در استان‌ها در حال شکل‌گیری است می‌افزاید: در حال‌حاضر اعضای با استعداد هشت دوره جشنواره‌ی قاصدک انتخاب شده و درصدد تشکیل بانک اطلاعاتی آن‌ها هستیم و هم‌چنین برنامه‌های آموزشی را برای این اعضا و مربیان به زودی طراحی خواهیم کرد.

امینی در بحث آموزش مربیان و اعضا با بیان این‌که فیلم‌سازی یکی از موضوع‌های کارگاه‌های تخصصی کانون است که در تابستان جاری به صورت شهریه‌ای در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری خیابان حجاب برگزار شد، می‌گوید: در صدد هستیم تا استادان برجسته‌ی سینما چون غلام‌رضا حیدرنژاد، محمدعلی طالبی و ... را برای آموزش فیلم‌سازی و کارگردانی به مربیان کانون به استان‌ها اعزام کنیم.

او با بیان این نکته که این برنامه به زودی طراحی و اجرا می‌شود می‌گوید: اگر امسال نتوانیم آموزش مربیان را به صورت کامل انجام دهیم، حداقل مرحله اول آن را در چند استان برگزار می‌کنیم تا دوره‌ی بعدی جشنواره‌ی قاصدک را حرفه‌ای‌تر از دوره‌های گذشته طراحی و اجرا کنیم.

این مدیرکل کانون در ادامه به اهمیت بحث تجهیزات در کارگاه‌های فیلم‌سازی پرداخته و می‌گوید: در گذشته در کتاب‌خانه‌های کانون اتاق عکاسی، دوربین‌های فیلم‌برداری و گروه فیلم وجود داشته و این آموزش‌ها با سیستم  سنتی انجام می‌شد، ولی اکنون این امکانات دیگر جواب‌گو نیست و تجهیزات مراکز در حوزه‌ی عکاسی و فیلم‌سازی باید به‌روزرسانی شود.

او با این‌حال یادآور می‌شود که در مرحله‌ی اول، فیلم‌سازی با موبایل مد نظر کانون است تا بچه‌ها بتوانند با کم‌ترین امکاناتی که خانواده در اختیارشان می‌گذارد به تولید اثر و تجربه‌اندوزی بپردازند و در مرحله‌ی بعد هم استان‌ها باید با اختصاص بودجه‌ای به کارگاه فیلم‌سازی و عکاسی، مراکز خود را تجهیز کنند.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در پایان خاطرنشان می‌کند که در صورتی که کانون این خدمات تخصصی را به کودکان‌ونوجوانان ارایه ندهد و فضای بحث‌، گفت‌وگو و تعامل را ایجاد نکند هم مهارت‌های ارتباطی و هم سلیقه‌ی هنری مخاطبان تضعیف می‌شود.

گفت‌وگو از علی‌اکبر امینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =