قصه یکی از سازگارترین فرم های کلامی با ذهن بشر است

معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس گفت: قصه در عرصه فرهنگ و انتقال مفاهیم، قدمتی بس طولانی دارد و یکی از سازگارترین فرم های کلامی با ذهن بشر است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، سعید رضا کامرانی با بیان این مطلب افزود: خداوند بلند مرتبه در بسیاری از مطالب قرآن مجید از شیوه داستان سرایی و قصه گویی بهره برده است تا پیام خود را به بهترین صورت و با استفاده از ابزار و هنر قصه گویی به انسان ها ابلاغ کند. علاوه بر این در نهج البلاغه، تورات، انجیل و کتاب های بسیاری از بزرگان مانند فردوسی، مولوی، سعدی و درکلیله و دمنه از شیوه داستان سرایی استفاده شده است.

عضو شورای اداره کل کانون فارس اضافه کرد: انسان همواره آرزوها و تخیلات خود را به صورت داستان و قصه ارائه کرده و تاکنون میلیون ها آرزوی این چنینی به واقعیت تبدیل شده است در نتیجه قصه تنها جنبه سرگرمی ندارد و بیشتر باعث رشد و بیداری می شود همچنان که اغلب روان شناسان معتقدند یکی از مهم ترین اثرات قصه گویی برای کودکان و نوجوانان، رشد عاطفی، هیجانی، روانی، تجربه ودرس زندگی است و ابزار قصه گویی یکی از مهم ترین عوامل موفقیت و پیشرفت در آینده کودکان و نوجوانان است.

سعید رضا کامرانی در جمع گروهی از مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: یکی از بهترین راه های پرورش  رشد کودکان ونوجوانان، آموزش و تربیت به صورت غیر مستقیم است که قصه به عنوان ابزاری مناسب توانسته از عهده این کار به خوبی برآید؛ همچنان که در سند طرح تحول آموزش و پرورش نیز به آن اشاره شده و خوشبختانه کانون پرورش فکری از تجربه بیش از نیم قرن در این زمینه بهره مند است.

معاون فرهنگی کانون فارس تصریح کرد: قصه و قصه گویی یکی از مهم ترین و کلیدی ترین فعالیت های کانون است که بیش از پنج دهه به این مقوله فرهنگی می پردازد از همین روی دامنه مخاطبانش بسیار وسیع و قدرت نفوذ آن در بین کودکان و نوجوانان، بسیار است.

او افزود: این جشنواره با تکیه بر محور موضوعی «قصه زندگی مردم ایران و جهان» شادی ها، غم ها و همچنین نگاهی ویژه به تمرین مهارت های زندگی دارد و به همین منظور از عنوان «خوب زندگی کردن تمرین می خواهد» به عنوان شعار این رویداد فرهنگی انتخاب شده است و اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس با 42 مرکز فرهنگی و هنری ثابث و 9 کتابخانه سیار روستایی به صورت فعال در این جشنواره تخصصی شرکت دارد.

کامرانی گفت: در بخش ملی جشنواره، شرکت کنندگان در سه سطح دختران 14 تا 18 سال، زنان و مردان بالای 18 سال و مادربزرگ ها و پدربزرگ ها شرکت خواهند داشت و حضور در بخش قصه های 90 ثانیه ای برای همگان آزاد است.

او در پایان گفت: موضوع جشنواره «قصه زندگی من» است و علاقه مندان برای حضور در این رویداد بین المللی می توانند روایت های خود را حداکثر تا پانزدهم مهرماه سال جاری در سامانه الکترونیکی kanoonfest.ir بارگذاری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =