نگاهی نو به حادثه‌های تاریخی در شعر آئینی

اعضا و مربیان انجمن ادبی آفرینش کانون پرورش فکری سمنان در شصت‌وهشتمین نشست به بررسی ضرورت شعر آئینی پرداختند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، شصت‌وهشتمین نشست ماهانه‌ی انجمن ادبی «آفرینش» با دعوت از مقصود پرهیزجوان شاعر، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه، مربیان کارگاه نوشتن خلاق و ۳۰ عضو نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری سمنان، مهدی‌شهر و شهمیرزاد در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری امام حسین(ع) و ماه محرم و ابراز خرسندی از استقبال اعضای نوجوان در نشست‌های انجمن ادبی از مسئول و مربیان این انجمن قدردانی کرد.

جمال با بیان این‌که دنیای ادبیات، دنیای هنر و حال امروزی است و تنها یک علم به‌شمار نمی‌رود؛ بلکه ذوق و اشتیاق درونی است، کانون پرورش فکری را مرکز و محور مناسبی برای پرورش این ذوق دانست.

مدیرکل کانون استان سمنان در ادامه با دعوت از تمامی علاقمندان و دوست‌داران ادبیات برای حضور در انجمن ادبی از اعضا و مربیان خواست تا در تقویت علمی و پایداری این انجمن تلاش کنند.

وی با توجه به تأثیر انجمن ادبی بر اخلاق و رفتار اعضا، مربیان را به چاپ و انتشار آثار خلق‌شده در نشست‌های ادبی در قالب کتابچه‌ای برای مطالعه مخاطبان کودک و نوجوان، تشویق کرد.

جمال با اشاره به شعر عاشورایی محتشم کاشانی اظهار داشت: شعر در درجه اول، توحید را در مخاطب افزایش می‌دهد و انسان از خودشناسی به خداشناسی می‌رسد و اگر شعر محتشم ماندگار شد به این خاطر است که حقیقت و حقایق واقعه عظیم روز عاشورا و کربلا را به مخاطبانش با بهترین و رساترین زبان و والاترین بیان انتقال داد و مانند بعضی اشعار آیینی فقط مخصوص مداحان و برای ذکر مصیبت برای گریاندن مخاطبان سروده نشده؛ بلکه شعر ماندگار عاشورایی و آیینی است که شعر و شعور را با هم دارد.

جمال در پایان یادآور شد: از سال تحصیلی به‌منظور تقویت ذوق ادبی و آموزه‌های رفتاری دانش‌آموزان، انجمن‌های ادبی در مدارس فعال می‌شود.

زبان و نگاه نو به حادثه‌های آئینی

پرهیزجوان، ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره خود در جمع اعضای علاقمند انجمن ادبی آفرینش و قدردانی از مدیرکل، کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری برای ایجاد این فرصت، به نقد و بررسی آثار اعضا و بیان نکات مهم و کلیدی در خلق اثر پرداخت و بر توجه اعضا به مطالعه شعر آئینی و آثار شاعران و نویسندگان برجسته در این حوزه به‌منظور تقویت اندیشه و خیال و کشف شاعرانه، تأکید کرد.

این شاعر و استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به حذف بندهای اضافی در شعر از اعضا خواست تا برای بیان مفاهیم خود در ضرورت انتخاب کلمات و تعابیر شعری با پرهیز از حشو(اضافه)نویسی، ندادن بیانیه در متن‌ها و داستان‌ها، بیشتر دقت کنند.

پرهیزجوان با بیان این‌که نگاه شاعران نو و معاصر به واقعه عاشورا و شعر آیینی باعث می‌شود که مخاطب، شخصیت‌های عاشورایی را در جامعه کنونی خود لمس کند، گفت: شعر امروز و نسل نو باید نوع نگاهش به کربلا و واقعه عاشورا نگاهی معاصر، امروزی و تازه باشد. باید زمان و مکان را در هم آمیزد، مفهومی‌تر و قابل ترسیم‌تر باشد تا بتواند با نسل جدید و آیندگان ارتباط آئینی برقرار کند و وظیفه یک شاعر آئینی این است که در انتخاب و سرودن شعر به عناصر اصلی شعر عاطفه، خیال و احساس توجه ویژه داشته، از واژگان و تعابیر با ارزش و مناسب با مقام شعر و کسی که برایش شعر می‌سراید استفاده کند، دل‌سوخته و عاشق ائمه و دارای ذوق هنری و ادبی باشد و اطلاعات کافی درباره ائمه و وقایع تاریخی و نوع سرایش این نوع شعر داشته باشد.

نسیبه یعقوبی مسئول انجمن ادبی آفرینش کانون پرورش فکری نیز در آغاز این نشست با خوانش اثری از زنده‌یاد احمد شاملو با موضوع قیام امام حسین(ع) درخصوص ضرورت شعر آئینی و چگونگی نقد دست‌نوشته‌های ادبی سخن گفت.

گفتنی است؛ در  این نشست، ۱۱ عضو به خوانش اثر در قالب شعر و داستان و بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و در پایان، مدیرکل کانون استان با تقدیم هدیه‌ای از پرهیزجوان برای حضور مستمر و ارائه نکته‌های ادبی و تشویق اعضای انجمن به نگارش اثر، قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =