آینده‌سازان به تحرک و ورزش نیاز دارند

دبیر کمیته‌ی بازی‌ورزش تهران ضمن تشریح فعالیت‌های غرفه‌ی بازی و ورزش‌های حرکتی در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک به بحث افزایش چاقی و کم‌تحرکی بین کودکان ایرانی پرداخت و بر اهمیت تقویت مهارت‌های پایه‌ی حرکتی و افزایش سواد حرکتی بین کودکان‌ و نوجوانان ایرانی تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دبیر کمیته‌ی بازی و ورزش تهران درباره‌ی فعالیت غرفه‌ی بازی و ورزش‌های حرکتی در ویژه‌برنامه هفته‌ی ملی کودک گفت: با توجه به نیاز کودک ‌و نوجوان به انجام بازی‌های حرکتی در زندگی روزمره ما این غرفه را در این جشنواره برپا کرده‌ایم تا در حین بازی، مهارت‌های پایه‌ای چون پریدن، جابه‌جایی، تمرکز و فعالیت‌های گروهی در بچه‌ها تقویت شود.

علی بهشتی از این میان به بازی چتر رنگین‌کمان اشاره کرد و گفت: کتاب‌چه‌ی چتر رنگین‌کمال شامل بازی‌های زیادی است و ما با توجه به  فرهنگ و روحیه‌ی بچه‌های ایرانی سعی کردیم بازی‌های محبوب در مهدها و مدارس را در این غرفه نیز اجرا کنیم.

به گفته‌ی مسئول غرفه‌ی بازی و ورزش یکی از این بازی‌ها آش درست کردن است که در این بازی بچه‌ها چتر رنگین‌کمان را تکان می‌دهند، رو و زیر آن می‌روند و پدرومادرها هم دور چتر را می‌گیرند.

او هم‌چنین به مسابقه‌ی شلوار خانوادگی اشاره می‌کند که در آن خانواده داخل یک شلوار می‌روند و با هم مسابقه می‌دهند. بهشتی دلیل استفاده از این بازی‌ها را تعامل کودکان با خانواده‌ها و تقویت مهارت‌های پایه‌ی حرکتی کودکان دانست.

غرفه‌ی بازی و ورزش با هم‌کاری پژوهشگاه علوم ورزشی وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری، انجمن بین‌المللی بازی و ورزش کودکان، انجمن ایرانی دفاع از حق بازی کودکان و انجمن بازی و ورزش کودکان فدراسیون ورزش‌های همگانی در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک برپا شده است.

دبیر کمیته‌ی بازی و ورزش تهران با بیان این‌که امروزه بچه‌ها از نظر حرکتی ضعیف‌اند، گفت: شاید بد نیست حتی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به نیاز حرکتی بچه‌ها بیش‌تر توجه شود. او هم‌چنین در مورد فعالیت‌های دایر در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک نیز تاکید کرد که لازم است در روی‌دادهای این‌چنینی بازی‌های حرکتی بیشتری اجرا شود.

بهشتی با بیان این‌که بسیاری از بازی‌های حرکتی در فضاهای بسته چون خانه نیز قابل اجرا است عنوان کرد که میزان ‌اسباب‌بازی‌های حرکتی نیز در بازار کشور در حال افزایش است، ولی هنوز بین خانواده‌ها شناخته‌شده نیست. او هم‌چنین با اشاره به این‌که بچه‌ها تا سن 11 یا 12 سالگی نباید ورزش تخصصی انجام بدهند افزود: تا این سن کودکان باید مهارت‌های پایه‌ی حرکتی خود را تقویت کنند و بعد از این سن است که می‌توانند سراغ ورزش تخصصی بروند.

دبیر کمیته‌ی بازی و ورزش تهران با اشاره به شعار هفته‌ی ملی کودک امسال مبنی بر «آینده را باید ساخت» گفت: تحرک و ورزش کودکان اهمیت بسیاری دارد چرا که اگر این مهارت‌ها از کودکی تقویت نشود در آینده علاوه بر رشد آمار بیماری‌هایی نظیر چاقی و مشکلات قلبی افراد از نظر فیزیکی نیز ضعیف و ناتوان خواهند شد. او هم‌چنین عنوان می‌کند که می‌توان بسیاری از مسائل آموزشی چون ریاضی و زبان را در حرکت به کودکان آموزش داد و تاثیر این آموزش بیشتر از یادگیری در حالت نشسته است.

بهشتی بیان می‌کند که در بسیاری از کشورها سال‌ها است تقویت مهارت‌های پایه‌ برای بالابردن سواد حرکتی کودکان انجام می‌شود. او با بیان این‌که سواد حرکتی الفبای ورزش است می‌گوید: شاید بدون دانستن الفبا بشود چند کلمه را یادگرفت، اما خواندن متن غیرممکن است و سواد حرکتی نیز چنین کارکردی دارد.

ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک روز 20 مهر 1397 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =