در حوزه‌ی کودک و نوجوان، موضوعات بلاتکلیف بسیار است

نخستین نشست مشترک اعضای کارگروه هفته ملی کودک استان در سالن غدیر استانداری سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی کانون استان سمنان، مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان از برگزاری نخستین نشست مشترک اعضای کارگروه هفته ملی کودک این استان با حضور سعید ناجی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در سالن غدیر استانداری سمنان خبر داد و گفت: این نشست، روز دوشنبه نهم مهرماه با تأکید بر گسترش همکاری و هماهنگی دستگاه‌های فعال در حوزه‌ی کودک و توجه به نیازها، مسایل و مشکلات آنها در سراسر استان برگزار و با استقبال اعضای کارگروه روبرو شد.

ساختن آینده، مستلزم برنامه است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در ابتدای نشست ضمن قدردانی از مدیرکل کانون پرورش فکری، جایگاه کودکان و اهمیت آنان در ساختن آینده را امر مهمی دانست و تأکید کرد: شعار این هفته، دور از انتظار نیست و باید به این نکته توجه داشت که امروز با قشری روبرو هستیم که شرایط خاصی دارند.

ناجی در ادامه، با اشاره به این‌که ساختن آینده، مستلزم برنامه است، اظهار داشت: شعارها جریان‌سازی شود و جلسه ویژه‌ای باید برای ساماندهی بیشتر برنامه‌ها قبل از هفته ملی کودک از سوی استانداری، پیش‌بینی و با حضور اعضای کارگروه برگزار شود.

در حوزه‌ی کودک و نوجوان موضوعات بلاتکلیف بسیار است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با بیان این‌که در حوزه‌ی کودک و نوجوان، موضوعات بلاتکلیف و مسائلی که کودک را دچار بلاتکلیفی می‌کند بسیار است که نیاز به رسیدگی دارد، گفت: در حوزه‌ی ارزش‌ها، پوشش، تحصیل، کنکور و...، بایدها و نبایدهای کودکان بلاتکلیف است.

وی در ادامه با بیان پرسش‌هایی مبنی بر این‌که هنوز مجاز بودن یا نبودن موسیقی در قالب ترانه کودکانه، شفاف‌سازی نشده‌ و این‌که به کودک، منجی و فرشته‌ی نجات‌بودنِ دین را بیاموزیم با چه تضمینی انجام شود و درک کودک از مفاهیمی مانند شادی، فضای مجازی و... تا چه میزانی است، افزود: مسئولان باید برای این بلاتکلیفی‌ها به‌ویژه در حوزه‌ی کودک و نوجوان تلاش کنند که آیا این موارد در رفتار و زندگی کودک اثرگذار است؟

ناجی یادآور شد: بسیاری از رفتار بزرگ‌ترها مانند تهمت، غیبت، افترا، خشونت و... که به کودک تلقین می‌شود ناپسند است؛ اما خود به آن عمل می‌کنند که این خود، کودک را دچار تعارض جدی و سر در گمی در حوزه‌ی ارزش‌ها و اخلاق ساخته است. وقتی مسئولیت خود را نسبت به آینده کودکان درک نکرده‌ایم و مشکلات امروز کودکان را نمی‌دانیم چه‌طور می‌توانیم مسیر درست را به آنها یاد دهیم؟!

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تصریح کرد: کانون پرورش فکری مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارد، اعضای کارگروه کودک با اشاره به این مسئولیت که بنا نیست شخص دیگری آن را انجام دهد باید بیشتر فکر و بحث کنند، در پی راهکارهای مناسب و سازنده باشند، شرایطی فراهم کنند تا کودکان از بلاتکلیفی خارج شده و برای آینده روشن و درخشان آنها از الگوهایی استفاده کنند که در مسیر تربیت کودکان تأثیرگذار است؛ چراکه دانشمندان فرهیخته و انسان‌های متعهد و وارسته‌ای در این نهاد تربیت و رشد یافتند.

ناجی در پایان سخنانش از متولیان فرهنگی خواست تا به دور از هرگونه موازی‌کاری در حوزه‌ی کودک هم مانند سایر حوزه‌های اجتماعی با دقت بیشتر ورود کرده و با بالابردن آگاهی و شناخت در این حوزه، از کانون پرورش فکری در تمامی زمینه‌ها حمایت کنند.

تلاش برای ساختن جامعه مطلوب با مهارت‌ورزی

مدیرکل کانون استان سمنان نخست با اشاره به شعار سال کانون پرورش فکری مبنی بر «خوب زندگی کردن، تمرین می‌خواهد» و توجه به جامعه هدف کانون پرورش فکری بر اساس تعریف سازمان فرهنگی بین‌المللی یونسکو از ۶ تا ۱۷ سال، به بیان سیاست‌ها و اهداف برگزاری هفته ملی کودک، شعار و اسامی پیشنهادی روزهای این هفته مبنی بر ۱۴ مهر «کودک، خانواده، سبک زندگی ایرانی‌اسلامی»، ۱۵ مهر «کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی»، ۱۶ مهر (روز جهانی کودک) «کودک، صلح، بازی و نشاط»، ۱۷ مهر «کودک، رسانه و ارتباطات»، ۱۸ مهر «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی»، ۱۹ مهر «کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر» و ۲۰ مهر «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» پرداخت و با تأکید بر لزوم هماهنگی بیشتر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، یادآور شد: برنامه‌های هفته ملی کودک با هدف تقویت مهارت‌آموزی، برجسته‌سازی دوران کودکی و نقش آن در شکل‌گیری شخصیت کودکان، اجرا می‌شود.

کودکان دغدغه جامعه امروز هستند

جمال اظهار داشت: کودکان دغدغه جامعه امروز هستند و بدون تردید حرکت از موقعیت فعلی به شرایط مطلوب که شایسته‎ی کودکان باشد، نمی‎تواند بدون برنامه‎ای دقیق و علمی صورت بگیرد و این جریان همانند تمامی حرکت‎های فکری، فرآیندی است متکی بر کار فکری مداوم، کسب دانشِ نوین، افزایش همکاری و تفاهم و کسب مهارت‎های جدید برای همه‎ی آن‎هایی که به نوعی با مباحث ویژه‎ی کودکان مرتبط هستند و دغدغه‎ی کمال‌یافتگی آنان را دارند.

مدیرکل کانون استان سمنان در ادامه، توجه به مسایل و مشکلات مبتلا ‌به جامعه مانند مسایل زیست‌محیطی، بحران آب و انرژی و حق آموزش و تحصیل همگانی، صرفه‌جویی و مسأله حمایت از کالای ایرانی با توجه به شعار سال به‌صورت غیر مستقیم، همچنین توجه به کودکان با نیازهای ویژه و ایجاد فرصت‌های برابر برای آن‌ها در کنار دیگر کودکان و نوجوانان و اهمیت‌دادن به حوزه فضای مجازی و فن‌آوری‌های نوین از مهم‌ترین رویکردهای برنامه امسال هفته ملی کودک برشمرد.

مدیرکل کانون استان سمنان انتخاب شعار برای هفته ملی کودک را جهت‌بخش و تعیین‌کننده مسیر فعالیت‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: شعار «آینده را باید ساخت» با هدف تلاش برای ساختن جامعه مطلوب انتخاب شده و این موضوع، جز با آموزش کودکان میسر نمی‌شود.

وی در پایان ضمن قدردانی از مساعدت و حمایت سید شهاب‌الدین چاوشی استاندار سمنان و همراهی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، شاخص‌ترین برنامه‌های هفته ملی کودک را اعلام و تأکید کرد: قرار است ما کودکانی را پرورش دهیم که ۳۰ سال آینده مسئولیت‌های اصلی جامعه را در اختیار بگیرند همانند کسانی‌که اکنون در جامعه به‌عنوان افرادی شایسته در پست‌های حساس، نقش‌آفرین هستند.

در ادامه، اعضای کارگروه ضمن اعلام آمادگی از همکاری با کانون پرورش فکری به بیان نقطه‌نظرهای خود درباره‌ی برنامه‌ها و سیاست‌های پیشنهادی پرداختند.

گفتنی است؛ در نخستین نشست مشترک برنامه‌ریزی هفته ملی کودک، مدیران کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، امور بانوان و خانواده، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل، فرمانداری، سازمان صدا و سیما، تبلیغات اسلامی، حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بهزیستی، تأمین اجتماعی، پست، جمعیت هلال احمر، شهرداری، سازمان فرهنگی‌ورزشی و نهاد کتابخانه‌ها حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =