نقش اردو در تقویت مهارت‌های اجتماعی، خودباوری و مسئولیت‌پذیری کودکان

اردو یکی از فعالیت‌هایی است که در کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان با هدف تقویت مهارت‌های اجتماعی، روحیه‌ی خودباوری، مسئولیت‌پذیری، آشنایی با فرهنگ و تاریخ کشور و البته تفریح و سرگرمی اعضا به دو شیوه‌ی درون‌استانی و برون‌استانی برگزار می‌شود.

دستورالعمل اردوها از طرف معاونت فرهنگی کانون برنامه‌ریزی می‌شود، سپس مدیریت آفرینش‌های فرهنگی این برنامه را برای مدیرکل استان‌ها ابلاغ می‌کند و مدیرکل استان رابط اصلی اردوهای استان است. بعد از مدیرکل استان معاون فرهنگی، کارشناس مسئول و کارشناس فرهنگی به ترتیب در ارتباط با برگزاری اردو مسئولیت دارند و کارشناس فرهنگی رابط اداره‌کل استان و کتاب‌خانه‌ها برای هدایت برنامه‌های اردو است.

اردوهای کانون با توجه به برنامه‌ریزی‌های کلان و هم‌چنین توجه به نیازسنجی کتاب‌خانه‌ها در بخش فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی هر ساله به شکل فعالی برگزار می‌شود. در کتاب‌خانه‌های هر استان مربی مسئول مرکز با توجه به سیاست‌های کانون این اردوها را برای بازدید از مکان‌های تفریحی، علمی و تاریخی برنامه‌ریزی می‌کند.

تعامل اجتماعی اعضا و پرورش مهارت‌های زندگی چون دوستی و همراهی، انجام وظایف شخصی و گروهی، استقلال، اعتمادبه‌نفس، سازش با محیط‌های مختلف و سخت‌کوشی جزو اهداف اصلی این اردوها است. این مفاهیم به صورت غیرمستقیم و با انجام فعالیت‌های مختلف گروهی چون بازی‌های بومی و محلی، قصه‌گویی یا سپردن وظایف به بچه‌ها منتقل می‌شود.

بعضی از اردوها با همکاری چند مرکز مختلف کانون برگزار می‌شود و اعضای مراکز در قالب چند گروه با هم آشنا می‌شوند، به بحث و گفت‌وگو می‌نشینند، بازی می‌کنند و به صورت غیرمستقیم آموزش‌هایی می‌بینند که شاید در محیط‌هایی چون خانه، کتاب‌خانه یا مدرسه ممکن نباشد.

انتخاب موضوع برای اردوها بر اساس برنامه‌های پرورشی است و تمام شرایط اردوها هم تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد.

این گزارش مروری بر اردوهای تابستانی کانون با شعار «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد» در سال 1397 است.

آذربایجان شرقی:

در 22 شهریور اردوی یک روزه اعضای مجتمع کانون تبریز در پارک ائل‌گلی برگزار شد و اعضای این مجتمع فرهنگی در حین بازی و انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ به تمرین مسئولیت‌پذیری نیز پرداختند.

آذربایجان غربی:

40 نفر از اعضای دختر فعال مراکز کانون استان آذربایجان غربی از روز ۲۷ تا ۳۰ مرداد در اردوگاه دلگشای مازندران در اردوی برون‌استانی «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد» شرکت کردند.

اردوی تمرین زندگی که با هدف ایجاد روحیه شور و نشاط در میان اعضا، بالا بردن روحیه وحدت و همدلی و آشنایی با آداب سفر برگزار شد با بخش‌های مختلفی از جمله بازدید از جنگل و دریا، برگزاری کارگاه‌های هنری و کاردستی و برگزاری نشست سخنوران نوجوان همراه بود.

اردبیل:

اردوگاه امام خمینی(ره) شهرستان نیر در روزهای ۴ تا ۶ شهریور میزبان۴۰ نوجوان دختر از اعضای مراکز فرهنگی و هنری کانون در سراسر استان بودند.

در مراسم اختتامیه، مدیرکل کانون استان با اشاره به شعار «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد» ضمن ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های جاری، حفاظت از منابع طبیعی و آشنایی با مهارت‌ها و شیوه‌های زندگی را از جمله اهداف مهم این اردو معرفی کرد.

همچنین در این مراسم علیرضا علیپور، فرماندار نیر، برگزاری برنامه‌های فرهنگی تربیتی چون اردو را زمینه‌ساز پرورش کودکان‌ و نوجوانان برای حضور در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی دانست.

اجرای سرود، شعرخوانی، جُنگ شبانه، بازی‌های بومی و محلی، پاک‌سازی محوطه‌ی اردوگاه، آموزش کمک‌های اولیه، پیاده‌روی، بازدید از غار تاریخی روستای گلستان و برگزاری کارگاه‌های فرهنگی هنری و ادبی با عنوان کلاژ با برگ و چوب، قاب‌سازی و نوشتن خلاق از ویژه‌برنامه‌های این اردو بوده است.

هم‌چنین اعضای فعال مرکز شماره ۴ کانون پرورش فکری استان اردبیل با شعار «محیط ‌زیست سالم حق همه‌ی بچه‌ها است» اردوی یک‌روزه‌ای را در مجتمع گردشگری شورابیل برگزار کردند.

در این اردو که باهدف ایجاد شورونشاط، تنوع‌بخشی به فعالیت‌ها و حفظ محیط‌زیست با حضور بیش از۳۰ نفر از اعضای فعال مرکز برگزار شد، اعضا هم‌صدا باهم شعار دوستی با طبیعت سر دادند. هم‌چنین شرکت‌کنندگان در این اردو بعد از بازی، تفریح و انجام فعالیت‌های ویژه‌ چون نوشتن متن ادبی و معرفی کتاب با موضوع زمین پاک، مسابقه طناب‌کشی، والیبال و بازی وسطی به جمع‌آوری زباله‌ها و پاک‌سازی محیط پرداخته‌اند.

تهران:

دو اردوی «یک روز رنگی» با حضور مدیرکل کانون استان تهران، در روز پنجم و هفتم شهریوربه صورت جداگانه برای اعضای نوجوان دختر و پسر مراکز کانون استان در اردوگاه شهید باهنر شهر تهران برگزار شد.

برنامه‌ی این اردوها شامل سه کارگاه با عناوین «مهارت‌های زندگی و بقا در طبیعت»، «کارگاه رنگ‌ها» و «کارگاه ریتم» بود.

در این اردوها رضا صادقی، کوه‌نورد و طبیعت گرد، در کارگاه «مهارت‌های زندگی و بقا در طبیعت» ضمن پاسخ به سؤال‌های اعضا در رابطه با چگونگی کوه‌پیمایی به‌عنوان یک ورزش مفرح، آن‌ها را با شیوه‌های کاربردی برای سفر در طبیعت آشنا کرد. جهت‌یابی در طبیعت با استفاده از تنه درختان و سنگ‌هایی که در طبیعت وجود دارد، کوله‌بندی و چیدمان درست وسایل ضروری و حفظ آن‌ها، افروختن آتش در طبیعت و توجه به نکات ایمنی و حفظ آن در برابر باد و جلوگیری از گسترش آن از مواردی بود که در این کارگاه آموزش داده شد .

در بخش عملی این کارگاه نیز اعضا با ساخت عینک و لیوان صحرایی با استفاده از بطری پلاستیکی آشنا شدند.

هم‌چنین در کارگاه ریتم، مربی موسیقی کانون، ضمن بیان مباحثی پیرامون موسیقی و ریتم و اهمیت آن در زندگی تلاش کرد اعضای شرکت‌کننده به فهم مطلوب از تعریف ریتم برسند. او در بخش عملی دو گونه ریتم ترکیبی و ساده را به اعضا آموزش داد و آن‌ها در قالب گروه‌های دو نفره با همراهی دو ساز کوبه‌ای و بادی ریتم‌های مختلف را تجربه کردند.

هم‌نوازی این گروه‌ها، با استفاده از سازهای ابداعی و خلاق که از سوی اعضا با دورریختنی‌ها و سنگ و چوب ساخته بودند، پایان بخش این کارگاه خوش‌آهنگ بود.

هم‌چنین مربیان مرکز تخصصی سفال «سوفار» کانون استان تهران میزبان اعضای کودک‌ونوجوان ۶۰ مرکز کانون شدند و آن‌ها را با این هنر کهن ایرانی آشنا کردند.

در این اردوی یک‌روزه مربیان این مرکز تخصصی علاوه بر معرفی اجمالی تاریخ‌چه‌ی سفال‌گری، برای آشنایی بیشتر مخاطبان با این هنر به‌عنوان یکی از شاخه‌های مهم صنایع‌دستی در ایران فیلمی را با موضوع تغییرات تاریخی هنر سفال‌گری از جنس، فرم، رنگ و نقش به میهمانان نشان دادند.

همچنین اعضای میهمان طی بازدید از بخش‌های مختلف مرکز سوفار با مراحل آماده‌سازی سفالینه‌ها از ساخت تا پخت و از پخت تا لعاب آشنا شدند و در بازدید از اتاق کوره درباره‌ی نحوه پخت ظروف سفالی، زمان و درجه حرارت مناسب آن نکاتی آموختند.

چهارمحال و بختیاری:

هم‌زمان با اردیبهشت، دانش‌آموزان مدرسه سمیه در مقطع ابتدایی به دعوت کانون پرورش فکری شهر گندمان یک روز به یاد ماندنی را در اردوگاه فجر این شهر سپری کردند.

این اردوی فرهنگی با هدف حضور دانش‌آموزان در کانون و آشنایی با فعالیت‌های آن با اجرای برنامه‌هایی از قبیل شعرخوانی، اجرای مسابقه و نمایش عروسکی از سوی مربیان فرهنگی مرکز ثابت و سیار این منطقه اجرا شد.

هم‌چنین در راستای ایجاد عدالت فرهنگی دانش‌آموزان روستای ملک شیر طی اردوی علمی از فعالیت‌های مرکز شماره سه کانون پرورش فکری شهرکرد دیدن کردند.

در این بازدید 40 نفر از دانش‌آموزان و معلمان مدرسه دبستان شهید باهنر روستای ملک شیر در کارگاه‌های کاردستی، نقاشی، قصه‌گویی و نمایش فیلم شرکت کردند و علاوه بر آشنایی با کانون از فعالیت‌های آن استفاده کردند.

در این بازدید 500 جلد کتاب نیز از سوی کانون پرورش فکری به کتاب‌خانه‌ی این مدرسه اهدا شد.

خراسان شمالی:

دانش‌آموزان شرکت کننده در اردوی دوستی هلال‌احمر در روئین به کمک تیم نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز اسفراین به رصد ماه و ستارگان پرداختند.

مسئول مرکز اسفراین با اعلام این‌که نجوم یکی از فعالیت‌های اصلی کانون است عنوان کرد که با هدف آشنایی هر چه بیشتر نوجوانان با این فعالیت برنامه رصد به یکی از فعالیت‌های ثابت این مرکز تبدیل شده است.

هم‌چنین 30 نفر از دختران کودک عضو کتابخانه سیار غلامان با حضور در باغ‌های کاریز این شهر لحظات خوشی را گرد هم سپری کردند.

به گفته‌ی مربی کتاب‌خانه سیار روستایی غلامان در این اردو شرکت‌کنندگان با فرهنگ و رسوم اقوام مختلف منطقه آشنا شده و تجربه‌های جدیدی در این زمینه کسب کرده‌اند.

اجرای بازی‌های گروهی نیز با هدف افزایش مشارکت و نقش‌پذیری و افزایش تمرکز، دقت و هوشیاری از دیگر برنامه‌های این اردو بوده است.

خراسان جنوبی:

با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان اعضای مراکز فرهنگی هنری شماره سه، یک و فراگیر بیرجند در قالب اردویی به روستای زیبای فنود رفتند و یک روز پر خاطره را سپری کردند.

آموزش مهارت‌های زندگی، تقویت اعتماد به نفس و حس مسئولیت‌پذیری در زندگی گروهی، ایجاد شادابی و نشاط و تشویق اعضای فعال مراکز فرهنگی هنری بیرجند از جمله اهداف برگزاری این اردوی یک روزه بود.

در این اردو اعضا با موضوع آداب میهمانی رفتن با یک‌دیگر به گفت‌وگو نشستند، به مرور خاطره‌های تابستان پرداختند، تعدادی بازی‌های بومی و محلی خود را انجام دادند و کوهنوردی کردند.

هم‌چنین مرکز فرهنگی هنری فردوس در آخرین روزهای شهریور با هدف تقویت مهارت‌های زندگی اردوی یک روزه‌ای را با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی ویژه‌ی اعضای فعال در پارک جنگلی دلگشا برگزار کرد.

در این اردو که با حضور 30 نفر از اعضای دختر برگزار شد، شرکت‌کنندگان در سایه‌سار درختان همراه با یک‌دیگر کتاب خواندند و در مسابقه‌های کتاب‌خوانی شرکت کردند.

گردش و پیاده‌روی، دوستی با طبیعت، دقت و مشاهده گیاهان و برگ‌ها و ساخت کاردستی با برگ از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این اردو بود.

زنجان:

کودکان و نوجوانان در اردوی فرهنگی تربیتی مرکز گرماب کانون پرورش فکری استان زنجان با انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری، خوب زندگی کردن را تمرین کردند.

کتاب‌خانه‌ی کانون گرماب به رسم سال‌های گذشته این برنامه مفرح و تربیتی را در دل غار شگفت‌انگیز کتله‌خور با شرکت 30 نفر از اعضای فعال دختر خود برگزار کرده است.

در این برنامه کارگاه‌های متنوع فرهنگی از جمله کارگاه روخوانی و کتاب‌خوانی با عنوان فصل گرم کتاب و کارگاه آموزشی با عنوان برنامه‌ریزی در کار و زندگی برگزار شد.

علاوه بر فعالیت معرفی سرزمین ایران که در قالب معرفی ویژگی‌های منحصر به فرد غار کتله‌خور و بازدید از آن با همراه با توضیح‌های راهنما انجام شد، بازی گروهی و بادبادک‌بازی در محوطه بیرونی غار نیز از برنامه‌های جنبی این اردو بود.

مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری استان زنجان برنامه اردوی فرهنگی هنری و تفریحی بازدید از موزه رختشویخانه را برای 60 نفر از اعضای دختر کودک و نوجوان خود به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) (روز دختر) و دهه کرامت برگزار کرد.

اعضا در این بازدید از برنامه‌هایی همچون استفاده از توضیح‌های راهنمای موزه، برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع ثبت لحظه‌ها، اهدای هدایای روز دختر، معرفی شخصیت، معرفی صنایع دستی استان زنجان، معرفی لباس و پوشش‌های بومی و محلی استان بهره ببرند. همچنین معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان با عنوان پویش فصل گرم کتاب از دیگر برنامه‌های این اردوی یک روزه بود.

سمنان:

35 عضو دختر مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری مهدی‌شهر در اردویی یک‌روزه به تونل روزیه سفر کردند.

این اردو با هدف ایجاد شور و نشاط، تمرین مهارت زندگی، توسعه و ترویج کتاب‌خوانی، آشنایی با حفظ محیط‌ زیست و نگهداری از مکان‌های عمومی برگزار شد. از فعالیت‌های این اردو می‌توان به خوردن صبحانه‌ی سالم، برپایی کافه‌کتاب و اجرای فعالیت بحث کتاب «رامونا و پدرش» ویژه اعضای نوجوان، روخوانی از کتاب «کوتی‌کوتی» ویژه اعضای کودک، اجرای بازی‌های گروهی و برپایی نماز جماعت اشاره کرد.

سیستان‌وبلوچستان:

مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان سیستان‌وبلوچستان با برگزاری اردوهایی در فصل تابستان علاوه بر تجلیل از اعضای فعال، برخی از مهارت‌های زندگی چون انجام کارهای گروهی، تعامل و حفاظت از محیط زیست را به آنان آموزش دادند.

از جمله این مراکز می‌توان به مرکز فرهنگی هنری بَزمان، بنجار، میرجاوه، کنارک، هامون و مراکز شماره‌ی یک، دو، سه و پنج زاهدان اشاره کرد که با انجام فعالیت‌هایی چون تشکیل کارگاه ادبی و هنری، بحث آزاد، پخش فیلم، جشنواره‌ی غذاهای بومی، ساخت سازه‌های شنی در کنار دریا، بازی‌های محلی و آموزش آیین‌های بومی این اردوها را برای اعضای کودک‌ونوجوان دختر و پسر خود برپا کرده‌اند.

فارس:

اردوی فرهنگی با حضور 80 نفر از اعضای نوجوان پسر مراکز فرهنگی هنری کانون فارس با عنوان «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد» در اردوگاه شهید دستغیب شیراز برگزار شد.

زیارت حرم مطهر احمدبن‌موسی شاه چراغ(ع)، بازدید از مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، برگزاری مسابقه جام فوتبال، رصد شبانه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی موسیقی، محیط‌زیست و فضای‌مجازی، مطالعه کتاب و شنا از جمله برنامه‌های اجرا شده در اردوی فرهنگی تفریحی اعضای کانون استان فارس بود.

هم‌چنین معاون فرهنگی اداره کل کانون استان فارس نیز در این برنامه حاضر و عنوان کرد که نباید کودکان‌ونوجوانان را فقط در چهار دیواری کلاس‌های درس محصور کرد و یک اردوی هدفمند می‌تواند ضمن ایجاد فضایی متنوع، با نشاط و مساعد مفاهیم تربیتی، اخلاقی و دینی را در روح اعضا نهادینه کند.

قزوین:

اعضای مرکز فرهنگی هنری آوج کانون استان قزوین نیز تابستان 1397، اردوی تابستانی را تجربه کردند.

در این اردو20 نفر از اعضای کودک‌ونوجوان دختر مرکز فرهنگی و هنری آوج به یک اردوی یک روزه علمی تفریحی رفتند.

بازدید از کارخانه تولید مواد بهداشتی (در راستای معرفی و حمایت از کالای ایرانی)، حضور در باغستان سنتی و آشنایی با محصولات کشاورزی منطقه، نماز جماعت در مسجد و بحث آزاد درباره فایده‌های سفر و گردش‌گری از برنامه‌های این اردو بود.

هم‌چنین اردوی فرهنگی گردشگری اعضای برگزیده مراکز فرهنگی هنری کانون استان قزوین با حضور 41 عضو نوجوان پسر در اردوگاه ایثار همدان برگزار شد.

این اردو که با عنوان «بازی برای زندگی» و با محوریت برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی استان و با رویکرد شعار سال کانون (خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد) برگزار شد شامل اجرای چند کارگاه، بازدید و گردشگری بود.

در نخستین روز این اردو، اعضا در کارگاه ادبی با مفهوم طنز و کاربردهای آن در ادبیات و نقد آشنا شدند و در ادامه در چند گروه به نوشتن متن طنز و اجرای آن پرداختند و در پایان دو گروه به عنوان برگزیده معرفی شدند. در ادامه اعضا به مناسبت برگزاری کنگره 3هزار شهید در استان قزوین در سال جاری، از باغ موزه دفاع مقدس شهر همدان بازدید کردند. حضور در بوستان عباس‌آباد شهر همدان و اجرای موسیقی سنتی از سوی اعضا آخرین برنامه روز اول این اردو بود.

فعالیت‌های روز دوم نیز شامل ورزش صبحگاهی، کارگاه بازی‌های بومی و محلی (شامل بازی‌های شب و روز، زو، قانیه و فوتسال)، کارگاه نمایش خلاق و بازدید از منطقه گردشگری آبشار گنج‌نامه همراه با تله‌کابین‌سواری بود که با حضور مدیرکل کانون استان قزوین انجام شد. هم‌چنین مدیرکل کانون استان همدان نیز با حضور در اردوگاه ایثار حضور این مهمانان را گرامی داشت.

در روز آخر نیز پس از اجرای چند برنامه، از اعضای برگزیده این اردو با اهدای جایزه و لوح سپاس قدردانی شد. تلاوت قرآن مجید، سرود ملی، اجرای استندآپ‌کمدی اعضا، قدردانی از مربیان و دست اندرکاران و نمایش نماهنگ از برنامه‌های این مراسم بود. در پایان نیز اعضا از کارگاه‌های سفال در شهر لالجین استان همدان بازدید کردند.

قم:

اعضای پژوهش‌گر استان قم راهی اردویی دو روزه به غار نخجیر و سرچشمه‌ی محلات در شهر نراق استان مرکزی و شهر محلات شدند. این اردوی علمی تفریحی برای قدردانی از اعضای پژوهش‌گر و مربیان فعال در امر پژوهش برگزار شد.

غار نخجیر با قدمت تقریبی ۷۰ میلیون سال بین دو شهر نراق و دلیجان در استان مرکزی واقع شده است. این غار که در سال ۱۳۶۸ به دست چوپان‌های نراقی کشف شده جزء غارهای آهکی و زنده‌ی دنیا به حساب می‌آید.

اردوی دو روزه غار نخجیر، با سفر به محلات و صرف نهار در محل سرچشمه، مسابقه عکاسی با موضوع «طبیعت و محیط زیست»، اجرای بازی‌های بومی محلی و فکری از سوی گروه‌های اعضا و مربیان، ساخت کاردستی‌ با برگ و چوب و حضور در گل‌خانه و خرید گل و گیاه به پایان رسید.

کردستان:

تعدادی از کودکان با نیازهای ویژه در کنار دیگر کودکان‌ونوجوان عضو مرکز فرهنگی هنری کانون در شهر بهاران سنندج در اردوی یک روزه شرکت کردند.

این اردوی یک روزه با هدف تجربه زندگی گروهی، هماهنگ شدن اعضا در گروه و همچنین تنوع در فعالیت‌های تابستانی در اردوگاه امام علی(ع) سنندج برگزار شد و در آن اعضا به انجام فعالیت‌هایی چون بحث آزاد، شعرخوانی، بازی و سرگرمی پرداختند و درباره شرکت در جشنواره قصه‌گویی گفت‌وگو کردند.

در جریان این اردو رئیس آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی استان، کارشناسان و اعضای فراگیر مدارس سنندج از مرکز فراگیر بهاران بازدید کردند، در جریان فعالیت‌های مرکز قرار گرفتند و در کارگاه سفال‌گری مرکز شرکت کردند.

نقد و بررسی رمان «زمستان تمام می‌شود» از دیگر برنامه‌های مرکز شماره 3 بهاران سنندج بود که در کارگاه داستان انجام شد.

لرستان:

اردوی یک روزه فرهنگی، هنری، تفریحی و ورزشی با حضور بیش از70 نفر از اعضای کتابخانه سیار شهری خرم‌آباد با محوریت مهارت‌آموزی در زندگی در دهکده مقاومت حمزه سیدالشهدا برگزار شد.

در این اردو اعضای کانون در برنامه‌های متنوعی مانند شنا در استخر، بازی‌های گروهی شامل فوتبال، والیبال، مسابقه بومی‌ومحلی و طناب‌کشی شرکت کردند.

همچنین تعدادی از فیلم‌های کانون در این روز پخش شد و شرکت‌کنندگان در مسابقه دوز با هم به رقابت پرداختند و جایزه گرفتند.

گلستان:

مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون گلستان در قالب برپایی اردوهای تفریحی‌آموزشی با نمایندگان اعضای فعال و ارشد خوب زندگی کردن را تمرین کردند.

در این اردو مربیان مراکز فرهنگی‌هنری سیار و شماره یک کانون گرگان و کلاله با برپایی کارگاه‌های مختلف از جمله معرفی و روخوانی کتاب، قصه‌گویی، نمایش‌خلاق، عکاسی، کاردستی، شعرخوانی، بازی‌های بومی‌ومحلی در طبیعت زیبای گرگان و جنگل یورت کاظم، اعضا را با زیبایی‌های دنیا، فرهنگ بومی و سبک زندگی ایرانی‌اسلامی و جاذبه‌های طبیعت بیشتر آشنا کردند. معرفی آداب و رسوم و پوشش سنتی اهالی روستاهای همجوار از دیگر فعالیت‌های این اردو بوده است.

اردوی یک روزه اعضا و اولیای کانون با محوریت تمرین مهارت‌های زندگی به میزبانی مرکز فرهنگی‌هنری شماره سه کانون گرگان در پارک جنگلی النگدره برگزار شد.

گفتنی است که این اردو آموزشی‌تفریحی با حضور ۴۰ نفر از اعضای فعال کانون و مادران‌شان با هدف تمرین مهارت‌های زندگی، درس زندگی گروهی، تقویت فضای هم‌دلی و همکاری، آشنایی با آداب زندگی در طبیعت، تقویت حس مسوولیت‌پذیری و آشنایی با آداب و احکام اسلامی برگزار شد.

برپایی نشست‌ها و کارگاه‌هایی با موضوع مهارت‌های ده‌گانه رفتاری ویژه اعضا و مادران، آشنایی با احکام اسلامی، توجه به محیط زیست و پرندگان، تفکیک عملی زباله‌های خشک و تر در قالب کارگاه محیط زیست و انجام بازی‌های بومی و محلی با هدف فراهم‌سازی نشاط جمعی از برنامه‌های آموزشی‌تفریحی این اردوی یک‌روزه بود.

هم‌چنین در بخش پایانی اردو، ضمن تشریح بیست‌یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برای حاضران، دو عضو فعال مرکز به اجرای استندآپ کمدی پرداخته و از ریحانه تاتاری به عنوان یکی از اعضای فعال کارگاه‌های هنری مرکز شماره ۳ کانون گرگان تجلیل شد.

گیلان:

دومین نشست انجمن هنرهای نمایشی اعضای نوجوان دختر کانون استان گیلان در قالب اردویی یک روزه در بخش رستم‌آباد شهرستان رودبار برگزار شده است.

در جریان برگزاری این نشست به میزبانی روستای حلمیه‌جان شهرستان رودبار مدیرکل، کارشناسان، مربیان و نوجوانان عضو مراکز فرهنگی هنری به ارایه‌ی راه‌کارهایی مناسب برای توسعه‌ی همه‌جانبه فعالیت‌های نمایشی در سطح استان پرداختند.

علاوه بر ارایه‌ی پیشنهادها و بیان خواسته‌ها از سوی مربیان و اعضای برگزیده؛ مسائلی چون برگزاری کارگاه‌های هنری، افزایش منابع مالی، تنوع‌بخشی به متن‌های نمایشی و هم چنین فراهم‌سازی فضایی برای بایگانی عروسک‌ها و دکورهای نمایشی به عنوان خواسته‌های مربیان و اعضا مطرح شد.

هم‌چنین درادامه ‌این نشست که هم‌زمان با برگزاری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون برگزار شد، اعضای علاقه‌مند به هنرنمایی پرداختند که از این بین می‌توان به قصه‌گویی محمدرسول حقدوست، همکار پیش‌کسوت کانون، هنرمند و مجری صدا و سیمای مرکز گیلان و رابط هنری جشنواره قصه‌گویی اشاره کرد.

درعین‌حال مجتمع کاسپین منطقه آزاد بندرانزلی نیز میزبان اردوی استانی اعضای نوجوان پسر مراکز فرهنگی هنری کانون گیلان بود که با هدف تمرین مهارت‌های زندگی، تقویت حس زیبایی‌شناسی و شناخت افزون‌تر فضاهای گردش‌گرپذیر استان گردهم آمده بودند.

در این اردوی یک روزه، کارشناس مسوول هنری سازمان منطقه آزاد بندرانزلی به معرفی کارکردهای مناطق آزاد در کشور و به ویژه منطقه‌ی آزاد بندر انزلی پرداخت.

کارشناس فرهنگی کانون گیلان و قصه‌گوی برگزیده جشنواره‌های قصه‌گویی نیز در این میان به برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون اشاره و درباره‌ی چگونگی شرکت در این رویداد فرهنگی، انتخاب یک قصه‌ی مناسب، شیوه‌های قصه‌گویی و هم‌چنین همراه‌سازی مخاطب با قصه برای اعضای نوجوان مراکز فرهنگی هنری توضیحاتی ارایه کرد.

آماده‌سازی تندیس‌های شنی، اجرای موسیقی سنتی و خرید از بازار بین‌المللی منطقه‌ی آزاد از دیگر برنامه‌های این اردوی فرهنگی تفریحی بود که با برپایی کارگاه آموزش قصه‌گویی و هم‌چنین، قصه‌گویی مربی و عضو کودک کانون همراه شد.

مازندران:

اردوی تابستانه اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون مازندران با هدف آشنایی اعضا با مهارت‌های زندگی و اجتماعی، شاداب‌سازی و تشویق اعضا کتاب‌خوان و فعال مراکز و همچنین ایجاد وحدت و همدلی و تقویت کارگروهی برگزار شد.

بازید از اماکن تاریخی، فرهنگی و تفریحی؛ انجام بازی‌های بومی محلی؛ آشنایی با مناطق گردشگری و حیات وحش مازندران؛ ساخت مجسمه‌های شنی در ساحل دریا؛ حفاظت از محیط‌زیست در طرح دوستی با طبیعت و آشنایی با مشاغل سنتی و بومی از جمله فعالیت این اردو بوده است.

مرکزی:

در آخرین روزهای مرداد اعضای دختر مرکز فرهنگی هنری شماره دو ساوه با هدف آشنایی با مفهوم انرژی و انواع آن از پارک انرژی نیروگاه رودشور واقع در 43 کیلو متری جنوب تهران در آزاد راه تهران ساوه بازدید کردند.

محمودرضا فارسی مدیر نیروگاه رودشور در این اردو آشنایی تجربی و عینی دانش‌آموزان با مفهوم انرژی، منابع، انواع گوناگون، پیشینه و روش‌های مهار، تاثیرات زیست‌محیطی انرژی‌ها و معرفی انرژی‌های نو را بخشی از اهداف این پارک برشمرد. در این پارک بازدیدکنندگان شخصاً می‌توانند با استفاده ازابزارهای ساده انرژی‌های مختلفی را تولید یا تبدیل کنند.  

همدان:

هم‌زمان با برگزاری اردوی دانش‌آموزی آموزش‌وپرورش در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان فعالیت‌های هنری از سوی مربیان کانون اجرا شد. کارگاه کاردستی و بازی‌های بومی و محلی برای دانش آموزان 10 تا 16 ساله حاضر در اردوی دانش‌آموزی همدان از جمله این فعالیت‌های مربیان فرهنگی هنری بود.

هرمزگان:

اعضای کودک و نوجوان کانون دهتل بستک با هدف آشنایی با تاریخ و فرهنگ این سرزمین از محوطه تاریخی این و سنگ‌نگاره‌های ارزشمند آن بازدید کردند.

این اردو با حضور مربیان کانون و کارشناسان تاریخ و جغرافیا در این محوطه تاریخی برگزار شد تا بچه‌ها با اهمیت این میراث ارزشمند و کهن آشنا شوند.

قدمت سنگ‌نگاره‌های تاریخی روستای دهتل در حدود ۹ تا ۱۲هزار سال تخمین زده می‌شود و نقوش سنگ‌نگاره‌های آن شامل انواع بز کوهی، سگ، اسب، روباه، شتر، گوزن، لاک‌پشت، خر یا گورخر، عقرب، ماهی، شیر و برخی حیوانات دریایی یا چهارپایانی نامشخص است.

هم‌چنین تاکید بر حفاظت و مراقبت از آثار کهن و میراث فرهنگی یکی از هدف‌های اردوی تاریخی فرهنگی کانون بستک بود و راهنمای این اردو از تلاش مسوولان اداره میراث فرهنگی استان برای ثبت ملی این آثار خبر داد.

اردوی یک روزه اعضای مرکز فرهنگی هنری کانون بستک با بازدید از خانه صنایع دستی روستا و پنج‌شنبه بازار دائمی دهتل به پایان رسید.

هم‌چنین هم‌زمان با پایان کلاس‌های تابستانی مرکز فرهنگی‌هنری‌هرمز، اعضای این مرکز در قالب اردوی علمی با مراحل مختلف آب‌شیرین‌کن آشنا شدند.

در این برنامه که با هدف آشنا کردن اعضا با مراحل مختلف دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن و کسب مهارت برای اعضای پسر برگزار شد، بچه‌ها با اهدافی چون مبارزه با بحران کم‌آبی و شیوه‌ی درست مصرف کردن آب نیز آشنا شدند.

در این اردو اعضا با صرف صبحانه‌ی سلامت، انجام مسابقه و بحث گفت‌وگو لحظه‌های شادی را با یکدیگر سپری کردند.

یزد:

اردوی دو روزه‌ی اعضای دختر مراکز فرهنگی هنری و کتاب‌خانه‌های سیار روستایی استان یزد با هدف تقویت روحیه‌ی همزیستی و مشارکت گروهی، با موضوع «آب یعنی زندگی» برگزار شد.

این اردوی دو روزه با حضور۸۰ نفر از اعضای ۱۲ تا ۱۴ سال و با انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی از ۲۰ و ۲۱ شهریور در مرکز فرهنگی‌هنری حقیقت واقع در روستای ییلاقی طزرجان برگزار شد.

ورزش صبح‌گاهی، کارگاه نقاشی، کارگاه کاردستی، کارگاه نوشتن‌خلاق، بازی و سرگرمی، قصه‌گویی مربیان برای اعضا، پیاده‌روی در طبیعت برف‌خانه‌ی طزرجان با هدف جمع‌آوری زباله‌های جامانده، اقامه‌ی نماز جماعت در مسجد جامع طزرجان و بازدید از موزه‌ی این مسجد از جمله برنامه‌های این اردو بود.

گزارش از علی‌اکبر امینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =