کتاب؛ محور فعالیت‌های مربیان کانون پرورش فکری سمنان

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان در شورای معاونان آموزش و پرورش بر فعالیت‌های کتاب‌محور مربیان در طرح «کانون، مهارت، زندگی» تأکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، به‌منظور تشریح و تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه‌های مختلف نظام تعلیم و تربیت و دستگاه‌های مرتبط با آموزش و پرورش در راستای سند تحول بنیادین، گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان، مدیران، رؤسای شهرستان‌ها و مناطق آموزش و پرورش این استان با حضور محمد دستورانی مدیرکل آموزش و پرورش و مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز یک‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۹۷ در خانه معلم شهرستان سمنان برگزار شد.

مدیرکل کانون استان سمنان ضمن ابراز خرسندی از حضور در این گردهمایی و تبریک انتصاب مدیران و معاونان آموزش و پرورش از دستورانی و مدیران شهرستان‌های استان برای همراهی و همکاری با مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری و ایجاد بستر مناسب برای گسترش فعالیت‌های کانون پرورش فکری، قدردانی کرد.

جمال در ادامه با ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد کمّی و کیفی کانون پرورش فکری استان سمنان به قدمت ۵۳ ساله آن اشاره و خاطرنشان کرد: استان سمنان دارای ۱۶ مرکز فرهنگی‌هنری ثابت، پنج کتابخانه سیار روستایی، یک کتابخانه سیار شهری و دو کتابخانه پستی است و بیش از ۴۳ هزار و ۶۹۰ کودک و نوجوان عضو این مراکز فرهنگی‌هنری هستند.

وی هم‌چنین اظهار داشت: دو هزار و ۷۰۰ زبان‌آموز از خدمات مراکز آموزشی کانون زبان در شهرستان‌های سمنان، دامغان و شاهرود بهره می‌برند.

کتاب؛ محور فعالیت‌های کانون پرورش فکری

جمال، محور فعالیت‌های مربیان کانون پرورش فکری را به‌صورت تخصصی، کتاب دانست و تأکید کرد: در راستای درونی‌کردن مفاهیم آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان دوره ابتدایی، ترویج کتاب‌خوانی، پرورش توان تفکر و قدرت نقد در میان آنان و تقویت مهارت‌های زندگی، طرح «کانون، مهارت، زندگی» با بکارگیری ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی مربیان در سراسر استان اجرا می‌شود.

مدیرکل کانون استان سمنان در بخش دیگر سخنانش از تولید دو فیلم کوتاه مستند با عنوان «نوجوان و کتاب» و «کودک و ارتباط» خبر داد و گفت: فعالیت‌های کانون پرورش فکری بسیار گسترده است و تنها تمایز این نهاد تخصصیِ فرهنگی و هنری با آموزش و پرورش در غیر رسمی بودن فعالیت‌هاست و در واقع هیچ نهادی مانند کانون پرورش فکری وجود ندارد که مصداق بارز نظام آموزش غیر رسمی باشد.

جمال، با بیان این‌که سینمای تخصصی کودک در تمامی شهرستان‌های استان تجهیز و راه‌اندازی شده و علاوه بر تابستان، پذیرای دانش‌آموزان در طی سال تحصیلی است، خواستار همکاری بیشتر مدیران مدارس با مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری شد و آن را فرصت مناسبی برای القای مفاهیم تربیتی به مخاطبان کودک و نوجوان دانست.

فکر، قابل واگذای نیست

مدیرکل کانون استان سمنان با تأکید بر اینکه، فکر و اندیشه قابل انتقال و واگذاری نیست، اظهار داشت: انسان‌های متخصص و باتجربه بایست با کودکان و نوجوانان فعالیت کنند.

وی، پرورش و خلاقیت را تخصصی دانست و گفت: شناسایی، کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان، اصلی‌ترین هدف کانون است.

جمال در پایان سخنانش تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بسیار مؤثر کانون پرورش فکری برای تربیت و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و از طرفی روحیه لطیف مربیان این مجموعه انتظار می‌رود مدیران آموزش و پرورش در بهره‌گیری از این توان و مهارت و انجام وظیفه‌ی خود در قبال کودکان و نوجوانان به‌عنوان سرمایه‌های این جامعه، بهتر و بیش‌تر تلاش کنند.

گفتنی است؛ بازدید از فروشگاه و نمایشگاه عرضه‌ی محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری، برپایی نمایشگاه کتاب در مدارس و معرفی بازی‌های فکری و سرگرمی‌های سازنده به دانش‌آموزان و والدین از دیگر مباحث عنوان‌شده در این گردهمایی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =